Sydøstasien på vej mod halvdelen af den internationale B2C-handel
Grænsehandlen i den asiatiske Stillehavsregion, Asia-Pacific, er i kraftig vækst og kan inden for fem år udgøre tæt på halvdelen af al international B2C-handel på verdensplan, viser tysk rapport.
Der er godt gang i e-handelen i det sydøstlige Asien, hvor der specielt i lande som Kina og Japan bliver shoppet for milliarder på regionale og nationale hjemmesider, faktisk i en grad, så regionen Asia-Pacific er den største i verden, når det kommer til online-handel.
Læs også: DHL rykker på e-handel i Kina
Og nu er de asiatiske handlende for alvor ved også at vende blikket ud i både regionen og resten af verden. Således viser en rapport fra den tyskbaserede markedsundersøgelsesvirksomhed yStats.com, at det sydøstasiatiske Stillehavsområde pt. tegner sig for næsten halvdelen af den internationale B2C-handel, og at den fortsatte vækst vil bringe regionen endnu tættere på det punkt frem mod 2020.
Kina er ikke overraskende det store mål for import og eksport over landegrænser. Næsten hver tredje e-kunde handlede internationalt sidste år, mens Kina selv var mindst i top tre blandt online shoppingdestinationer i lande som Rusland, Brasilien og mange andre. Kinas store e-handels virksomheder, Alibaba og JD.com konkurrerer hårdt på begge områder og bruger deres markedspladser til at give både udenlandske sælgere adgang til de kinesiske forbrugere, og omvendt lade landets egne forhandlere komme i kontakt med udenlandske onlineshoppere.
Læs også: E-handel sætter rekord i første halvår
En af Kinas store onlinehandelspartnere, Japan, har også solide handelsrelationer med USA, og det samme er tilfældet i Sydkorea. De helt store handelsvarer i regionen er tøj og sko, der som kategori er repræsenteret i næsten halvdelen af alle handler.
Ud over Kina og Japan er flere, med Singapore i spidsen, på vej og vil altså ifølge yStats være med til at fastholde væksten i regionens e-handel.
-AK