Serieproduceret selvkørende lastbil testet på offentlig vej
En motorvej i den sydtyske delstat Baden-Württemberg har her til formiddag lagt asfalt til en verdenspremiere: den første serieproducerede selvkørende lastbil har været i offentlig test.
Mercedes-Benz Actros; det er navnet på lastbil, der et par timer tidligere i dag, fredag, fik kørt sine første kilometer på offentlig vej. I sig selv ikke usædvanligt, hvis det ikke var fordi, at lastbilen var udstyret med det intelligente system High Way Pilot, der lader vognen køre selv.
Dermed blev Actrossen den første serieproducerede selvkørende lastbil, der er blevet testet på en offentlig vej. Amerikanske Daimler, der ejer Mercedes-Benz, har tidligere i år testet en selvkørende lastbil, da man sendte konceptbilen Freightliner Inspiration Truck på tur omkring Las Vegas udstyret med den selvsamme High Way Pilot, men formiddagens demonstration var altså den første på verdensplan med en vogn, der er udset til serieproduktion.
Med på turen, der foregik på autobahn A8 i den Sydtyske delstat Baden-Württemberg, var delstatsminister Winfried Kretschmann og Wolfgang Bernhard, bestyrelsesmedlem i Daimler AG med ansvar for lastbiler og busser.
Dagens premiere er endnu et vigtigt skridt på vej mod et modent marked for automatiske, selvkørende lastbiler og mod en sikker, bæredygtig vejgodstransport i fremtiden, siger Wolfgang Bernhard i en pressemeddelelse.
Ikke fuldautomatisk - endnu
Lastbilen er dog (endnu) ikke 100 procent selvkørende, da High Way-piloten, som navnet antyder, kun fungerer på motorvejen. Chaufføren skal således selv betjene vognen indtil den befinder sig i normal kørsel i motorvejens højre bane. Herefter kan han slå HWPen til, hvorefter vognen styrer sig selv. Et væld af sensorer rundt omkring på bilen sørger for at holde afstand til foran- og bagvedkørende, samt at følge vejen i den tilladte hastighed. Skulle nogen skære ind foran, bremser vognen selv op, og tilsvarende accelererer den igen, når pladsen er der.
Skulle en overhaling blive nødvendig, skal chaufføren imidlertid selv overtage styringen, og det samme er tilfældet ved vejarbejde eller i dårligt vejr. På den måde er den nuværende udgave af High Way Piloten altså ikke en erstatning for en chauffør, men mere et hjælpemiddel til de lange, monotone strækninger, hvor eksempelvis døsighed kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Chaufføren skal således sidde klar til at overtage styringen, hvis det skulle blive nødvendigt. Systemet vil så give besked herom, og sker det ikke vil bilen selv bremse helt op.
Daimlers forventning er, at lastbiler udstyret med High Way-piloter vil gøre vejgodstransport mere sikker og effektiv. HPWen er altid opmærksom og kan i princippet køre 24 timer i døgnet året rundt uden pause. På sigt forventer man desuden også, at systemet kan være brændstofbesparende; flere lastbiler udstyret med HPWer vil således kunne seriekobles og derfor kunne køre tættere på hinanden og i et konstant tempo, hvilket vil mindske vindmodstanden og dermed reducere brændstofforbruget.
Læs også: Renault vil reducere brændstofforbruget på lastbiler
HWPen repræsenterer niveau 2 i Daimlers automationstests. Niveau tre, hvor chaufføren ikke behøver at overvåge systemet og derfor kan bruge tid på andre opgaver eller hvile, er allerede blevet testet på bane, men hvornår det er klar til rigtige veje, er endnu usikkert.
Daimler vil nu evaluere dagens test og melde resultaterne ud i løbet af den nærmeste fremtid. Se en kort film fra testen her.