USPS vil udvikle selvkørende postbiler
Ifølge USPS er der mange fordele ved at implementere autonome køretøjer i postvæsenet. Derfor er koncernen i samarbejde med University of Michigan ved at udvikle en autonom postbil, der skal køre i USA's landdistrikter inden 2025.
Når borgerne i USA skal have leveret post, kan de i fremtiden blive mødt af en postbil, der kører helt af sig selv - det er i hvert fald planen med det nye samarbejde mellem University of Michigan og The United States Postal Service (USPS), der i øjeblikket er i gang med at udvikle en selvkørende varebil.
Læs også: Fælles leveringsservice giver mindre trafik i Londons gader
Det viser rapporten Autonomous Vehicles for the Postal Service, der blev offentliggjort i starten af oktober. Her fremgår det blandt andet, at USPS inden 2025 vil udvikle en flåde af autonome postbiler, der kan levere post på 28.000 ruter over hele landet.
I rapporten beskriver USPS endvidere fordelene ved implementering af autonomiske køretøjer i postvæsenet:
Med det autonomiske køretøjs potentielle fordele er det værd at eksperimentere mere med denne teknologi inden for postvæsnet især når det kommer til last mile-levering.
Vil teste autonome køretøjer i landdistrikterne
I et potentielt selvkørende leverings-scenarie vil chaufføren sidde i bilen, men i stedet for at have hænderne på rattet, vil han sortere post og udføre andre opgaver, mens det autonome køretøj selv kører langs den planlagte rute.
Dette er noget, man hos USPS planlægger at teste i landdistrikterne, da chancen for eventuelle ulykker er mindre grundet færre fodgængere og biler.
Her vil man samtidig eksperimentere med stregkoder på postkasserne, som køretøjets kameraer kan genkende. På den måde stopper bilen det rigtige sted i forhold til postkassen.
Læs også: PostNord tester ny leveringsmetode
Hvis alt går efter planen, kan forsøgene i landdistrikterne blive en realitet mellem 2022 og 2025. Dernæst har USPS planer om at udforske mulighederne for levering i større byer.
I forlængelse heraf forventer forskere på University of Michigan at kunne fremvise deres første semi-autonome varebil i december måned, hvorefter ti prototyper forventes at kunne køre i landdistrikterne i løbet af 2019.
Planlægger udskiftning af gamle køretøjer
Hos USPS vil man i løbet af 2019 påbegynde en udskiftning af den gamle flåde af køretøjer med nyere, ikke-automatiserede modeller, der forventes foregå over syv år.
Ifølge USPS har man i kontrakterne med fabrikanter aftalt, at man med et års varsel har beføjelse til at ændre på køretøjerne, hvorfor USPS har mulighed for at ændre kurs, hvis pilotprojekterne i landdistrikterne lykkes.
Hos USPS forventer man, at selvkørende teknologi vil tilføje 44.000 til 63.000 kroner til købsprisen på et USPS-køretøj i 2025 og 19.000 kroner i 2035, samtidig med at man sparer millioner af dollars om året i brændstofomkostninger på grund af større effektivitet.
Selvom der ifølge USPS er mange muligheder inden for den selvkørende teknologi, stiller andre imidlertid spørgsmålstegn ved de mulige konsekvenser for branchen.
Læs også: UPS tester leveringsdroner i USA
Som et eksempel på dette har man hos The Guardian for nylig bragt en artikel, der overvejer chaufførernes fremtid, også på et personligt plan, med implementeringen af automatiserede køretøjer in mente.
- EL