Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogn

Volvo er gået sammen med renovationsselskabet Renova for at teste, hvordan automatiske køretøjer kan bidrage til øget sikkerhed og effektivitet, når der sorteres affald.

Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogne for at gøre affaldsarbejdet mere sikkert, effektivt og sundere for skraldemændene. Foto: Volvo. .

02.06.2017

SCM.dk

Den svenske bilfabrikant Volvo er sammen med det ligeledes svenske renovationsselskab Renova i fuld gang med at teste autonome affaldskøretøjer. Formålet med de selvkørende skraldebiler er både at gøre arbejdet mere effektivt og ikke mindst at øge sikkerheden.

”Affaldsbilen vi tester lige nu overvåger kontinuerligt sine omgivelser og stopper øjeblikkeligt, hvis en forhindring pludselig dukker op på vejen. Samtidig skaber det automatiserede system bedre forudsætninger for, at chaufføren kan holde øje med, hvad der sker i nærheden af affaldslastbilen”, siger Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director hos Volvo Trucks.

Læs også: Statoil vil digitalisere for milliarder

Første gang det autonome affaldskøretøj er ude på sin rute, skal det køre manuelt. Undervejs vil det ved hjælp af sensorer og GPS-teknologi indlejre sig ruten i systemet, og registrere, hvilke skraldespande, der skal stoppes ved.

Efterfølgende kan skraldevognen selv køre ruten og stoppe, når der skal stoppes. Chaufføren kan styre tømningen af skraldespande og -containere fra kontrolpanelet uden på køretøjet og efterfølgende gå stille og roligt ved siden af skraldevognen, mens den selv triller videre til den næste skraldespand i gå-tempo. Gerne i bakgear.

Og der er en god grund til, at det ikke skal foregå forlæns, forklarer Hans Zachrisson, der er strategisk udviklingsmanager hos Renova:

”Når affaldsvognen bakker, er det let for chaufføren at holde sig tæt på kontrolpanelet, hvilket øger både effektiviteten og sikkerheden. Samtidig betyder det udvendige kontrolpanel, at chaufføren ikke hele tiden skal kravle ind og ud af skraldevognen, hvilket mindsker risikoen for arbejdsrelaterede skader og belastninger”, siger Hans Zachrisson.

Den autonome kørsel vil desuden betyde, at køretøjet vil blive styret mest optimalt, hvilket reducerer forbruget af brændstof.  

Selvkørende og grønne køretøjer vinder ind
Selvom teknologien allerede klarer sig godt i testfasen, er der stadig et stykke vej til en reel integrering i dagligdagen. Samarbejdet mellem Volvo og Renova fortsætter året ud, hvorefter projektet skal evalueres.

Volvo fortsætter dog den grønne kurs i resten af sit arbejde. For nylig blev Volvos adm. direktør, Hakan Samuelsson, citeret for at sige, at virksomhedens seneste generation af dieselmotorer kunne blive den sidste. Grunden skulle blandt andet være omkostningerne forbundet med at reducere udledningen af NOx, der især er høj i dieselmotorer.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

Senere trak den adm. direktør dog i land i en pressemeddelelse, men der er ingen tvivl om, at alternativer som el- og hybridbiler begynder at fylde mere og mere.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle