E-handel udfordrer distributionsnetværk

E-handel forandrer alt i disse år, og det gælder også virksomhedernes distributionsnetværk. Det er en kunst at levere til privatkunder inden for måske seks timer, kontrollere omkostninger og CO2-udledning samt måske endda tilbyde gratis levering og returnering.

Tesco satser stort på e-handel i England og har blandt andet åbnet for afhentning af e-handelsvarer ved udvalgte undergrundsstationer. Foto: Tesco..

18.08.2014

SCM.dk

Smartphonen og tablet-pc’en er kommet til byen. Udstyret med GPS og permanent internetforbindelse rydder smartphonen og tabletten bordet i mange industrier, og det gælder ikke mindst i detailsektoren, hvor den fuldstændig har sat agendaen de sidste par år. Det har skabt the Connected Age, hvor alle altid er online. Amazon er den virksomhed, der tydeligst viser hvilken vej, vinden blæser inden for detail.

Læs også: Hurtigere og billigere levering fra Walmart

Amazons vision er at være stedet, hvor hvem som helst kan finde og købe hvad som helst og få det bragt hvor som helst hen – mange steder endda som samme-dags-levering. Den vision så måske for få år siden ud til at være lige lovlig ambitiøs, men aktører i alle dele af detailsektoren i både Nordamerika, Europa og Asien må nu sande, at Amazon i kraft af sine digitale satsninger er en seriøs konkurrent – og også en stærk drivkræft for, at mange detailaktører nu sætter turbo på udvikling af e-handel og såkaldt omnichannel. Verdens største e-handelskoncern kinesiske Alibaba og konkurrenten Tencent sørger for at sætte mindst lige så meget fart og innovation på e-handelsscenen i Kina, som Amazon, eBay og Google formår i Vesten.

Jeff Bezos står i spidsen for Amazon, der fortsat er en af de drivende kræfter i udviklingen af e-handel. Foto: Amazon..

Omnichannel er sammensmeltningen af traditionel detailhandel via butikker med e-handel og er en konsekvens af the Connected Age, og det kræver en omformulering af detailstrategier. De nye strategier skal understøtte og løfte alle kanaler for at imødekomme ”the connected consumer” med de ønskede varer eller serviceydelser på det tidspunkt og det sted, kunderne måtte ønske det. ”Kunden er konge” gælder mere end nogensinde for detailsektoren.

Teknologisk innovation
”Der er mange faktorer, der spiller ind for den gode omnichannel eksekvering, men teknologisk innovation er måske den vigtigste årsag til, at Amazon i dag er førende inden for e-handel og en seriøs konkurrent for mange detailvirksomheder. Amazon bygger sin it-arkitektur og applikationer på basis af forretningsstrategier - og på omkostningsbillige platforme med avancerede teknologier. Amazons customer relationship management er baseret på sofistikeret business intelligence og analyseværktøjer, som giver virksomheden værdifuld viden om kundernes demografi og adfærd, der igen gør Amazon i stand til at forsyne kunderne med ofte overraskende præcise købsanbefalinger og en exceptionel serviceoplevelse”, fortæller den erfarne SCM-konsulent Rick Sherman, som blandt andet har bidraget til udviklingen af SCOR-modellen og stiftelsen af the Supply Chain Council, til rapporten Omni-Channel Supply Chain In Focus 2014 fra eyefortransport.

Amazon anvender også avanceret teknologi til fulfilment, der gør virksomheden i stand til at optimere ordrefulfilment og leveringsalternativer i realtid samt reoptimere aggregerede ordrer i løbet af dagen, så virksomheden opnår det mest omkostningseffektive svar på efterspørgsel og levering. It spiller en absolut hovedrolle, når detailvirksomheden skal have forretningssucces med omnichannel.

Læs også: Distribution af fødevarer kræver høj leveringskvalitet

Men kan rene online aktører som Amazon i længden konkurrere med fysiske butikker, der formår at løfte den digitale infrastruktur og levere bekvemmelighed, digitale oplevelser på butiksgulvet og samtidig konkurrere på prisen? Den moderne kunde ønsker helt enkelt at købe en vare fra detaillisten, og at købet efter eget valg kan foregå per smartphone, tablet, butik eller pc, og de ønsker selv at kunne vælge tid og sted for levering. Den trend har fået betegnelsen multichannel eller omnichannel. Det er dog endnu de færreste detailvirksomheder, der kan levere det, så det er endnu for tidligt at spå om omnichannel-bølgen kan dæmme op for Amazon-bølgen.

Butik som lager
Det engelske e-handelsmarked er et af de mest modne og udviklede i verden, og her er det kæder som Tesco, Argos og John Lewis, der har førertrøjen på. Peter Baker er en af Englands førende eksperter på detailsektoren og omnichannel fulfilment. Han er Visiting Fellow ved Cranfield School of Management, konsulent og en efterspurgt foredragsholder ved internationale universiteter.

