Flere selvkørende lastbiler i test

Uber og Waymo har autonome lastbiler i test på amerikanske veje, og Amazon er ikke langt efter. Teslas Semi er også i drift, om end indtil videre med chauffører bag rattet.

Googles søsterselskab Waymo er blandt de firmaer, der er længst fremme med selvkørende lastbiler. Foto: Waymo.

14.03.2018

SCM.dk

Om det kommer til at gå ud over beskæftigelsen i sektoren vil vise sig på sigt, men sikkert er det at der hele tiden sker fremskridt på området. Senest beretter The Verge om, at Ubers selvkørende lastbiler nu transporterer fragt rundt i den amerikanske delstat Arizona.

Ifølge mediet benytter Uber, der har arbejdet intensivt på det førerløse felt siden opkøbet af Otto i midten af 2016, sig indtil videre af transfer hubs, der indebærer at lastbilerne kører autonomt på motorvejene (stadig med en person i førerhuset), hvorefter en menneskelig chauffør tager over på de sidste kilometer i byerne.

Årsagen er ganske enkelt af teknologien ikke er langt nok fremme til at kunne håndtere levering helt til døren, med de komplekse manøvrer det kræver for at styre vognen i den tætte og mindre forudsigelige bytrafik.

Uber vil ikke sætte tal på, hvor mange ture man har kørt med de førerløse lastbiler, hvad man har kørt med eller hvor mange biler, der er i spil, men fra selskabets Advanced Technology Group, der håndterer de selvkørende bestræbelser, forlyder det at køretøjerne sammenlagt har kørt to mio. miles (ca. 3,2 mio. km).

Waymo rykker ind i Atlanta
En af Ubers konkurrenter på den autonome fragt er Waymo, der hører under Alphabet-koncernen sammen med bl.a. Google. I et blogindlæg forklarer selskabet at man med start i denne uge vil starte et testforløb, hvor selvkørende lastbiler skal levere gods til Googles datacentre i Atlanta.

Ligesom Uber har Waymo, foruden Californien, afprøvet teknologien i Arizona. Med rykket til Atlanta, der er en af USA's helt store logistikhubs og hjemsted for verdens travleste lufthavn, får man ifølge selskabet ”det perfekte miljø til vores næste fase med test” af de selvkørende lastbiler.

I samarbejde med Googles logistikteam skal teknologien udvikles og integreres med transportører og deres netværk af fabrikker, distributionscentre, terminaler og havne. I den forbindelse peger Waymo selv på, at man mener at have en fordel i de 10 år og fem mio. miles (otte mio. km) man allerede har bag sig med selvkørende personbiler.

Amazon og Tesla også med
Amazon er også på sporet og har i over et år bl.a. haft et patent på et ’roadway management system’, der kan dirigere førerløse køretøjer ind i de rigtige vejbaner. Trademachines har opstillet en infografik, der viser hvordan Amazon sammen med Uber bl.a. på den baggrund vil disrupte logistikindustrien i de kommende år.

Læs også: Google-ingeniører lancerer selvkørende bil til sidste-kilometer-levering

Endelig er Teslas Semi for alvor også på vej ud på de amerikanske lande- og motorveje, skriver bl.a. Electrec, ligesom flere private har spottet de letgenkendelige vogne i trafikken. Indtil videre er der chauffører bag rattet, men med Teslas Enhanced Autopilot som standardudstyr kan der næppe være meget tvivl om, at de mange bestilte Semi’er (inkl. dem i Skandinavien) inden længe vil kunne klare sig selv, i hvert fald på motorvejen.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby