E-handel i Kina boomer
Onlinehandlen i Kina voksede med 26 procent i 2016 til en samlet værdi på over 5.300 mia. kr. Salget af importvarer blev mere end fordoblet.
Der er godt gang i handlen i Kina. Trods en lidt lavere vækst de seneste år (BNP-raten lød på 6,7 procent i 2016, stadig verdens hurtigste), så er forbrugerøkonomien stadig stærk, hvilket i den grad også har afspejlet sig i netbutikkernes omsætning, skriver Internet Retailer.
Læs også: DHL: E-handel mellem lande har enormt vækstpotentiale
Sammenlagt så voksede den kinesiske onlinehandel således med 26,2 procent i 2016 og nåede dermed op på 5,16 billioner yuan (godt 5.300 mia. kr.) en dobbelt så høj vækst som det generelle detailsalg, der steg med 10,4 procent. Langt størstedelen (over 80 procent) af onlinesalget består af fysiske varer, mens digitale produkter, primært musik og film, tegner sig for den resterende del.
Dermed er e-commerce i Kina omtrent dobbelt så stor en forretning som i USA. Ifølge det amerikanske handelsministerium vil onlinehandlen i staterne for 2016 lande på omkring 395 mia. dollars (ca. 2.800 mia. kr.), en stigning på ca. 15 procent i forhold til 2015, noget mere end det generelle salg, der kun steg knap tre procent.
Desuden viser tallene, at de kinesiske forbrugere i høj grad dækker deres behov for luksusvarer (premium products) ved at handle internationalt over nettet. Antallet af handlende, der i 2016 købte oversøiske produkter via portalen Tmall Global blev mere end fordoblet, ifølge Alibaba, der driver sitet.
Læs også: Stor tysk satsning på godstog til Kina
Alibabas største rival i Kina, amerikanske Amazon, oplever ligeledes fremgang i Riget i Midten. Siden amazon.cn slog de virtuelle døre op i 2014, har man således (pr. august 2016) registreret 10 mio. cross-border-handler.
-AK