Verdens største online markedsplads på vej til Europa
Den kinesiske e-handelsgigant Alibaba vil åbne kontorer i tre europæiske lande inden for den nærmeste fremtid. Hjemmemarkedet har sat farten ned, så den globale tilstedeværelse skal styrkes.
Med en estimeret værdi på knap 950 milliarder kroner ved udgangen af september i år er den kinesiske e-handelsportal Alibaba en af verdens allerstørste aktører på markedet for onlinehandel mellem både private og SMVer.
Læs også: Sydøstasien på vej mod halvdelen af den internationale B2C-handel
Men et vigende hjemmemarked for nu giganten til at rette sit blik mod resten af verden, hvor både USA og Europa endnu er mindre territorier for koncernen, der råder over en lang række handels- og betalingsportaler primært i Kina.
Planen er derfor at åbne kontorer i tre europæiske lande, Italien, Frankrig og Tyskland, formentlig allerede inden udgangen af 2015. Ligeledes skal ekspansionen i USA, hvor man har været på markedet i et års tid, fortsætte, skriver Bloomberg Business.
Siden november 2014 har Alibaba mistet 117 mia. dollars (omkring 760 mia. kr.) af sin markedsværdi, så den europæiske og amerikanske kurs skal ses som et forsøg på at genoplive væksten og berolige nervøse investorer i selskabet, der på 16 år har gjort grundlæggeren, Jack Ma, til verdens 24. rigeste person ifølge seneste Bloomberg Billionaires Index.
En af årets travleste handelsdage, den såkaldte Singles Day (11. november) i Kina, der sidste år resulterede i en omsætning på over 50 mia. kr. for Alibaba, nærmer sig, og derfor vil man meget gerne have flere udenlandske virksomheder til at sælge til den voksende kinesiske middelklasse.
Læs også: Alibaba udfordrer Amazon på det amerikanske marked
Store vestlige mærker som Apple, LOreal og Macys er allerede blevet trukket ind i folden, og med den europæiske satsning håber Alibaba og virksomhedens aktionærer at næste måneds megashoppingdag vil være startskuddet til en økonomisk genopstandelse for den kinesiske onlinemastodont.
-AK