Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogn

Volvo er gået sammen med renovationsselskabet Renova for at teste, hvordan automatiske køretøjer kan bidrage til øget sikkerhed og effektivitet, når der sorteres affald.

Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogne for at gøre affaldsarbejdet mere sikkert, effektivt og sundere for skraldemændene. Foto: Volvo. .

02.06.2017

SCM.dk

Den svenske bilfabrikant Volvo er sammen med det ligeledes svenske renovationsselskab Renova i fuld gang med at teste autonome affaldskøretøjer. Formålet med de selvkørende skraldebiler er både at gøre arbejdet mere effektivt og ikke mindst at øge sikkerheden.

”Affaldsbilen vi tester lige nu overvåger kontinuerligt sine omgivelser og stopper øjeblikkeligt, hvis en forhindring pludselig dukker op på vejen. Samtidig skaber det automatiserede system bedre forudsætninger for, at chaufføren kan holde øje med, hvad der sker i nærheden af affaldslastbilen”, siger Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director hos Volvo Trucks.

Læs også: Statoil vil digitalisere for milliarder

Første gang det autonome affaldskøretøj er ude på sin rute, skal det køre manuelt. Undervejs vil det ved hjælp af sensorer og GPS-teknologi indlejre sig ruten i systemet, og registrere, hvilke skraldespande, der skal stoppes ved.

Efterfølgende kan skraldevognen selv køre ruten og stoppe, når der skal stoppes. Chaufføren kan styre tømningen af skraldespande og -containere fra kontrolpanelet uden på køretøjet og efterfølgende gå stille og roligt ved siden af skraldevognen, mens den selv triller videre til den næste skraldespand i gå-tempo. Gerne i bakgear.

Og der er en god grund til, at det ikke skal foregå forlæns, forklarer Hans Zachrisson, der er strategisk udviklingsmanager hos Renova:

”Når affaldsvognen bakker, er det let for chaufføren at holde sig tæt på kontrolpanelet, hvilket øger både effektiviteten og sikkerheden. Samtidig betyder det udvendige kontrolpanel, at chaufføren ikke hele tiden skal kravle ind og ud af skraldevognen, hvilket mindsker risikoen for arbejdsrelaterede skader og belastninger”, siger Hans Zachrisson.

Den autonome kørsel vil desuden betyde, at køretøjet vil blive styret mest optimalt, hvilket reducerer forbruget af brændstof.  

Selvkørende og grønne køretøjer vinder ind
Selvom teknologien allerede klarer sig godt i testfasen, er der stadig et stykke vej til en reel integrering i dagligdagen. Samarbejdet mellem Volvo og Renova fortsætter året ud, hvorefter projektet skal evalueres.

Volvo fortsætter dog den grønne kurs i resten af sit arbejde. For nylig blev Volvos adm. direktør, Hakan Samuelsson, citeret for at sige, at virksomhedens seneste generation af dieselmotorer kunne blive den sidste. Grunden skulle blandt andet være omkostningerne forbundet med at reducere udledningen af NOx, der især er høj i dieselmotorer.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

Senere trak den adm. direktør dog i land i en pressemeddelelse, men der er ingen tvivl om, at alternativer som el- og hybridbiler begynder at fylde mere og mere.

-CHM

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online