Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler
Alibabas datasøster, Cainiao, vil sammen med kinesiske bilfabrikanter udvikle miljøvenlige leveringskøretøjer. Ud over at køre på el skal bilerne være udstyret med Cainiaos teknologi og styresystem.
Onlinegiganten Alibabas logistiske søsterselskab Cainiao Network skal være med til at producere én million grønne leveringsbiler, oplyser Alibaba. I projektet samarbejder Cainiao Network med forskellige kinesiske bilproducenter, heriblandt SAIC Motor og Dongfeng Motor, der er to af Kinas førende bilvirksomheder.
Formålet er at skabe mere effektivitet og brugervenlighed i Kinas voksende logistikindustri. Og vejen dertil er fyldt med elektriske leveringskøretøjer.
Læs også: Alibaba overgår til GS1-standarder
Samarbejdspartnerne har forpligtiget sig til at producere én million køretøjer, der, udover at køre på elektricitet, er udstyret med computerhardware og -software, alt sammen baseret på Cainiaos big data og algoritmer. Teknologien betyder, at chaufførerne automatisk får præsenteret den mest optimale leveringsrute ud fra aktuelle parametre som trafikkens tilstand og den aktuelle ordre.
En test af teknologien foretaget i april viste, at systemet i sig selv skar ti procent af køretøjets brug og næsten en tredjedel af den kørte distance. Ifølge Cainiao kan det betyde en besparelse for logistikindustrien på næsten 1,5 milliarder dollars (ca. 10 mia. kr.) om året, hvis en million af de energivenlige køretøjer er i brug indenfor det næste årti.
Voksende logistikindustri
Og der er god grund til at finde miljøvenlige løsninger i logistikverdenen. Ifølge AliResearch er Kinas logistikindustri vokset med mere end 50 procent i de seneste seks år, hvilket i høj grad skyldes en stigende mængde e-handel.
Samtidig viser undersøgelserne, at op mod 80 millioner pakker bliver leveret hver dag, hvilket løber op i 31,3 milliarder pakker om året. Og væksten forventes at fortsætte:
I løbet af de næste fem til otte år kan antallet af pakker, der bliver leveret i Kina meget vel stige til én milliard om dagen, siger Jack Ma, formand for Alibaba Group. Og stigningen ( ) vil medføre store udfordringer for alle logistikvirksomheder, tilføjer han.
Formanden mener, at løsningen på udfordringerne blandt andet indeholder banebrydende teknologi og investering i unge talenter.
Læs også: Maersk og Alibaba går sammen om shipping
Cainiao blev stiftet af verdens største online markedsplads, Alibaba, i 2013. Virksomheden udvikler digital teknologi med det formål at gøre fragt og levering hurtigere og mere effektiv. Cainiao driver verdens største database og cirka 70 procent af alle leveringer i Kina bruger algoritmer i ruteplanlæggelsen, som er udviklet af Cainiao.
-CHM