Selvkørende lastbiler kan være en realitet, før end du tror

Med færre kulturelle forhindringer og flere økonomiske incitamenter kan den autonome lastbil være tættere på landevejene, end de fleste tror.

”Vi forsøger at få den selvkørende teknologi ud på vejene så hurtigt som muligt. Lastbilkørsel har brug for den selvkørende teknologi og omvendt”, siger Alex Rodrigues, der er adm. direktør i Embark. Arkivfoto..

15.11.2017

SCM.dk

En dag kan lastbilerne selv køre ud af varehuset og videre ud på motorvejen uden en chauffør bag rattet – men hvor lang vej er der egentlig igen, før det faktisk kan blive en realitet?

Selvom der findes forskellige meninger om de autonome lastbiler, kan vi ifølge The New York Times (Nytimes) ikke komme udenom, at en stigende andel af de amerikanske virksomheder tror på, at den autonome lastbil er tæt på at blive virkelighed.

Således forventes det, at virksomheder og andre investorer i 2017 vil investere over seks milliarder kroner i selvkørende teknologier - et beløb, der er ti gange højere end for tre år siden, skriver CB Insights.

Læs også: Verdens første autonome containerskib bliver testet

Samtidig har flere virksomheder annonceret, at man i øjeblikket tester muligheder inden for autonome lastbiler, skriver nytimes.com. En af disse er den amerikanske elbil- og batteriproducent Tesla.

Ifølge magasinet forventes det, at virksomheden inden denne uge er omme vil fremvise en ellastbil med selvkørende muligheder. Også hos virksomheden Embark har man annonceret, at man har testet selvkørende teknologi som et led i et treparts-partnerskab med udlejningsfirmaet Ryder og Electrolux.

”Vi forsøger at få den selvkørende teknologi ud på vejene så hurtigt som muligt. Lastbilkørsel har brug for den selvkørende teknologi og omvendt”, siger Alex Rodrigues, der er adm. direktør i Embark, ifølge Nytimes.

Branchen som milliardindustri
Selvom den selvkørende lastbils indtog i sidste ende kommer til at hvile på forbrugernes beslutning, kalder Nytimes alligevel logistikvirksomhederne for 'ufølsomme operatører', der hellere end gerne vil opgradere deres flåder i det øjeblik, det er økonomisk rentabelt.

Branchen er nemlig en milliardindustri, der berører hvert hjørne af den amerikanske økonomi. Således har næsten ethvert fysisk produkt fra mad til møbler været forbi en lastbil flere gange, inden den ender i forbrugernes hænder.

Derfor vurderer Nytimes, at industrien også er et godt sted at starte, når det kommer til automatisering. Autonome teknologier vil nemlig kunne hjælpe lastbilvirksomheder med at reducere arbejdskraftomkostninger på længere sigt ved først at udvide det antal timer, lastbilerne er i drift, og senere ved at reducere antallet af chauffører.

Derudover bruger industrien årligt millioner af dollars på menneskeskabte ulykker og milliarder på forskning, hvilket er et beløb, der forventes at blive reduceret, når det kan garanteres, at automatiseret kørsel er mere sikkert end at have personer bag rattet.

Etiske udfordringer i industrien
Også virksomheder, der ikke i første omgang har gået med planer om brugen af selvkørende lastbiler, er så småt begyndt at bevæge sig mod en mere automatiseret fremtid.

For eksempel har man hos US Xpress opdateret sine flere end 7.000 lastbiler med autonome bremse- og kollisionsbeskyttelsessystemer. Samtidig planlægger koncernen at kunne sætte automatiserede lastbiler på de amerikanske landeveje inden for de næste tre år.

”Hvert år foretager vi opdateringer i vores lastbiler, der gør dem mere autonome”, siger Max Fuller, der er medstifter af koncernen.

Både US Xpress og andre virksomheder, der går og drømmer om automatiserede lastbiler på vejene inden for nær fremtid, skal dog en del igennem, før de kan sende lovlige autonome køretøjer på landevejene.

Læs også: USPS vil udvikle selvkørende postbiler

Udover tekniske og lovgivningsmæssige forhindringer kan industrien nemlig også blive udfordret af de mere etiske aspekter, som for eksempel hvordan mennesker i personbiler vil have det med at køre blandt lastbiler uden chauffører, og hvordan myndighederne vil reagere, når den første autonome lastbil er skyld i et dødsfald, skriver nytimes.com.

Skulle dette imidlertid ske, før teknologien når at blive udbredt, kan det bremse udviklingen af de autonome lastbiler - og hvem ved, hvornår de så bliver en realitet.

- EL

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online