Pizza Hut: Førerløs levering vil skabe flere arbejdspladser

I et nyt samarbejde med Toyota vil amerikanske Pizza Hut udvikle førerløse køretøjer til levering. Og det er noget, der kan skabe flere arbejdspladser, lyder det fra selskabet.

e-Palette er navnet på de førerløse biler, som Pizza Hut har planer om at benytte sig af i fremtiden. I stedet skal de ansatte fokusere på den gode service, vurderer folkene bag. Illustration: Pizza Hut/Toyota.

17.01.2018

SCM.dk

I sidste uge kunne den amerikanske fastfoodgigant Pizza Hut annoncere, at man i fremtiden vil benytte sig af førerløs levering - det skal ske via et samarbejde med Toyota, der allerede er i gang med at udvikle en flåde af førerløse køretøjer til formålet.

Læs også: Domino's indfører rullende pizzabude

Det har efterfølgende fået folk til tasterne, hvor en bruger blandt andet har stillet spørgsmålstegn ved, om den fremtidige leveringsform vil medføre markante fyringer i koncernen, skriver The Washington Post.

Men det er ikke noget, de ansatte skal frygte, skriver koncernen i et svar på sin Twitter-profil. I stedet vurderes det, at den førerløse strategi på længere sigt kan skabe flere arbejdspladser, og at de ansatte hos Pizza Hut i stedet skal have mere fokus på service.

Netop spørgsmålet om arbejdspladser i forbindelse med den stigende automatisering er noget, mange økonomer verden over flittigt diskuterer: Vil en stigende automatisering overtage vores jobs, eller vil de frigøre andre muligheder?

”Det er svært at forudsige, hvad der helt præcist vil ske. De folk, der arbejder i erhvervet, for eksempel dem, der leverer varer og tjenesteydelser, er typisk dem, der er mest udsatte for at miste deres job til fordel for førerløse køretøjer”, siger David Beede, der er økonom hos Commerce Department, til The Washington Post.

Han påpeger samtidig, at det i Pizza Huts tilfælde også er for tidligt at sige, hvilke konsekvenser de førerløse biler vil få for de ansatte:

”I stedet for at levere pizzaer kan man forestille sig, at de ansatte kan være med til at forbedre serviceniveauet” siger han til The Washington Post og peger på, at nogle af arbejdsopgaverne blandt andet kan være at overvåge køretøjerne og sørge for, at de kører, som de skal, eller at de ansatte i stedet skal fokusere på serviceniveauet.

Stadig lang vej igen
Selvom virksomheder som Ford, General Motors, Google og Apple i øjeblikket har investeret mange ressourcer i udviklingen af førerløse biler, er der stadig lang vej igen, før de kommer til at fylde på vejene.

”Deres teknologier fungerer ikke optimalt endnu. De kan for eksempel endnu ikke køre fejlfrit i regn og i sne”, fortæller Michael Chui, der er partner hos McKinsey Global Institute, til Washington Post.

Læs også: Selvkørende lastbiler kan være en realitet, før end du tror

Hos Toyota oplyser man, at de førerløse biler er beregnet til at køre på vejene i løbet af 2030’erne, men afviser at kommentere på, om bilerne kan skabe jobs eller få kedelige konsekvenser for Pizza Huts ansatte.

”Vores planer for fremtiden omfatter en masse undersøgelser i forhold til timing og andre detaljer, der stadig kun er en del af vores overvejelser på nuværende tidspunkt”, siger safety technology communications manager for Toyota Motor North America, Ming-Jou Chen.

I en pressemeddelelse oplyser Pizza Hut, at koncernen i samarbejde med Toyota i starten af 2018 vil teste kommunikationsteknologien i allerede eksisterende leveringsbiler, så man kan indsamle date om førermønstre- og adfærd. På den måde kan begge virksomheder på længere sigt optimere sikkerheden ved levering og skabe bedre leveringsoperationer.

Chauffører risikerer at skulle finde nye jobs
Hos den amerikanske regering regner man med, at den førerløse teknologi vil være med til at omforme stillinger hos en ud af ni amerikanske arbejdere. Det viser en rapport fra en række økonomer i Handelsministeriet.

Samtidig vurderes det, at cirka 3,8 millioner amerikanere til daglig arbejder som chauffør i enten lastbiler, taxaer, ambulancer og andre køretøjer, og at disse sandsynligvis er nødt til at finde sig et andet job i fremtiden.

Og det er en vurdering, Tom Davenport, der er business professor hos Babson College i Massachusetts, er enig i. Han mener nemlig, at chaufførerne både er dyre og mindre pålidelige, da det ofte kan være svært at finde folk til branchen, og at det samtidig kan være svært at beholde dem der.

Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland

Derfor peger han på, at en virksomhed som Pizza Hut er interesseret i at øge produktiviteten og spare penge ved blandt andet at benytte sig af førerløse køretøjer. Han påpeger dog også, at der er mulighed for, at Pizza Hut vil ansætte flere kundeservicemedarbejdere på længere sigt, men at dette sandsynligvis kun vil ske, hvis det er til fordel for koncernens bundlinje.

- EL

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online