Rapport: Op til 70 procent af chauffører kan miste jobbet til førerløse lastbiler
Automatiseret vejtransport vil spare tid og penge, reducere emissioner og gøre vejene sikrere. Men for de professionelle chauffører er fremtiden usikker: op mod 70 procent af dem kan være overflødige i 2030, ifølge en ny undersøgelse.
Regeringer i Europa og Nordamerika bør overveje, hvordan de vil håndtere overgangen til førerløse lastbiler for at undgå potentiel social uro på grund af tab ar arbejdspladser i sektoren.
Læs også: Selvstyrende lastvogn fra Volvo skal bidrage til sukkerrørshøst i Brasilien
Sådan lyder det i en ny rapport fra International Transport Forum (ITF), der peger på, at de autonome biler godt nok vil spare omkostninger, sænke udledningen af drivhusgasser og nedbringe antallet af ulykker på vejene, men samtidig skabe usikkerhed blandt de professionelle chauffører.
Selvom chaufførfaget lige nu er plaget af mangel på arbejdskraft, specielt i USA, så vil de selvkørende lastbiler gå noget videre end blot løse den udfordring. Ifølge et af rapportens scenarier, kan den teknologiske udvikling inden for autonom kørsel reducere behovet for chauffører med mellem 50 og 70 procent i Europa og USA frem mod 2030.
Det vil gøre op til 4,4 mio. ud af anslået 6,4 mio. professionelle chaufførjob overflødige. Selv hvis udviklingen får nytilkommere til at fravælge truckingfaget, så vil omkring 2 mio. chauffører i USA og Europa stadig kunne blive direkte erstattet af teknologi, forudser rapporten.
Førerløse lastbiler kan blive et normalt syn på mange veje inden for de næste 10 år. Selvkørende lastbiler er allerede i drift i mange kontrollerede miljøer såsom havne og miner, og forsøg på offentlige veje er på vej i mange regioner i USA og EU. Fabrikanter investerer stort i automatisering og mange regeringer arbejder aktivt med lovgivningen. At forberede sig allerede nu på de potentielle negative sociale konsekvenser ved jobtab, kan afhjælpe risiciene ved en hurtig transition, siger generalsekretær for ITF, José Viegas.
Læs også: 23 mia. i gevinst ved digitaliseret transport
Konkret kommer rapporten med fire anbefalinger, der skal hjælpe med overgangen til den førerløse transportsektor:
- Etabler et rådgivningsorgan til at håndtere arbejdstagerspørgsmål
- Overvej et midlertidigt regelsæt, der kan styre tempoet i overgangen
- Sæt internationale standarder, vejregler og køretøjsreguleringer for de selvkørende lastbiler
- Fortsæt pilotprojekterne med førerløse lastbiler for at teste køretøjerne, netværksteknologi og kommunikationsprotokoller.
Hent hele rapporten Managing the Transition to Driverless Road Freight Transport her.
-AK