Uber køber Otto

Delebilsgiganten Uber har netop annonceret, at den har opkøb start-up-virksomheden Otto, der fokuserer på selvkørende lastbiler. Samtidig har Uber indgået et partnerskab med Volvo om decideret bilproduktion.

Uber har opkøbt Otto som et led i selskabets arbejde med selvkørende lastbiler. Foto: Otto.

22.08.2016

SCM.dk

Derfor har CEO for og medgrundlægger af Uber, Travis Kalanick, i slutningen af sidste uge annonceret, at man har opkøbt Otto, der i dag beskæftiger over 90 mennesker, for et endnu ikke-offentliggjort beløb. Efter købet vil Ottos medstifter Anthony Levandowski blive chef for hele Ubers satsning på selvkørende biler, lige fra persontransport og levering til lastbiler, med direkte rapportering til Kalanick selv.

Travis Kalanick kalder selv partnerskabet mellem Uber og Otto for et ’dream team’:

”Sammen har vi nu en af de stærkeste autonomous engineering-grupper i verden; selvkørende lastbiler og biler er allerede på gaden takket være Otto og Ubers Advanced Technologies Center i Pittsburgh, den praktiske erfaring, der kommer fra at drive delebilsordninger og leveringstjenester i hundredevis af byer, og den data og viden, der kommer fra at køre 1,2 mia. miles (små 2 mia. km, red.) hver måned”, siger han.

Et andet aspekt ved den førerløse kørsel handler om sikkerhed. Ifølge Kalanick dør der årligt over 1 mio. mennesker i trafikken på verdensplan, og langt størstedelen af disse ulykker – 90 procent – skyldes menneskelige fejl. I USA er trafikulykker faktisk den hyppigste dødsårsag for unge under 25 år.

Det er på den baggrund, at Uber derfor samtidig med Otto-opkøbet også lancerer et partnerskab med den svenske sværvægter Volvo om egentlig bilproduktion. Med Kalanicks ord har Volvo ”altid været førende når det kommer til sikkerhed”, og det er den ”altafgørende faktor” i partnerskabet, da Uber ”ingen erfaring [har] med at lave biler”.

Læs også: Walmart samarbejder med Uber og droner

Udover sikkerhedsaspektet vil Uber også designe en platform, der - på samme måde som med persontransporten i dag - matcher lastbilchauffører med den rigtige transportopgave. Og sammenlagt er forventningerne til samarbejdet således heller ikke ligefrem små. 

”Ved at kombinere Ubers self-driving-teknologi med Volvos state-of-the art-køretøjer og sikkerhedsteknologi kan vi nå fremtiden hurtigere end hvis vi gjorde det alene. It’s time to move”, slutter Kalanick.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

27.06.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Stærk logistik kræver fokus på hele værdikæden

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

26.06.2025SCM.dk

Virksomhedernes indsats driver fremgang i dansk økonomi

25.06.2025Descartes

Sponseret

Descartes opkøber 3GTMS

25.06.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på PALOMAT®

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle