Pizza Hut: Førerløs levering vil skabe flere arbejdspladser

I et nyt samarbejde med Toyota vil amerikanske Pizza Hut udvikle førerløse køretøjer til levering. Og det er noget, der kan skabe flere arbejdspladser, lyder det fra selskabet.

e-Palette er navnet på de førerløse biler, som Pizza Hut har planer om at benytte sig af i fremtiden. I stedet skal de ansatte fokusere på den gode service, vurderer folkene bag. Illustration: Pizza Hut/Toyota.

17.01.2018

SCM.dk

I sidste uge kunne den amerikanske fastfoodgigant Pizza Hut annoncere, at man i fremtiden vil benytte sig af førerløs levering - det skal ske via et samarbejde med Toyota, der allerede er i gang med at udvikle en flåde af førerløse køretøjer til formålet.

Læs også: Domino's indfører rullende pizzabude

Det har efterfølgende fået folk til tasterne, hvor en bruger blandt andet har stillet spørgsmålstegn ved, om den fremtidige leveringsform vil medføre markante fyringer i koncernen, skriver The Washington Post.

Men det er ikke noget, de ansatte skal frygte, skriver koncernen i et svar på sin Twitter-profil. I stedet vurderes det, at den førerløse strategi på længere sigt kan skabe flere arbejdspladser, og at de ansatte hos Pizza Hut i stedet skal have mere fokus på service.

Netop spørgsmålet om arbejdspladser i forbindelse med den stigende automatisering er noget, mange økonomer verden over flittigt diskuterer: Vil en stigende automatisering overtage vores jobs, eller vil de frigøre andre muligheder?

”Det er svært at forudsige, hvad der helt præcist vil ske. De folk, der arbejder i erhvervet, for eksempel dem, der leverer varer og tjenesteydelser, er typisk dem, der er mest udsatte for at miste deres job til fordel for førerløse køretøjer”, siger David Beede, der er økonom hos Commerce Department, til The Washington Post.

Han påpeger samtidig, at det i Pizza Huts tilfælde også er for tidligt at sige, hvilke konsekvenser de førerløse biler vil få for de ansatte:

”I stedet for at levere pizzaer kan man forestille sig, at de ansatte kan være med til at forbedre serviceniveauet” siger han til The Washington Post og peger på, at nogle af arbejdsopgaverne blandt andet kan være at overvåge køretøjerne og sørge for, at de kører, som de skal, eller at de ansatte i stedet skal fokusere på serviceniveauet.

Stadig lang vej igen
Selvom virksomheder som Ford, General Motors, Google og Apple i øjeblikket har investeret mange ressourcer i udviklingen af førerløse biler, er der stadig lang vej igen, før de kommer til at fylde på vejene.

”Deres teknologier fungerer ikke optimalt endnu. De kan for eksempel endnu ikke køre fejlfrit i regn og i sne”, fortæller Michael Chui, der er partner hos McKinsey Global Institute, til Washington Post.

Læs også: Selvkørende lastbiler kan være en realitet, før end du tror

Hos Toyota oplyser man, at de førerløse biler er beregnet til at køre på vejene i løbet af 2030’erne, men afviser at kommentere på, om bilerne kan skabe jobs eller få kedelige konsekvenser for Pizza Huts ansatte.

”Vores planer for fremtiden omfatter en masse undersøgelser i forhold til timing og andre detaljer, der stadig kun er en del af vores overvejelser på nuværende tidspunkt”, siger safety technology communications manager for Toyota Motor North America, Ming-Jou Chen.

I en pressemeddelelse oplyser Pizza Hut, at koncernen i samarbejde med Toyota i starten af 2018 vil teste kommunikationsteknologien i allerede eksisterende leveringsbiler, så man kan indsamle date om førermønstre- og adfærd. På den måde kan begge virksomheder på længere sigt optimere sikkerheden ved levering og skabe bedre leveringsoperationer.

Chauffører risikerer at skulle finde nye jobs
Hos den amerikanske regering regner man med, at den førerløse teknologi vil være med til at omforme stillinger hos en ud af ni amerikanske arbejdere. Det viser en rapport fra en række økonomer i Handelsministeriet.

Samtidig vurderes det, at cirka 3,8 millioner amerikanere til daglig arbejder som chauffør i enten lastbiler, taxaer, ambulancer og andre køretøjer, og at disse sandsynligvis er nødt til at finde sig et andet job i fremtiden.

Og det er en vurdering, Tom Davenport, der er business professor hos Babson College i Massachusetts, er enig i. Han mener nemlig, at chaufførerne både er dyre og mindre pålidelige, da det ofte kan være svært at finde folk til branchen, og at det samtidig kan være svært at beholde dem der.

Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland

Derfor peger han på, at en virksomhed som Pizza Hut er interesseret i at øge produktiviteten og spare penge ved blandt andet at benytte sig af førerløse køretøjer. Han påpeger dog også, at der er mulighed for, at Pizza Hut vil ansætte flere kundeservicemedarbejdere på længere sigt, men at dette sandsynligvis kun vil ske, hvis det er til fordel for koncernens bundlinje.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby