Pizza Hut: Førerløs levering vil skabe flere arbejdspladser

I et nyt samarbejde med Toyota vil amerikanske Pizza Hut udvikle førerløse køretøjer til levering. Og det er noget, der kan skabe flere arbejdspladser, lyder det fra selskabet.

e-Palette er navnet på de førerløse biler, som Pizza Hut har planer om at benytte sig af i fremtiden. I stedet skal de ansatte fokusere på den gode service, vurderer folkene bag. Illustration: Pizza Hut/Toyota.

17.01.2018

SCM.dk

I sidste uge kunne den amerikanske fastfoodgigant Pizza Hut annoncere, at man i fremtiden vil benytte sig af førerløs levering - det skal ske via et samarbejde med Toyota, der allerede er i gang med at udvikle en flåde af førerløse køretøjer til formålet.

Læs også: Domino's indfører rullende pizzabude

Det har efterfølgende fået folk til tasterne, hvor en bruger blandt andet har stillet spørgsmålstegn ved, om den fremtidige leveringsform vil medføre markante fyringer i koncernen, skriver The Washington Post.

Men det er ikke noget, de ansatte skal frygte, skriver koncernen i et svar på sin Twitter-profil. I stedet vurderes det, at den førerløse strategi på længere sigt kan skabe flere arbejdspladser, og at de ansatte hos Pizza Hut i stedet skal have mere fokus på service.

Netop spørgsmålet om arbejdspladser i forbindelse med den stigende automatisering er noget, mange økonomer verden over flittigt diskuterer: Vil en stigende automatisering overtage vores jobs, eller vil de frigøre andre muligheder?

”Det er svært at forudsige, hvad der helt præcist vil ske. De folk, der arbejder i erhvervet, for eksempel dem, der leverer varer og tjenesteydelser, er typisk dem, der er mest udsatte for at miste deres job til fordel for førerløse køretøjer”, siger David Beede, der er økonom hos Commerce Department, til The Washington Post.

Han påpeger samtidig, at det i Pizza Huts tilfælde også er for tidligt at sige, hvilke konsekvenser de førerløse biler vil få for de ansatte:

”I stedet for at levere pizzaer kan man forestille sig, at de ansatte kan være med til at forbedre serviceniveauet” siger han til The Washington Post og peger på, at nogle af arbejdsopgaverne blandt andet kan være at overvåge køretøjerne og sørge for, at de kører, som de skal, eller at de ansatte i stedet skal fokusere på serviceniveauet.

Stadig lang vej igen
Selvom virksomheder som Ford, General Motors, Google og Apple i øjeblikket har investeret mange ressourcer i udviklingen af førerløse biler, er der stadig lang vej igen, før de kommer til at fylde på vejene.

”Deres teknologier fungerer ikke optimalt endnu. De kan for eksempel endnu ikke køre fejlfrit i regn og i sne”, fortæller Michael Chui, der er partner hos McKinsey Global Institute, til Washington Post.

Læs også: Selvkørende lastbiler kan være en realitet, før end du tror

Hos Toyota oplyser man, at de førerløse biler er beregnet til at køre på vejene i løbet af 2030’erne, men afviser at kommentere på, om bilerne kan skabe jobs eller få kedelige konsekvenser for Pizza Huts ansatte.

”Vores planer for fremtiden omfatter en masse undersøgelser i forhold til timing og andre detaljer, der stadig kun er en del af vores overvejelser på nuværende tidspunkt”, siger safety technology communications manager for Toyota Motor North America, Ming-Jou Chen.

I en pressemeddelelse oplyser Pizza Hut, at koncernen i samarbejde med Toyota i starten af 2018 vil teste kommunikationsteknologien i allerede eksisterende leveringsbiler, så man kan indsamle date om førermønstre- og adfærd. På den måde kan begge virksomheder på længere sigt optimere sikkerheden ved levering og skabe bedre leveringsoperationer.

Chauffører risikerer at skulle finde nye jobs
Hos den amerikanske regering regner man med, at den førerløse teknologi vil være med til at omforme stillinger hos en ud af ni amerikanske arbejdere. Det viser en rapport fra en række økonomer i Handelsministeriet.

Samtidig vurderes det, at cirka 3,8 millioner amerikanere til daglig arbejder som chauffør i enten lastbiler, taxaer, ambulancer og andre køretøjer, og at disse sandsynligvis er nødt til at finde sig et andet job i fremtiden.

Og det er en vurdering, Tom Davenport, der er business professor hos Babson College i Massachusetts, er enig i. Han mener nemlig, at chaufførerne både er dyre og mindre pålidelige, da det ofte kan være svært at finde folk til branchen, og at det samtidig kan være svært at beholde dem der.

Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland

Derfor peger han på, at en virksomhed som Pizza Hut er interesseret i at øge produktiviteten og spare penge ved blandt andet at benytte sig af førerløse køretøjer. Han påpeger dog også, at der er mulighed for, at Pizza Hut vil ansætte flere kundeservicemedarbejdere på længere sigt, men at dette sandsynligvis kun vil ske, hvis det er til fordel for koncernens bundlinje.

- EL

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025SCM.dk

Cybersikkerhed skal boostes af flere investorer

21.01.2025SCM.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

21.01.2025SCM.dk

Uddannelser og erhvervsliv samarbejder om grønne løsninger

21.01.2025SCM.dk

Campus Kalundborg satser på biobaseret produktion

20.01.2025SCM.dk

Rådgivning for 66,5 millioner kroner skal booste SMV’ers vækst

17.01.2025SCM.dk

Indspark: Nye spor i sandet for industri- og logistikejendomsmarkedet

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup