Flere selvkørende lastbiler i test
Uber og Waymo har autonome lastbiler i test på amerikanske veje, og Amazon er ikke langt efter. Teslas Semi er også i drift, om end indtil videre med chauffører bag rattet.
Som ofte omtalt her på SCM.dk, så er den førerløse fremtid undervejs i den internationale transportbranche, hvor adskillige aktører bruger store summer på udvikling af teknologi, der vil lade større og mindre lastbiler og andre typer leveringskøretøjer styre sig selv på længere og længere strækninger.
Læs også: FedEx klar til AI og selvkørende biler
Om det kommer til at gå ud over beskæftigelsen i sektoren vil vise sig på sigt, men sikkert er det at der hele tiden sker fremskridt på området. Senest beretter The Verge om, at Ubers selvkørende lastbiler nu transporterer fragt rundt i den amerikanske delstat Arizona.
Ifølge mediet benytter Uber, der har arbejdet intensivt på det førerløse felt siden opkøbet af Otto i midten af 2016, sig indtil videre af transfer hubs, der indebærer at lastbilerne kører autonomt på motorvejene (stadig med en person i førerhuset), hvorefter en menneskelig chauffør tager over på de sidste kilometer i byerne.
Årsagen er ganske enkelt af teknologien ikke er langt nok fremme til at kunne håndtere levering helt til døren, med de komplekse manøvrer det kræver for at styre vognen i den tætte og mindre forudsigelige bytrafik.
Uber vil ikke sætte tal på, hvor mange ture man har kørt med de førerløse lastbiler, hvad man har kørt med eller hvor mange biler, der er i spil, men fra selskabets Advanced Technology Group, der håndterer de selvkørende bestræbelser, forlyder det at køretøjerne sammenlagt har kørt to mio. miles (ca. 3,2 mio. km).
Waymo rykker ind i Atlanta
En af Ubers konkurrenter på den autonome fragt er Waymo, der hører under Alphabet-koncernen sammen med bl.a. Google. I et blogindlæg forklarer selskabet at man med start i denne uge vil starte et testforløb, hvor selvkørende lastbiler skal levere gods til Googles datacentre i Atlanta.
Ligesom Uber har Waymo, foruden Californien, afprøvet teknologien i Arizona. Med rykket til Atlanta, der er en af USA's helt store logistikhubs og hjemsted for verdens travleste lufthavn, får man ifølge selskabet ”det perfekte miljø til vores næste fase med test” af de selvkørende lastbiler.
I samarbejde med Googles logistikteam skal teknologien udvikles og integreres med transportører og deres netværk af fabrikker, distributionscentre, terminaler og havne. I den forbindelse peger Waymo selv på, at man mener at have en fordel i de 10 år og fem mio. miles (otte mio. km) man allerede har bag sig med selvkørende personbiler.
Amazon og Tesla også med
Amazon er også på sporet og har i over et år bl.a. haft et patent på et ’roadway management system’, der kan dirigere førerløse køretøjer ind i de rigtige vejbaner. Trademachines har opstillet en infografik, der viser hvordan Amazon sammen med Uber bl.a. på den baggrund vil disrupte logistikindustrien i de kommende år.
Læs også: Google-ingeniører lancerer selvkørende bil til sidste-kilometer-levering
Endelig er Teslas Semi for alvor også på vej ud på de amerikanske lande- og motorveje, skriver bl.a. Electrec, ligesom flere private har spottet de letgenkendelige vogne i trafikken. Indtil videre er der chauffører bag rattet, men med Teslas Enhanced Autopilot som standardudstyr kan der næppe være meget tvivl om, at de mange bestilte Semi’er (inkl. dem i Skandinavien) inden længe vil kunne klare sig selv, i hvert fald på motorvejen.
-AK