Fra normal lastbil til selvkørende

Et nystartet amerikansk firma vil bygge standardlastvogne om til selvkørende for på den måde at skabe en genvej til de nye muligheder.

Otto har testet deres løsning på en Volvo i USA. Foto: Otto.

19.05.2016

SCM.dk

En god lastbil holder længe, 10-15-20 år og hundredtusindvis af kilometer. Så det at skifte ud i flåden er ikke nogen hverdagsopgave for den gennemsnitlige vognmand, heller ikke selvom der åbner sig nye teknologiske muligheder i form af eksempelvis førerløs kørsel.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Derfor vil en amerikansk startup-virksomhed nu forsøge at skabe en genvej til den selvkørende lastbil ved ganske simpelt at bygge normale vogne, i den tunge ende af skalaen, om til selvkørende ved at udstyre dem med et hardware kit, der kan installeres på et servicecenter eller muligvis på fabrikken, afhængigt om man kan lande en aftale med en producent, skriver The Verge.

Det nye firma hedder Otto og er skabt af en stribe tidligere ansatte fra bl.a. Google, Apple og Tesla. Sammenlagt er de omkring 40 mand, der har slået sig ned i San Francisco, hvorfra de vil udbrede deres løsning, indtil videre med fokus på motorvejskørsel, hvor langt de største gevinster kan hentes, både når det kommer til sikkerhed, miljø og ressourcer.

På de lange stræk, med stabil hastighed, uden modkørende trafik, lyskryds etc., kan Ottos system overtage styringen, men der skal stadig være en chauffør i vognen, der dog i princippet vil være frigjort til at hvile, udføre papirarbejde eller andet.

Læs også: Serieproduceret selvkørende lastbil testet på offentlig vej

Indtil videre er der ikke sat nogen pris eller tidshorisont på Otto kommercielle produkt, andet end at løsningen bliver betydeligt billigere end udgiften til en helt ny lastbil, der hurtigt løber op i syv cifre. En anden udfordring Otto dog også skal forholde sig til, handler om lovgivningen på området, eksempelvis køre-hviletidsbestemmelser, som Otto på mange måder kan udfordre.

Se i videoen nedenfor, hvordan Ottos system ser ud i praksis, i selskabets test med en Volvo VNL 780, der repræsenterer den størrelse lastbiler, de såkaldte Class 8 trucks, som Otto sigter efter.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

04.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk tøven

03.09.2025SCM.dk

Plastindustrien samler branchen på én stor fællesstand på HI-messen

03.09.2025RELEX Solutions

Sponseret

How the RELEX platform turns AI agents into experts

01.09.2025SCM.dk

Lagarde advarer: Lempelser på bæredygtighedskrav truer finansiel stabilitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle