SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?
Salg og marketing skal sælge varen, og supply chain skal levere varen - til rette tid, kvalitet, omkostning og miljøaftryk. Men hvordan er samspillet egentlig mellem to funktioner? Det vil vi gerne undersøge i SCM Panelet, og vi inviterer derfor dig til at dele jeres erfaringer.
Skåret ind til benet handler supply chain management (SCM) om at optimere processer og værdiskabelse på tværs af funktioner og virksomheder.
SCM går altså på tværs af de siloer, som de fleste virksomheder traditionelt og reelt er bygget op omkring. Mange virksomheder har reelt fokus på funktioner på bekostning af fokus på processer. Det skaber suboptimeringer og dårlige snitflader, der svækker værdikædens flow og præstationer. Det er i virkeligheden ganske naturligt, idet organisation, ledelse, målinger, lønbonusser og kultur er orienterede mod funktionen. Det er her, lederen og medarbejderen er ansat, her ”bor” hans eller hendes kollegaer, funktionen er ”hjem” for medarbejderens faglighed, og det er som regel inden for funktionens fire vægge, at medarbejderen og mellemlederen finder sin chef. Der er ikke mange incitamenter til at være orienteret mod værdikæden og processer, der går på tværs.
S&OP
Men det er som regel skidt for virksomhedens overordnede forretningsmål. Og der findes et værktøj, der kan skabe mere fokus på processer i en virksomhed, nemlig metoden sales & operations planning (S&OP). S&OP er en metode til at balancere kapacitet og efterspørgsel i en virksomhed, og det er jo temmelig grundlæggende for en succesfuld forretning.
Hvordan er status på samspillet mellem salg/markering og supply chain eller efterspørgsel og kapacitet i din virksomhed? Hvor ofte samarbejder I? Hvad og hvem driver det eventuelle samspil? Hvor effektivt er samarbejdet? Hvordan forventer du samspillet vil udvikle sig de kommende år?
Det vil vi gerne undersøge, og til det har vi brug for DIN hjælp. Deltag i undersøgelsen.