Serieproduceret selvkørende lastbil testet på offentlig vej

En motorvej i den sydtyske delstat Baden-Württemberg har her til formiddag lagt asfalt til en verdenspremiere: den første serieproducerede selvkørende lastbil har været i offentlig test.

High Way Pilot'en kan selv registrere, når fx en bil trækker ind foran og sænke farten efter behov. Illustration: Daimler AG.

02.10.2015

SCM.dk

Mercedes-Benz Actros; det er navnet på lastbil, der et par timer tidligere i dag, fredag, fik kørt sine første kilometer på offentlig vej. I sig selv ikke usædvanligt, hvis det ikke var fordi, at lastbilen var udstyret med det intelligente system High Way Pilot, der lader vognen køre selv.

Læs også: Selvkørende lastbiler ruller nu på offentlig vej

Dermed blev Actrossen den første serieproducerede selvkørende lastbil, der er blevet testet på en offentlig vej. Amerikanske Daimler, der ejer Mercedes-Benz, har tidligere i år testet en selvkørende lastbil, da man sendte konceptbilen Freightliner Inspiration Truck på tur omkring Las Vegas udstyret med den selvsamme High Way Pilot, men formiddagens demonstration var altså den første på verdensplan med en vogn, der er udset til serieproduktion.

Med på turen, der foregik på autobahn A8 i den Sydtyske delstat Baden-Württemberg, var delstatsminister Winfried Kretschmann og Wolfgang Bernhard, bestyrelsesmedlem i Daimler AG med ansvar for lastbiler og busser.

”Dagens premiere er endnu et vigtigt skridt på vej mod et modent marked for automatiske, selvkørende lastbiler – og mod en sikker, bæredygtig vejgodstransport i fremtiden,” siger Wolfgang Bernhard i en pressemeddelelse.

Ikke fuldautomatisk - endnu
Lastbilen er dog (endnu) ikke 100 procent selvkørende, da High Way-piloten, som navnet antyder, kun fungerer på motorvejen. Chaufføren skal således selv betjene vognen indtil den befinder sig i normal kørsel i motorvejens højre bane. Herefter kan han slå HWP’en til, hvorefter vognen styrer sig selv. Et væld af sensorer rundt omkring på bilen sørger for at holde afstand til foran- og bagvedkørende, samt at følge vejen i den tilladte hastighed. Skulle nogen skære ind foran, bremser vognen selv op, og tilsvarende accelererer den igen, når pladsen er der.

Skulle en overhaling blive nødvendig, skal chaufføren imidlertid selv overtage styringen, og det samme er tilfældet ved vejarbejde eller i dårligt vejr. På den måde er den nuværende udgave af High Way Pilot’en altså ikke en erstatning for en chauffør, men mere et hjælpemiddel til de lange, monotone strækninger, hvor eksempelvis døsighed kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Chaufføren skal således sidde klar til at overtage styringen, hvis det skulle blive nødvendigt. Systemet vil så give besked herom, og sker det ikke vil bilen selv bremse helt op.

Daimlers forventning er, at lastbiler udstyret med High Way-piloter vil gøre vejgodstransport mere sikker og effektiv. HPW’en er altid opmærksom og kan i princippet køre 24 timer i døgnet året rundt uden pause. På sigt forventer man desuden også, at systemet kan være brændstofbesparende; flere lastbiler udstyret med HPW’er vil således kunne seriekobles og derfor kunne køre tættere på hinanden og i et konstant tempo, hvilket vil mindske vindmodstanden og dermed reducere brændstofforbruget.

Læs også: Renault vil reducere brændstofforbruget på lastbiler

HWP’en repræsenterer niveau 2 i Daimlers automationstests. Niveau tre, hvor chaufføren ikke behøver at overvåge systemet og derfor kan bruge tid på andre opgaver eller hvile, er allerede blevet testet på bane, men hvornår det er klar til rigtige veje, er endnu usikkert.

Daimler vil nu evaluere dagens test og melde resultaterne ud i løbet af den nærmeste fremtid. Se en kort film fra testen her.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

14.11.2024SCM.dk

Summit opfordrer til tværnationalt samarbejde i Norden for at skalere cirkulære løsninger

14.11.2024SCM.dk

Hverdagslogistikken for alle bliver endnu nemmere

13.11.2024SCM.dk

Jobprøvning, fleksjob eller virksomhedspraktik er hverdag i logistikvirksomhed

12.11.2024SCM.dk

Forsyningskæder er uforberedte på nye vigtige internationale handelsreguleringer

12.11.2024Descartes

Sponseret

Descartes opkøber Sellercloud

12.11.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Trinity Hotel & Konference - En digital forvandling af gæsteoplevelsen

11.11.2024SCM.dk

Farvel til 51 år i logistik

11.11.2024SCM.dk

IVECOs distributions- og detailaktiviteter i Norden har skiftet ejer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg