Hvordan griber virksomheder helt konkret forecasting-processen an?
Forecasting er en kvalificeret prognose for salget i en kommende periode. Det danner grundlag for hele forsyningskædens arbejde med at planlægge, indkøbe, producere og levere. Men hvordan fungerer forecasting-processen egentlig helt konkret? Det vil vi gerne undersøge i SCM Panelet, og vi inviterer derfor dig til at dele jeres erfaringer.
I SCM Panelet, som er et samarbejde mellem Syddansk Universitet og scm.dk, vil vi gerne kortlægge, hvordan virksomheder egentlig helt konkret arbejder med den svære forecasting-proces. Foto: 123rf.com.
Oraklet i Delfi, profeter og spåkoner er ikke de eneste, der beskæftiger sig med forudsigelsens svære kunst. Mange virksomheder bøvler også med den komplekse forecasting-proces, der kort fortalt drejer sig om at forudsige det forventede salg.
Forecasting er både en vanskelig og en vigtig proces. Fordi det omfatter så mange dele af en virksomhed, både salg, marketing og økonomi, der skal kobles sammen for at skabe et ordentligt forecast. Det kan gå meget galt, fordi det ofte bliver et spørgsmål om alt andet end fakta. Mavefornemmelser, holdninger, politik og subjektive estimater kommer ofte til at forstyrre.
Desuden knytter kompleksiteten sig ikke blot til produktionen på den korte bane. Forecast bruges også til at dimensionere virksomhedens kapacitet, bestilling af råvarer med lang gennemløbstid, styring af antal ansatte med videre. Mange virksomheder har en markant lavere kvalitet i forecast på 6-18 måneder.
I SCM Panelet, som er et samarbejde mellem Syddansk Universitet og scm.dk, vil vi gerne kortlægge, hvordan virksomheder egentlig helt konkret arbejder med den svære forecasting-proces. Vi vil derfor være taknemmelig for dine input til undersøgelsen her. Til gengæld modtager du den færdige rapport som en af de første.