06.02.2018  |  Branchenyt

Google-ingeniører lancerer selvkørende bil til sidste-kilometer-levering

Senere på året vil startuppen Nuro, bestående af to tidligere Google-ingeniører, teste prototypen R1 - et selvkørende køretøj, der skal stå for sidste-kilometer-leveringer i amerikanske byer.

I slutningen af januar kunne startuppen Nuro afsløre prototypen på et autonomt køretøj, der skiller sig en smule ud fra de andre rekonfigurerede af slagsen.

I stedet for at levere bestemte varer vil det autonome køretøj med navnet R1 nemlig levere alt fra dagligvarer, tøjvask eller takeaway bestilt fra Seamless.

Bag køretøjet står de to tidligere Google-ingeniører, Dave Ferguson og Jiajun Zhu. De mener begge, at en automatisering af tjenester som disse kan medvirke til at bremse den kraftige stigning i sidste-kilometer-leverancer, samtidig med at trafikulykker reduceres, og lokale virksomheder styrkes i konkurrencen på et marked, hvor amerikanske Amazon dominerer.

Læs også: JD.com lancerer selvkørende levering i kinesisk by

Prototype betjenes via fjernstyring
Det, der adskiller Nuros prototype fra andre af samme type, er, at R1 er fjernstyret. I et samarbejde med virksomheden Phantom Auto har Nuro nemlig udstyret R1 med en LIDAR-sensor med kameraer og radarer, så den kan indhente data og optimere ruter, der efterfølgende bliver inkorporeret i de færdige køretøjer.

Ifølge theverge.com har Nuro fået tilladelse af California DMW til at teste R1 på de amerikanske veje, hvilket man planlægger at starte op i løbet af 2018.

For at Nuro kan få lov til at køre i de stater, hvor køretøjer uden chauffører er forbudt, har de imidlertid også brug fra en tilladelse fra US National Highway Traffic Safety Administration.

Skal køre på de amerikanske veje
Ifølge Dave Ferguson, der er en at stifterne bag Nuro, overvejede man i starten at bygge R1 til at køre på fortove, men besluttede i stedet at lade prototypen køre på vejene. R1 er næsten ligeså høj som en Toyota Highlander, men kun halvt så bred, hvilket gør det nemmere for både køretøjer og fodgængere at manøvrere rundt om den:

”Selvom du har det perfekte selvkørende køretøj, kan det desværre ende galt. Hvis nogen for eksempel springer ud mellem to parkerede biler, og det er inden for køretøjets stopafstand, kan man ikke forhindre ulykken. Men hvis du har et køretøj, der er halvt så bredt som almindelige køretøjer, kan bilen nemmere manøvrere rundt om fodgængeren”, siger Dave Ferguson til theverge.com.

Læs også: Pizza Hut: Førerløs levering vil skabe flere arbejdspladser

Nuro har allerede modtaget 92 millioner dollars i to runder af en fundraising og er i øjeblikket i forhandlinger med en række detailhandlere og leveranceleverandører om mulige partnerskaber.

- EL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere