Første autonome, elektriske containerskib undervejs i Norge
Står det til det norske selskab Yara, vil der i 2020 sejle et autonomt og elektrisk containerskib mellem udvalgte norske havne - dermed vil man flytte transporten af 40.000 containere årligt fra landevej til søtransport.
Hvert år transporterer den norske virksomhed Yara 40.000 containere på lastbil fra gødningsfabrikken i Porsgrunn til byerne Brevik og Larvik i Norge, hvor de kan udskibes til kunder i hele verden.
Men i slutningen af 2018 vil et nyt tiltag overtage leveringen i samarbejde med Kongsberg vil Yara nemlig gøre brug af fartøjet Yara Birkeland, der for tiden er under konstruktion.
Læs også: Nyt containersystem styrker Københavns havn
Ifølge Ingeniøren bliver containerskibet 70-75 meter langt og vil kunne rumme 100-150 containere. Derudover bliver batteripakken på 3,5-4 MWh, og dødvægten kommer til at ligge på mellem 3.000 og 5.000 ton.
Fremtiden byder på fragt uden bemanding
I første omgang vil Yara Birkland være bemandet, men i 2020 forventer virksomheden at kunne udføre fuldt autonome operationer og samtidig reducere NOx- og CO2-emissioner.
Det vil gøre det autonome og 100 procent elektriske containerskib til det første af sin slags.
Læs også: Maersk øger containerkapaciteten med nye fragtskibe
Med det autonome, batteridrevne containerskib flytter vi transport fra vej til hav. Derved reducerer vi støj og støvudslip, forbedrer sikkerheden ved de lokale veje og reducerer NOx- og CO2-emissionerne, siger Svein Tore Holsether, der er adm. direktør i Yara.
Hos Yara er man glade for investeringen af det kommende nul-emissionsfartøj til transport af afgrøder, der lever op til firmaets vision om at beskytte planeten. Dermed bidrager virksomheden til at opnå FNs bæredygtighedsmål.
- EL