FedEx klar til AI og selvkørende biler
Fremtidens forsendelser med den amerikanske gigant FedEx kan klares via en samtale med en virtuel assistent. Leveringen står en førerløs bil for. Tidsrammen for begge dele er dog usikker.
I et interview med MIT Technology Review fortalte FedExs chief information officer, Rob Carter, for nylig om, hvordan den amerikanske logistiksværvægter gør sig klar til fremtidens transportmarked. Ikke overraskende er den moderne teknologi omdrejningspunktet for strategien.
Konkret er to områder, robotter og kunstig intelligens (AI), centrale i FedEx aktiviteter og investeringer. Og med virksomhedens størrelse in mente, både Express og Ground opererer i 220 lande verden over, så er det noget, der kan påvirke hele markedet, lige fra afsendelse og modtagelse af pakker, til måden selve shippingflåderne bevæger sig på.
En fremtidig forsendelse kan via AI eksempelvis ske ved, at man som forbruger klarer forløbet gennem en samtale med de allerede eksisterende virtuelle assistenter Amazon Echo eller Google Home. FedEx har udviklet en app kaldet Alexa, der på et tidspunkt vil kunne forstå kommandoer ala Alexa, gør en forsendelse klar (Alexa, prepare a shipment).
Du vil kunne tale dig igennem det, og Alexa vil stille de rigtige spørgsmål for at sikre sig, at du har fået alle detaljerne med. Og så kan du ellers forvente en lastbil foran din hoveddør eller virksomhed, der henter din pakke og transporterer den, siger Rob Carter.
Ved på den måde at fjerne det kedelige element med at udfylde formularer og søge gennem menuer, er håbet at denne digitalisering vil kunne strømligne hele processen og samtidig øge kundetilfredsheden. Carter understreger dog, at det hele er på et tidligt udviklingstrin.
Helst kørende droner
FedEx undersøger også, hvordan selve transporten kan automatiseres. Udover et samarbejde omkring platooning, så er man ifølge Rob Carter og meget interesserede i komplet autonome lastbiler. Til det formål har man indgået partnerskaber med både Daimler og Volvo, som begge har specialiseret sig på området; Daimler med pilotforsøg med delvist selvkørende vogne på landeveje i USA og Tyskland, og Volvo med et fuldautomatisk køretøj i en mine i Sverige.
Ligesom det er tilfældet med AI, så er tidshorisonten imidlertid lidt usikker. Carter siger at han forventer omfattende implementeringer af autonome køretøjer i shippingbranchen inden for de næste 10 år, men hvornår FedEx selv rykker på området, kommer han ikke ind på.
På robotområdet er Carter større tilhænger af den kørende slags sammenlignet med de flyvende. Generelt er de vejbaserede i hans øjne betydeligt mere energieffektive end de svævende, og for gennemsnitsforbrugeren, der allerede er vant til post- og pakkebude, repræsenterer de også et kortere skridt, når det kommer til levering.
Læs også: Fedex hæver priserne
Carter peger på den begrænsede kapacitet (få kilo, kort rækkevidde), der præger de fleste leveringsdroner, ligesom der er udfordringer omkring både sikkerhed og lovgivning omkring at anvende dem i byområder. Lidt større modeller, med faste vinger, kan dog blive en mulighed til større, B2B-leverancer.
-AK