<p>”It spiller en hovedrolle, når detailvirksomheden skal have forretningssucces med omnichannel” </p>

Rick Sherman, Director, CSCMP

”Vindermodellen på det engelske detailmarked for både food og non-food ser i øjeblikket ud til at være anvendelse af fysiske butikker som lagerenheder for både den fysiske handel og e-handel. E-handelskunder bestiller varer på nettet, og e-handelsvirksomhederne plukker varerne ude i butikkerne og leverer til kundens adresse, eller kunden kommer selv til butikken og afhenter den bestilte vare. Fordelen ved den model er, at lagrene er tæt på kunderne, at butikkerne allerede eksisterer og derfor repræsenterer en god udnyttelse af eksisterende aktiver, og at butikkerne generelt lagerfører alle produkter. Ulempen er, at det ikke er muligt at styre 100 procent om en vare er tilgængelig på butikshylden i det øjeblik, e-handelskunden køber varen. To andre potentielle ulemper kan være, at der bliver mere trafik på butiksgangene, og at p-pladser ved butikkerne kan være begrænsede”, fortæller Peter Baker.

Tre infrastruktur-strategier
Der er ifølge Peter Baker grundlæggende tre infrastruktur- eller netværksstrategier for omnichannel:

  • Regionale distributionscentre: Én mulighed er at plukke og levere internet- og mobiltelefonordrer på og fra eksisterende regionale DC’er. Det reducerer behovet for ekstra lagerbygninger samtidig med, at detailvirksomheden både kan levere til kundens adresse eller til lokale butikker, hvor kunden kan afhente ordren. Men de geografiske zoner kan dog være ganske store, og det gør levering relativt ineffektivt. En anden ulempe er, at eksisterende regionale DC’er er designet til pluk samt håndtering af hele paller og ikke pluk samt håndtering af små ordrestørrelser til mange forskellige modtagere. Er der også tale om et mix af frosne, kølede og tempererede varer, bliver plukke- og ordrekonsolideringsprocessen ekstra kompleks.
  • Butikker: En anden mulighed er at plukke ordren i butikken og levere varen med varevogne baseret på butikkens område til kundens ønskede leveringsadresse. Modellen udnytter eksisterende butikker, som er placeret tæt på kunden, hvilket også giver en høj effektivitet i leveringsprocessen.
  • E-fulfilment centre: En tredje mulighed er lagre dedikerede til puk og håndtering af e-handelsordrer. Tesco har for eksempel etableret en række e-fulfilment centre i Londonområdet. Lagrene har fordelen af at være designet til e-handelsordremønsteret, og varer kan blive reserveret i det øjeblik, kunden bestiller varen. Ulempen er, at leveringsdistancen kan være lang, og det er derfor mest effektivt at etablere e-fulfilment centre i tætbefolkede områder.

Der er sket meget med Amazon siden etableringen af det første kontor i 1994. Foto: Amazon..

Tescos model i Danmark?
Et hold danske logistikeksperter fra Logio Consulting var i efteråret 2013 på besøg på ét af Tescos e-fulfillment centre blandt andet for at vurdere om og hvordan, Tescos erfaringer kan overføres til den danske detailhandelsscene. Konsulenterne konkluderer: ”Det er et interessant spørgsmål om, man kan overføre Tescos forretningsmæssige tilgang til danske forhold. Det er som så meget andet ikke et sort-hvidt spørgsmål”. De tre konsulenter lister en række parametre, der har indflydelse, og som man bør tage med i overvejelserne:

  • Markedet. Greater London har cirka 13,5 millioner indbyggere, hvorimod Storkøbenhavn kun har cirka 1,5 millioner. Det giver et andet forretningsgrundlag.
  • Infrastruktur og transportmønstre/-vaner. I London rejser fire millioner mennesker dagligt med tog og kan udnytte tiden til at shoppe på tablets eller smartphones imens.
  •  Rammebetingelser. Der er markante forskelle i lønninger, skatter/afgifter, bygnings- og brandreglement, arbejdsmiljølovgivning m.v.
  • Eje/leje – outsourcing m.v. Tesco havde valgt at have hele operationen, centrene og distributionsbilerne som en inhouse komptence.
  • Lastbæreren. Ens lastbærere (plastkasse) har stor indflydelse på graden af mulig automatisering og effektiv håndtering i hele kæden.

”Man kan absolut lære noget af Tesco og opgaveløsningen i en engelsk kontekst. Men man kan ikke sige, at løsninger, der giver god mening i England, også vil gøre det i Danmark. Det vil kræve et detaljeret forarbejde at vurdere, hvilken infrastrukturløsning, der vil give god mening for en e-handelsmodel i en dansk kontekst. Forarbejdet bør munde ud i en forretningsplan, der inddrager alle relevante forhold og skaber et solidt beslutningsgrundlag. Man bør som minimum forholde sig til rammebetingelser, infrastruktur, marked, volumen, sortiment, logistikstrategi, investeringsmuligheder, krav til ROI, OPEX og ikke mindst hvilket servicekoncept-/niveau, man ønsker”, lyder det fra konsulenterne.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online