Annonce

Opret nyhed

Rolls-Royce har i fællesskab med Svitzer gennemført en demonstration af verdens første fjernstyrede, kommercielle skibsfartøj. Foto: Rolls-Royce.

Verdens første fjernstyrede fartøj demonstreret i København

Rolls-Royce og Svitzer har sammen demonstreret fjernstyring af en 28 meter lang slæbebåd. Samarbejdet fortsætter med ambitionen om at teste og udvikle autonom navigation og optimale operationscentre.

IT & DATAFANGST

Rolls-Royce har i samarbejde med bugser- og bjergningsselskabet Svitzer gennemført en demonstration af verdens første fjernstyrede kommercielle skibsfartøj i Københavns havn.

Læs også: Mærsk tester vindteknologi i samarbejde med energiselskaber

Demonstrationen foregik med en af Svitzers slæbebåde, den 28 meter lange Svitzer Hermod, som udførte forskellige manøvrer i havnen, fjernstyret af kaptajnen inde fra bredden. Under demonstrationen havde Svitzer Hermod både kaptajn og mandskab ombord, i det tilfælde, at der var fejl med fjernbetjeningen – en sikkerhed, der heldigvis ikke blev brug for.

”Det var en ære at overvære det, jeg ser som en verdenspræmiere og et historisk øjeblik for den maritime industri. Vi har i nogle år sagt, at fjernstyring af kommercielle fartøjer vil være operationelle i slutningen af årtiet. Takket være en unik kombination af Svitzers viden og vores teknologiske ekspertise har vi gjort den vision til en realitet før end ventet”, siger Rolls-Royces formand, Mikael Makinen.

Svitzer Hermod er udstyret med et såkaldt Dynamic Positioning System, der gør det muligt at fjernstyre det fra land. Foto: Rolls-Royce

Komplet styrehus på land
Svitzer Hermod blev bygget i 2016 og er udstyret med et styresystem fra Rolls-Royce, der gør fartøjet i stand til at blive fjernstyret. Derudover er skibet også udstyret med et par MTU 16V4000 M63 dieselmotorer fra Rolls-Royce samt en række sensorer, der kombinerer forskellige datainputs via software. Den indsamlede data giver kaptajnen på land en fuld forståelse for skibet og dets omgivelser ude på vandet.

På land styrer kaptajnen skibet fra et Remote Operating Centre (ROC). Operationscentret er blevet designet til at skabe en ny styring af de store skibsfartøjer. Det betyder, at det ikke blot er en kopi af eksisterende styrehuse, men designet med inputs fra erfarne kaptajner, så systemet er placeret på den mest optimale måde.

Læs også: Første autonome, elektriske containerskib undervejs i Norge

Rolls-Royce og Svitzer fortsætter deres samarbejde og vil i fremtiden udføre flere test af fjernstyrede og autonome skibe.

-CHM

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce