Rapport: Op til 70 procent af chauffører kan miste jobbet til førerløse lastbiler

Automatiseret vejtransport vil spare tid og penge, reducere emissioner og gøre vejene sikrere. Men for de professionelle chauffører er fremtiden usikker: op mod 70 procent af dem kan være overflødige i 2030, ifølge en ny undersøgelse.

Der var stadig chauffører i bilerne, da Volvo og Scania i foråret 2016 testede platooning i bl.a. Danmark. Frem mod 2030 kan op til 70 procent af lastbilførerne imidlertid blive overflødige, viser ny rapport. Foto: Anders Kampmann.

22.06.2017

SCM.dk

Sådan lyder det i en ny rapport fra International Transport Forum (ITF), der peger på, at de autonome biler godt nok vil spare omkostninger, sænke udledningen af drivhusgasser og nedbringe antallet af ulykker på vejene, men samtidig skabe usikkerhed blandt de professionelle chauffører.

Selvom chaufførfaget lige nu er plaget af mangel på arbejdskraft, specielt i USA, så vil de selvkørende lastbiler gå noget videre end blot løse den udfordring. Ifølge et af rapportens scenarier, kan den teknologiske udvikling inden for autonom kørsel reducere behovet for chauffører med mellem 50 og 70 procent i Europa og USA frem mod 2030.

Rapporten er et samarbejde mellem International Transport Forum (ITF), European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), International Road Transport Union (IRU) og International Transport Workers’ Federation (ITWF). Illustration: ITF.

Det vil gøre op til 4,4 mio. ud af anslået 6,4 mio. professionelle chaufførjob overflødige. Selv hvis udviklingen får nytilkommere til at fravælge truckingfaget, så vil omkring 2 mio. chauffører i USA og Europa stadig kunne blive direkte erstattet af teknologi, forudser rapporten.

”Førerløse lastbiler kan blive et normalt syn på mange veje inden for de næste 10 år. Selvkørende lastbiler er allerede i drift i mange kontrollerede miljøer såsom havne og miner, og forsøg på offentlige veje er på vej i mange regioner i USA og EU. Fabrikanter investerer stort i automatisering og mange regeringer arbejder aktivt med lovgivningen. At forberede sig allerede nu på de potentielle negative sociale konsekvenser ved jobtab, kan afhjælpe risiciene ved en hurtig transition”, siger generalsekretær for ITF, José Viegas.

Læs også: 23 mia. i gevinst ved digitaliseret transport

Konkret kommer rapporten med fire anbefalinger, der skal hjælpe med overgangen til den førerløse transportsektor:

  • Etabler et rådgivningsorgan til at håndtere arbejdstagerspørgsmål
  • Overvej et midlertidigt regelsæt, der kan styre tempoet i overgangen
  • Sæt internationale standarder, vejregler og køretøjsreguleringer for de selvkørende lastbiler
  • Fortsæt pilotprojekterne med førerløse lastbiler for at teste køretøjerne, netværksteknologi og kommunikationsprotokoller.

Hent hele rapporten “Managing the Transition to Driverless Road Freight Transport” her.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

11.12.2024SCM.dk

Den grønne omstilling sætter elforsyningssikkerheden under pres

11.12.2024SCM.dk

Nyt initiativ skal styrke det danske kriseberedskab

11.12.2024SCM.dk

Bæredygtighed er vigtigt men også svært

10.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota er certificeret som "Et godt sted at arbejde"

06.12.2024SCM.dk

Forskere og praktikere vil accelerere innovation inden for logistik

06.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark modtager prestigefyldt EcoVadis Platin certifikat

06.12.2024SCM.dk

De største temaer på SCM.dk i hele 2024

03.12.2024SCM.dk

Verden fastholder globaliseringsniveau på 25 procent

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle