Selvkørende lastbiler kan være en realitet, før end du tror

Med færre kulturelle forhindringer og flere økonomiske incitamenter kan den autonome lastbil være tættere på landevejene, end de fleste tror.

”Vi forsøger at få den selvkørende teknologi ud på vejene så hurtigt som muligt. Lastbilkørsel har brug for den selvkørende teknologi og omvendt”, siger Alex Rodrigues, der er adm. direktør i Embark. Arkivfoto..

15.11.2017

SCM.dk

En dag kan lastbilerne selv køre ud af varehuset og videre ud på motorvejen uden en chauffør bag rattet – men hvor lang vej er der egentlig igen, før det faktisk kan blive en realitet?

Selvom der findes forskellige meninger om de autonome lastbiler, kan vi ifølge The New York Times (Nytimes) ikke komme udenom, at en stigende andel af de amerikanske virksomheder tror på, at den autonome lastbil er tæt på at blive virkelighed.

Således forventes det, at virksomheder og andre investorer i 2017 vil investere over seks milliarder kroner i selvkørende teknologier - et beløb, der er ti gange højere end for tre år siden, skriver CB Insights.

Læs også: Verdens første autonome containerskib bliver testet

Samtidig har flere virksomheder annonceret, at man i øjeblikket tester muligheder inden for autonome lastbiler, skriver nytimes.com. En af disse er den amerikanske elbil- og batteriproducent Tesla.

Ifølge magasinet forventes det, at virksomheden inden denne uge er omme vil fremvise en ellastbil med selvkørende muligheder. Også hos virksomheden Embark har man annonceret, at man har testet selvkørende teknologi som et led i et treparts-partnerskab med udlejningsfirmaet Ryder og Electrolux.

”Vi forsøger at få den selvkørende teknologi ud på vejene så hurtigt som muligt. Lastbilkørsel har brug for den selvkørende teknologi og omvendt”, siger Alex Rodrigues, der er adm. direktør i Embark, ifølge Nytimes.

Branchen som milliardindustri
Selvom den selvkørende lastbils indtog i sidste ende kommer til at hvile på forbrugernes beslutning, kalder Nytimes alligevel logistikvirksomhederne for 'ufølsomme operatører', der hellere end gerne vil opgradere deres flåder i det øjeblik, det er økonomisk rentabelt.

Branchen er nemlig en milliardindustri, der berører hvert hjørne af den amerikanske økonomi. Således har næsten ethvert fysisk produkt fra mad til møbler været forbi en lastbil flere gange, inden den ender i forbrugernes hænder.

Derfor vurderer Nytimes, at industrien også er et godt sted at starte, når det kommer til automatisering. Autonome teknologier vil nemlig kunne hjælpe lastbilvirksomheder med at reducere arbejdskraftomkostninger på længere sigt ved først at udvide det antal timer, lastbilerne er i drift, og senere ved at reducere antallet af chauffører.

Derudover bruger industrien årligt millioner af dollars på menneskeskabte ulykker og milliarder på forskning, hvilket er et beløb, der forventes at blive reduceret, når det kan garanteres, at automatiseret kørsel er mere sikkert end at have personer bag rattet.

Etiske udfordringer i industrien
Også virksomheder, der ikke i første omgang har gået med planer om brugen af selvkørende lastbiler, er så småt begyndt at bevæge sig mod en mere automatiseret fremtid.

For eksempel har man hos US Xpress opdateret sine flere end 7.000 lastbiler med autonome bremse- og kollisionsbeskyttelsessystemer. Samtidig planlægger koncernen at kunne sætte automatiserede lastbiler på de amerikanske landeveje inden for de næste tre år.

”Hvert år foretager vi opdateringer i vores lastbiler, der gør dem mere autonome”, siger Max Fuller, der er medstifter af koncernen.

Både US Xpress og andre virksomheder, der går og drømmer om automatiserede lastbiler på vejene inden for nær fremtid, skal dog en del igennem, før de kan sende lovlige autonome køretøjer på landevejene.

Læs også: USPS vil udvikle selvkørende postbiler

Udover tekniske og lovgivningsmæssige forhindringer kan industrien nemlig også blive udfordret af de mere etiske aspekter, som for eksempel hvordan mennesker i personbiler vil have det med at køre blandt lastbiler uden chauffører, og hvordan myndighederne vil reagere, når den første autonome lastbil er skyld i et dødsfald, skriver nytimes.com.

Skulle dette imidlertid ske, før teknologien når at blive udbredt, kan det bremse udviklingen af de autonome lastbiler - og hvem ved, hvornår de så bliver en realitet.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

30.06.2025SCM.dk

Ny aftale åbner for mere udenlandsk arbejdskraft

30.06.2025SCM.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

30.06.2025SCM.dk

Stena Recycling opkøber nordjysk vognmandsfirma

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

27.06.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Stærk logistik kræver fokus på hele værdikæden

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online