DHL tester postrobot i Tyskland
Over de næste seks uger vil Deutsche Post DHL teste en automatisk postrobot, der i gåtempo skal følge efter postbudene i en lille tysk by og på den måde lette dem for den fysiske vægt af breve og pakker.
PostBOT er det ganske indlysende navn på den automatiserede følgesvend, et udvalg af postbudene i den lille midttyske by Bad Hersfeld de næste seks uger kan se frem til at få med sig på deres runder med uddeling af breve og pakker.
Læs også: USPS vil udvikle selvkørende postbiler
Robotten er specialfremstillet til Deutsche Post DHL og designet til at følge efter de menneskelige bude på deres ruter i to af byens postdistrikter. Men seks skuffer og en samlet lastkapacitet på 150 kg kan PostBOTen aflaste budene fysisk ved at transportere dagens gods, samtidig med at budene i høj grad får frigjort hænderne, hvilket letter den sidste del af distributionen.
Dag ind og dag ud leverer vores leveringspersonel fremragende men udmattende arbejde. Vi arbejder konstant på nye løsninger, der kan hjælpe vores ansatte med at udføre fysisk krævende arbejde, også i takt med at de bliver ældre, forklarer CEO for Post - eCommerce Parcel-divisionen i Deutsche Post DHL Group, Jürgen Gerdes.
Tekniske data om PostBOTen
- Dimensioner (Højde x bredde x længde): 150 cm x 70 cm x 120 cm
- Ulæsset vægt: ca. 180 kg
- Maximum last: ca. 150 kg
- Topfart: 6 km/h
- Kan laste op til seks postbakker afhængig af konfiguration
- Ergomisk placeret kontrol på begge sider af enheden Nem adgang til postbakkerne
- Elektrisk motor med lithium-Ion batterier Kan køre op til 8 timer
- LED-baseret lys hvide ved fremdrift, røde ved bakning, orange blink ved stilstand
Vi bruger allerede stribe forskellige værktøjer i denne sammenhæng, bl.a. e-Bikes og e-Trikes til postudbringning, og vi ser nu også på innovative robotapplikationer. Med den aktuelle test regner vi med at få vigtige input i forhold til, hvordan vi kan videreudvikle leveringsprocessen for vores medarbejdere, tilføjer han.
Ergonomisk og sikker
PostBOTen, der er elektrisk og skulle kunne klare al slags vejr, er udformet med ergonomi for øje, dvs. med nem adgang til betjening af såvel postskuffer, som de få knapper, der er nødvendige til styringen, og som derfor er placeret på begge sider af det 1½ meter høje køretøj.
En lang række sensorer lader robotten følge buddet autonomt (men altså ikke køre helt alene i stil med Starship-robotterne) og navigere uden om både faste og bevægelige objekter undervejs, ligesom den selvfølgelig kan stoppe efter behov. Endelig har buddet også en fjernbetjening med stopknap til særlige tilfælde.
Læs også: DHL gennemfører forsøg med mobile lagerrobotter i Holland
Testforløbet vil som nævnt vare seks uger, hvorefter man vil evaluere på de indsamlede erfaringer og arbejde frem mod flere prøver og forbedringer.
-AK