Alibaba udfordrer Amazon på det amerikanske marked

Verdens to førende e-handelsgiganter er kinesiske Alibaba og amerikanske Amazon. Alibaba er på vej ind på det amerikanske marked, men kommer ifølge forskere til at opleve flere udfordringer i ekspansionen.

Amazon er USA's førende virsomhed inden for e-handel. Kinesiske Alibaba udfordrer nu Amazon på det amerikanske marked, men det bliver ikke nemt, mener forskere..

07.10.2014

SCM.dk

Den kinesiske e-handelsvirksomhed Alibaba skabte for nyligt overskrifter ved at blive børsnoteret til en værdi af næsten 21,8 milliarder amerikanske dollars.

Virksomheden har, ifølge Industry Week, gennemgået en aggressiv vækst på det seneste og er den absolut største spiller inden for e-handel på det kinesiske marked. Nu har Alibaba sat kursen mod det amerikanske marked, hvor Amazon er førende inden for e-handel. Dog påpeger forskere, at Alibaba kommer til at opleve udfordringer i ekspansionen, og i en artikel fra Industri Week stilles spørgsmålet: ”Er Alibabas suppy chain er klar til at overtage Amazon?”.

Levering og kundeskifte
Alibaba kommer, ifølge Industry Week, til blandt andet at opleve udfordringer i forhold til hurtig levering. I Kina er det mange steder ikke nødvendigt at leveringen foregår hurtigere end et par dage – og det skyldes infrastrukturen i de mange små, kinesiske landsbysamfund.

I USA, derimod, er Alibaba nødt til at etablere forbindelser til leverandører og søsterselskaber for på den måde at kunne levere en vare hurtigst muligt.

Læs også: E-handel udfordrer distributionsnetværk

Kinesiske Alibaba vil også opleve udfordringer i forhold til kunderne og deres oplevelse af en god handel. Amazon har opbygget et klientel af kunder, som er såkaldte ”prime users”. Det vil blive en udfordring for Alibaba at ovetale disse kunder til at skifte firma, med mindre servicen er ekstremt bedre. Og det vil imidlertid være svært for Alibaba at overgå Amazons serviceniveau, skriver Industry Week.

Personalisering og brand
En væsentlig forskel på de to e-handelgiganter er måden, hvorpå Amazons hjemmeside personaliserer og derved får brugeren til at gøre noget aktivt. Amazon gør e-handlen personlig ved at foreslå lignende køb eller gøre opmærksom på, hvad andre brugere har købt. Det skaber en personlig shoppeoplevelse, og hvis Alibaba skal konkurrere med Amazon, kræver det lignende tiltag.

Endnu en udfordring for Alibaba handler om selve brandet. Alibaba vil opleve store vanskeligheder, når det gælder anerkendelse af, hvad Alibaba er og står for. Navnet og brandet Alibaba skal udbredes, og det bliver ifølge forskerne svært på et marked, som i forvejen er fyldt med anerkendte navne såsom Wayfair eller Amazon.

Læs også: Amazon har udvidet området for sine samme-dags leveringer

Industry Week påpeger, at Alibaba uden tvivl vil høste stor ros, hvis firmaet kan gøre i USA, hvad det allerede har gjort i Kina. Men hvis ikke Alibaba udtænker en måde, hvorpå pris og service kan overgå Amazon, bliver det meget svært for den kinesiske e-handelvirksomhed at erstatte Amazon som den største spiller inden for amerikansk e-handel.

-KLZ

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

ESG i praksis – bæredygtighed gennem hele produktets livscyklus

21.02.2025SCM.dk

Salg/marketing og supply chain finder melodien

20.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Sustainability reporting from the soil of Iceland

19.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Nye muligheder med nye krav og standarder

18.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

17.02.2025Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club 2025

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online