Verdens første autonome containerskib bliver testet
En model af det elektriske og autonome containerskib Yara Birkeland bliver netop nu testet i et bassin i Tronheim. Skibet forventes at være klar til brug i 2020.
Den norske virksomhed Yara er ét skridt tættere på at realisere ambitionerne om autonom skibsfragt, efter at den første testfase af modellen er skudt i gang. Målet er at søsætte verdens første autonome containerskib, og midlet hedder Yara Birkeland, skal være 80 meter lang og sejle på el.
Det er det norske firma Marin Teknikk, der har stået for både at tegne og bygge en model af den fremtidige verdenspræmiere. Og nu er modellen altså i fuld gang med at blive testet i et indendørs bassin ved Trondheim, skriver det norske medie tu.no.
Læs også: Første shippingfirma klar med CO2-afregning
Det er fantastisk interessant at være med til det her. Det er begyndelsen på en revolution, siger Marin Teknikks administrerende direktør, Svein Rune Gjerde, til tu.no. Han tilføjer:
Det er nyt for os at skulle designe et fartøj uden store motorer og mandskabsfaciliteter. Ballastvandsystemet er heller ikke det sædvanlige, som tager vand ind og ud - i stedet er der ferskvand om bord i et lukket system, som kan flyttes for- og agterud ved trimming.
Testsejlads i 2018 klar i 2020
Modeltestprogrammet i Trondheim foregår i et bassin hos Sintef Ocean i samarbejde med Marin Teknikk. Formålet med testene er at afdække hastighed og ydelse. Efterfølgende skal skibet over i en slæbetank og testes i flere forskellige slags søgang.
Yara sender hvert år 20.000 fuldt lastede containere med gødning til Brevik eller Larvik havn, hvorfra de skal sejles videre. Idéen til projektet kom fra Yaras logistikchef, der mente, at der var flere fordele ved autonom skibstransport end autonom vejtransport. Ud over miljømæssige fordele vil de lokale beboere også få glæde af mindre trafik på vejene.
Læs også: Verdens første fjernstyrede fartøj demonstreret i København
Allerede i første halvår af 2018 er det planlagt, at det rigtige skib skal have første testsejlads. I starten vil der være et lille mandskab ombord under sejladsen. I 2019 begynder test med fjernstyring og i 2020 forventes det, at skibets kan sejle fuldstændig autonomt mellem havnene i Porsgrunn, Brevik og Larvik.
Når det rigtige skib søsættes vil det have plads til 120 20-fods-containere. Fult lastet vil det stikke fem meter dybt og tre meter uden ballast. Den normale hastighed vil blive 6 knob, mens tophastigheden vil være 13 knob. Og hastigheden har stor betydning for, hvor store motorerne skal være i det elektriske skib:
Effektbehovet er ekstremt lille, når det går jævnt ved 6 knob og stille sø. Bassintestene viser, at skibet ved fuld last på 120 containere kan klare sig med 110 kW, svarende til to 70 HK påhængsmotorer, siger Svein Rune Gjerde.
Se en video af bassintestene her.
-CHM