SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

Salg og marketing skal sælge varen, og supply chain skal levere varen - til rette tid, kvalitet, omkostning og miljøaftryk. Men hvordan er samspillet egentlig mellem to funktioner? Det vil vi gerne undersøge i SCM Panelet, og vi inviterer derfor dig til at dele jeres erfaringer.

Skåret ind til benet handler supply chain management (SCM) om at optimere processer og værdiskabelse på tværs af funktioner og virksomheder. Men hvordan fungerer samspillet mellem supply chain og salg egentligt? Det vil vi gerne undersøge i denne undersøgelse. Foto: 123rf.com.

06.02.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Deltag i undersøgelsen

Skåret ind til benet handler supply chain management (SCM) om at optimere processer og værdiskabelse på tværs af funktioner og virksomheder.

SCM går altså på tværs af de siloer, som de fleste virksomheder traditionelt og reelt er bygget op omkring. Mange virksomheder har reelt fokus på funktioner på bekostning af fokus på processer. Det skaber suboptimeringer og dårlige snitflader, der svækker værdikædens flow og præstationer. Det er i virkeligheden ganske naturligt, idet organisation, ledelse, målinger, lønbonusser og kultur er orienterede mod funktionen. Det er her, lederen og medarbejderen er ansat, her ”bor” hans eller hendes kollegaer, funktionen er ”hjem” for medarbejderens faglighed, og det er som regel inden for funktionens fire vægge, at medarbejderen og mellemlederen finder sin chef. Der er ikke mange incitamenter til at være orienteret mod værdikæden og processer, der går på tværs.

S&OP 

Men det er som regel skidt for virksomhedens overordnede forretningsmål. Og der findes et værktøj, der kan skabe mere fokus på processer i en virksomhed, nemlig metoden sales & operations planning (S&OP). S&OP er en metode til at balancere kapacitet og efterspørgsel i en virksomhed, og det er jo temmelig grundlæggende for en succesfuld forretning.

Hvordan er status på samspillet mellem salg/markering og supply chain eller efterspørgsel og kapacitet i din virksomhed? Hvor ofte samarbejder I? Hvad og hvem driver det eventuelle samspil? Hvor effektivt er samarbejdet? Hvordan forventer du samspillet vil udvikle sig de kommende år?

Det vil vi gerne undersøge, og til det har vi brug for DIN hjælp. Deltag i undersøgelsen.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

15.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

New features of SAP IBP 2502

15.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Solving the end-to-end process ownership dilemma

11.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Mastering supply chain planning of configurable products with S/4HANA PP/DS

11.03.2025SCM.dk

Hvordan griber virksomheder helt konkret forecasting-processen an?

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle