13.10.2016  |  Branchenyt

Alibaba overgår til GS1-standarder

Verdens største online markedsplads Alibaba overgår nu til GS1-standarder. Det betyder, at forbrugerne kommer til at nyde godt af bedre produktinformationer.

Kinesiske Alibaba Group, som med 423 millioner aktive købere er verdens største online markedsplads, vil for fremtiden gøre brug af GS1-standarder. Det betyder, at køberne kan få bedre produktinformationer, som er baseret på GS1-identifikation og stamdataudveksling.

Læs også: Verdens største online markedsplads på vej til Europa

Standardiseringsorganisationen GS1 melder ud, at samtlige af de platforme, som Alibaba opererer på, vil indføre standarderne.

GTIN-varenumre skal identificere produkterne og forbedre forbrugernes købsoplevelse samtidig med, at Alibaba kan bruge den identifikationen til bl.a. at levere bedre statistikker til mærkevareejerne og bedre logistikprocesser.

Bedre vilkår for stamdata
Til GTIN-varenumrene skal der desuden tilknyttes produktinformationer efter GS1’s GDSN-standard for udveksling af produktstamdata. Alibaba udruller dette i etaper, hvor første etape vedrører mærkevareejere inden for bl.a. personlig pleje og Health Food.

”De sidste par år har vi set Amazon, ebay og Google indføre globale GS1 Standarder som fundament for den måde, de holder styr på de millionvis af produkter, der forhandles på deres markedspladser. At Alibaba Group nu går samme vej er glædeligt, både for forbrugere og mærkevareejere, for det bliver nemmere for alle, når den samme standard bruges”, siger Morten Buck, som er Head of FMCG and Services i GS1 Denmark.

Læs også: Alibaba udfordrer Amazon på det amerikanske marked

Alibaba Group blev grundlagt i 1999 i Kina og åbnede i 2015 kontorer i Europa.

- KLZ

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere