Annonce

Opret nyhed

De seks biler fra Scania og Volvo inden afgangen fra Ollebo syd for Malmö.

En forsmag på fremtidens transport

Forbundne lastbiler, der kan køre tættere og mere sikkert. Den teknologi demonstrerer Scania og Volvo i disse dage med et vogntog, der kører fra Sverige til Holland. I dag kom konvojen igennem Danmark, og SCM.dk var med ombord.

LAGER & DISTRIBUTION

Platooning, det er fagbetegnelsen for den type lastbilkørsel, som takket være teknologiske fremskridt kommer tættere og tættere på virkeligheden. De involverede biler er forbundet via wi-fi og kan ’tale sammen’ og dermed afstemme fart og reaktioner i trafikken, hvilket tillader dem af køre med betydelig mindre afstand – ned til omkring ½ sekund eller ca. 11 meter – end normalt. En chauffør skal stadig styre selve vognen, men fart, opbremsninger og acceleration tager elektronikken sig af.

Læs også: Scania på den grønne vej

Det giver store fordele i form af mindre brændstofforbrug (op til 10 procent på grund af den mindskede vindmodstand) til gavn for miljøet, og mere effektiv og sikker transport, til glæde for både medtrafikanter, samfund og virksomheder.

Andreas Egense fra Vejdirektoratet, der her taler med TV2, ser store muligheder, men også udfordringer for den nye teknologi.

Stort potentiale, men også udfordringer
For at demonstrere mulighederne og vise teknologien frem satte et vogntog bestående af seks lastbiler – tre fra hver af de to store, svenske producenter Scania og Volvo – i går (tirsdag) kursen mod Rotterdam i Holland, og ruten bragte dem i dag igennem Danmark. Som et af de første danske medier fik SCM.dk lov at stige på, inden konvojen rullede over Øresundsbroen.

Scania fortæller selv mere om projektet her, men hvordan ser perspektiverne egentlig ud i en danske sammenhæng? Det spurgte vi afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense, om. Han beskæftiger sig med netop automation af vejtrafikken, hvilket han også fortalte om på Transportøkonomisk Forenings Logistik- og godskonference tidligere på året, og fra hans bord er forventninger til teknologien blandede.

Hos Vejdirektoratet, der har koordineret dagens event i Danmark, opererer man således med forskellige niveauer af automatisering på vejene, og her er platooningteknologien stadig et skridt på begynderstadiet.

”Der er ingen tvivl om, at der er et stort potentiale i det her, både for miljøet og virksomhederne, og producenterne står jo nærmest i kø for at fremvise deres løsninger på området. Men når det er sagt, så er der også nogle udfordringer, der skal adresseres, før det kommercielle gennembrud kan ske. Eksempelvis skal der ske en standardisering af en masse lovgivning i EU-regi, og teknologien – hardwaren – i selve vejene skal også udvikles. Så på den baggrund er jeg ikke meget for at give et bud på, hvornår platooning for alvor bliver udbredt”, sagde Andreas Egense.

Gradvis udvikling
Men en ting er de langsigtede perspektiver, noget andet er hands on-fornemmelsen blandt fagfolkene. For hvordan fungerer det her egentlig ude i den virkelige verden? Fra sin plads bag rattet i den forreste af Scanias tre lastbiler fortalte chauffør Mikael Huldt om det nye værktøj, mens vi rullede over et diset Øresund på vejen mod formiddagens pitstop i Karlslunde.

De seks biler er en del af European Truck Platooning Challenge 2016, der skal demonstrere teknologien, der forbinder lastbilerne i de såkaldte platoons, hvor bilerne kan køre med ned til ½ sekunds mellemrum, omtrent en fjerdedel af det normale.

”Teknologien er jo ikke så ny efterhånden, den har været undervejs i tre-fire år og vi har gennemgået og testet den på vores bane i Södertälje (ved Scanias hovedkvarter, red.), så på den måde føles det ikke så mærkeligt at køre så tæt, som vi gør. Og fra ingeniørernes side har de gjort meget ud af, at systemet i sig selv er meget enkelt, så det har ikke været nødvendigt med egentlige kurser for at lære det at kende”, sagde Mikael Huldt.

Han kan, sammen med sine kolleger, se frem til yderligere en uge på de nordeuropæiske motorveje inden kortegen rammer Rotterdam på næste onsdag, men det er ikke en udsigt, der kalder på bekymring hos den rutinerede chauffør.

”Teknologien virker god og stabil, og den er jo som sagt udviklet gradvist, så den skal nok vinde frem. Udfordringen i mine øjne handler mere om det praktiske aspekt i at samle chauffører fra forskellige transportvirksomheder med forskellige mærker lastbiler til at køre sammen. Så dels skal teknologien være uafhængig, og dels skal nogle firmaer i et eller andet omfang måske være klar på at nedprioritere nogle konkurrencehensyn, og selvom det burde være i alles interesse, så vil det tage tid”, sagde han.

En bog bag rattet om under 10 år
Endelig er der selvfølgelig spørgsmålet om hans eget job. Føler han sig udsat; truet på professionen? Det korte svar er nej.

På motorvejen linker teknologien bilerne, så chaufføren "kun" skal styre selve vognen, mens elektronikken afpasser fart og afstand til forankørende, og selv bremser og accelerer efter behov.

Læs også: Scania og Ericsson i samarbejde om grøn transportteknologi

”Jeg tror det vil tage en hel del år, inden chaufføren er helt ude af bilerne. Ikke alene på grund af teknologien, men også fordi vi jo gør andet end ’bare’ at køre bilen. Der skal også læsses af og på, og der er bykørsel osv., hvor det hele bliver ret indviklet. Men på selve motorvejen tror jeg faktisk ikke engang der går 10 år, før jeg kan læse en bog i stedet for at holde på rattet og stirre på vejen”, sagde Mikael Huldt inden han svingede vognen ind på Karlslunde rasteplads for at hvile armene – fødderne havde han jo ikke anstrengt.

Læs mere om European Truck Platooning Challenge 2016 her.

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce