Selvkørende lastbiler kan være en realitet, før end du tror

Med færre kulturelle forhindringer og flere økonomiske incitamenter kan den autonome lastbil være tættere på landevejene, end de fleste tror.

”Vi forsøger at få den selvkørende teknologi ud på vejene så hurtigt som muligt. Lastbilkørsel har brug for den selvkørende teknologi og omvendt”, siger Alex Rodrigues, der er adm. direktør i Embark. Arkivfoto..

15.11.2017

SCM.dk

En dag kan lastbilerne selv køre ud af varehuset og videre ud på motorvejen uden en chauffør bag rattet – men hvor lang vej er der egentlig igen, før det faktisk kan blive en realitet?

Selvom der findes forskellige meninger om de autonome lastbiler, kan vi ifølge The New York Times (Nytimes) ikke komme udenom, at en stigende andel af de amerikanske virksomheder tror på, at den autonome lastbil er tæt på at blive virkelighed.

Således forventes det, at virksomheder og andre investorer i 2017 vil investere over seks milliarder kroner i selvkørende teknologier - et beløb, der er ti gange højere end for tre år siden, skriver CB Insights.

Læs også: Verdens første autonome containerskib bliver testet

Samtidig har flere virksomheder annonceret, at man i øjeblikket tester muligheder inden for autonome lastbiler, skriver nytimes.com. En af disse er den amerikanske elbil- og batteriproducent Tesla.

Ifølge magasinet forventes det, at virksomheden inden denne uge er omme vil fremvise en ellastbil med selvkørende muligheder. Også hos virksomheden Embark har man annonceret, at man har testet selvkørende teknologi som et led i et treparts-partnerskab med udlejningsfirmaet Ryder og Electrolux.

”Vi forsøger at få den selvkørende teknologi ud på vejene så hurtigt som muligt. Lastbilkørsel har brug for den selvkørende teknologi og omvendt”, siger Alex Rodrigues, der er adm. direktør i Embark, ifølge Nytimes.

Branchen som milliardindustri
Selvom den selvkørende lastbils indtog i sidste ende kommer til at hvile på forbrugernes beslutning, kalder Nytimes alligevel logistikvirksomhederne for 'ufølsomme operatører', der hellere end gerne vil opgradere deres flåder i det øjeblik, det er økonomisk rentabelt.

Branchen er nemlig en milliardindustri, der berører hvert hjørne af den amerikanske økonomi. Således har næsten ethvert fysisk produkt fra mad til møbler været forbi en lastbil flere gange, inden den ender i forbrugernes hænder.

Derfor vurderer Nytimes, at industrien også er et godt sted at starte, når det kommer til automatisering. Autonome teknologier vil nemlig kunne hjælpe lastbilvirksomheder med at reducere arbejdskraftomkostninger på længere sigt ved først at udvide det antal timer, lastbilerne er i drift, og senere ved at reducere antallet af chauffører.

Derudover bruger industrien årligt millioner af dollars på menneskeskabte ulykker og milliarder på forskning, hvilket er et beløb, der forventes at blive reduceret, når det kan garanteres, at automatiseret kørsel er mere sikkert end at have personer bag rattet.

Etiske udfordringer i industrien
Også virksomheder, der ikke i første omgang har gået med planer om brugen af selvkørende lastbiler, er så småt begyndt at bevæge sig mod en mere automatiseret fremtid.

For eksempel har man hos US Xpress opdateret sine flere end 7.000 lastbiler med autonome bremse- og kollisionsbeskyttelsessystemer. Samtidig planlægger koncernen at kunne sætte automatiserede lastbiler på de amerikanske landeveje inden for de næste tre år.

”Hvert år foretager vi opdateringer i vores lastbiler, der gør dem mere autonome”, siger Max Fuller, der er medstifter af koncernen.

Både US Xpress og andre virksomheder, der går og drømmer om automatiserede lastbiler på vejene inden for nær fremtid, skal dog en del igennem, før de kan sende lovlige autonome køretøjer på landevejene.

Læs også: USPS vil udvikle selvkørende postbiler

Udover tekniske og lovgivningsmæssige forhindringer kan industrien nemlig også blive udfordret af de mere etiske aspekter, som for eksempel hvordan mennesker i personbiler vil have det med at køre blandt lastbiler uden chauffører, og hvordan myndighederne vil reagere, når den første autonome lastbil er skyld i et dødsfald, skriver nytimes.com.

Skulle dette imidlertid ske, før teknologien når at blive udbredt, kan det bremse udviklingen af de autonome lastbiler - og hvem ved, hvornår de så bliver en realitet.

- EL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

15.05.2025SCM.dk

EWII har sat strøm til Danmarks største batteri

15.05.2025PALOMAT

Sponseret

ALBERTINA Machinery sparer tid og penge med PALOMAT® Inline

13.05.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa tiltrak både fagfolk og studerende på Robotbrag

12.05.2025SCM.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Consafe Logistics

Sponseret

Consafe Logistics gearer op

12.05.2025Global AGV

Sponseret

Træt af flaskehalse i produktionslinjen?

12.05.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

09.05.2025SCM.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro