Alibaba udfordrer Amazon på det amerikanske marked

Verdens to førende e-handelsgiganter er kinesiske Alibaba og amerikanske Amazon. Alibaba er på vej ind på det amerikanske marked, men kommer ifølge forskere til at opleve flere udfordringer i ekspansionen.

Amazon er USA's førende virsomhed inden for e-handel. Kinesiske Alibaba udfordrer nu Amazon på det amerikanske marked, men det bliver ikke nemt, mener forskere..

07.10.2014

SCM.dk

Den kinesiske e-handelsvirksomhed Alibaba skabte for nyligt overskrifter ved at blive børsnoteret til en værdi af næsten 21,8 milliarder amerikanske dollars.

Virksomheden har, ifølge Industry Week, gennemgået en aggressiv vækst på det seneste og er den absolut største spiller inden for e-handel på det kinesiske marked. Nu har Alibaba sat kursen mod det amerikanske marked, hvor Amazon er førende inden for e-handel. Dog påpeger forskere, at Alibaba kommer til at opleve udfordringer i ekspansionen, og i en artikel fra Industri Week stilles spørgsmålet: ”Er Alibabas suppy chain er klar til at overtage Amazon?”.

Levering og kundeskifte
Alibaba kommer, ifølge Industry Week, til blandt andet at opleve udfordringer i forhold til hurtig levering. I Kina er det mange steder ikke nødvendigt at leveringen foregår hurtigere end et par dage – og det skyldes infrastrukturen i de mange små, kinesiske landsbysamfund.

I USA, derimod, er Alibaba nødt til at etablere forbindelser til leverandører og søsterselskaber for på den måde at kunne levere en vare hurtigst muligt.

Læs også: E-handel udfordrer distributionsnetværk

Kinesiske Alibaba vil også opleve udfordringer i forhold til kunderne og deres oplevelse af en god handel. Amazon har opbygget et klientel af kunder, som er såkaldte ”prime users”. Det vil blive en udfordring for Alibaba at ovetale disse kunder til at skifte firma, med mindre servicen er ekstremt bedre. Og det vil imidlertid være svært for Alibaba at overgå Amazons serviceniveau, skriver Industry Week.

Personalisering og brand
En væsentlig forskel på de to e-handelgiganter er måden, hvorpå Amazons hjemmeside personaliserer og derved får brugeren til at gøre noget aktivt. Amazon gør e-handlen personlig ved at foreslå lignende køb eller gøre opmærksom på, hvad andre brugere har købt. Det skaber en personlig shoppeoplevelse, og hvis Alibaba skal konkurrere med Amazon, kræver det lignende tiltag.

Endnu en udfordring for Alibaba handler om selve brandet. Alibaba vil opleve store vanskeligheder, når det gælder anerkendelse af, hvad Alibaba er og står for. Navnet og brandet Alibaba skal udbredes, og det bliver ifølge forskerne svært på et marked, som i forvejen er fyldt med anerkendte navne såsom Wayfair eller Amazon.

Læs også: Amazon har udvidet området for sine samme-dags leveringer

Industry Week påpeger, at Alibaba uden tvivl vil høste stor ros, hvis firmaet kan gøre i USA, hvad det allerede har gjort i Kina. Men hvis ikke Alibaba udtænker en måde, hvorpå pris og service kan overgå Amazon, bliver det meget svært for den kinesiske e-handelvirksomhed at erstatte Amazon som den største spiller inden for amerikansk e-handel.

-KLZ

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.12.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Bliv skarpere på SCM med diplomkurser på DTU

19.12.2024SCM.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

12.12.2024SCM.dk

It-aktør lancerer CSRD-løsning der forenkler compliance

10.12.2024SCM.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup