Stor tysk satsning på godstog til Kina
Tyskland tror på den jernbanerute, der sidste år fragtede over 40.000 containere den halve klode rundt. Målet for 2020 er at fragte over 100.000 containere mellem Europa og Kina.
Sidste år transporterede Deutsche Bahn over 40.000 containere mellem Tyskland og Kina ad en containerrute oprettet via jernbanenettet, skriver Politiken.
Læs også: DSV klar til nye EU-regler for transport af lægemidler
I 2020 er målet at fragte cirka 100.000 containere med godstog, der kører fra Kina gennem Rusland, Kaskhstan eller Mongoliet og Polen for at ende i Tyskland. Strækningen er på 10-13.000 kilometer og tager 12-14 dage at komme igennem.
De landbaserede transportkorridorer til Kina kommer mere og mere i spil. Det er ikke det samme som at skibsfarten disruptes. Men der vil være alternativer i forhold til skibsfarten, udtaler branchedirektør i DI Transport, Michael Svane, til Politiken.
Også godt for miljøet
Godstoget er som alternativ til containerskibene særligt interessant for producenter og virksomheder langt fra kysten, altså i det centrale Kina og Centraleuropa, hvilket DHL også har fået øjnene op for.
Derudover er jernbanetransporten også en godt alternativ med miljøaktivistiske briller. Jacob Sørensen fra miljøorganisationen Noah roser godstoget, blandt andet fordi toget kan fragte varerne langt tættere på endemålet end ved skibsfragt:
Man skal ikke undervurdere CO2-belastningen ved at få varerne ned til havnen og væk fra havnen igen, forklarer han til Politiken. Han fortsætter:
Læs også: Disse teknologier vil ændre transport-sektoren radikalt
"Ud fra vort synspunkt er det vigtigt at blive ved med at holde fast i de alternativer, der er til den belastende flytransport. Det skylder vi de fremtidige generationer, som ikke vil få de samme muligheder for at flyve, som vi har, siger Jacob Sørensen.
-CHM