Serieproduceret selvkørende lastbil testet på offentlig vej

En motorvej i den sydtyske delstat Baden-Württemberg har her til formiddag lagt asfalt til en verdenspremiere: den første serieproducerede selvkørende lastbil har været i offentlig test.

High Way Pilot'en kan selv registrere, når fx en bil trækker ind foran og sænke farten efter behov. Illustration: Daimler AG.

02.10.2015

SCM.dk

Mercedes-Benz Actros; det er navnet på lastbil, der et par timer tidligere i dag, fredag, fik kørt sine første kilometer på offentlig vej. I sig selv ikke usædvanligt, hvis det ikke var fordi, at lastbilen var udstyret med det intelligente system High Way Pilot, der lader vognen køre selv.

Læs også: Selvkørende lastbiler ruller nu på offentlig vej

Dermed blev Actrossen den første serieproducerede selvkørende lastbil, der er blevet testet på en offentlig vej. Amerikanske Daimler, der ejer Mercedes-Benz, har tidligere i år testet en selvkørende lastbil, da man sendte konceptbilen Freightliner Inspiration Truck på tur omkring Las Vegas udstyret med den selvsamme High Way Pilot, men formiddagens demonstration var altså den første på verdensplan med en vogn, der er udset til serieproduktion.

Med på turen, der foregik på autobahn A8 i den Sydtyske delstat Baden-Württemberg, var delstatsminister Winfried Kretschmann og Wolfgang Bernhard, bestyrelsesmedlem i Daimler AG med ansvar for lastbiler og busser.

”Dagens premiere er endnu et vigtigt skridt på vej mod et modent marked for automatiske, selvkørende lastbiler – og mod en sikker, bæredygtig vejgodstransport i fremtiden,” siger Wolfgang Bernhard i en pressemeddelelse.

Ikke fuldautomatisk - endnu
Lastbilen er dog (endnu) ikke 100 procent selvkørende, da High Way-piloten, som navnet antyder, kun fungerer på motorvejen. Chaufføren skal således selv betjene vognen indtil den befinder sig i normal kørsel i motorvejens højre bane. Herefter kan han slå HWP’en til, hvorefter vognen styrer sig selv. Et væld af sensorer rundt omkring på bilen sørger for at holde afstand til foran- og bagvedkørende, samt at følge vejen i den tilladte hastighed. Skulle nogen skære ind foran, bremser vognen selv op, og tilsvarende accelererer den igen, når pladsen er der.

Skulle en overhaling blive nødvendig, skal chaufføren imidlertid selv overtage styringen, og det samme er tilfældet ved vejarbejde eller i dårligt vejr. På den måde er den nuværende udgave af High Way Pilot’en altså ikke en erstatning for en chauffør, men mere et hjælpemiddel til de lange, monotone strækninger, hvor eksempelvis døsighed kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Chaufføren skal således sidde klar til at overtage styringen, hvis det skulle blive nødvendigt. Systemet vil så give besked herom, og sker det ikke vil bilen selv bremse helt op.

Daimlers forventning er, at lastbiler udstyret med High Way-piloter vil gøre vejgodstransport mere sikker og effektiv. HPW’en er altid opmærksom og kan i princippet køre 24 timer i døgnet året rundt uden pause. På sigt forventer man desuden også, at systemet kan være brændstofbesparende; flere lastbiler udstyret med HPW’er vil således kunne seriekobles og derfor kunne køre tættere på hinanden og i et konstant tempo, hvilket vil mindske vindmodstanden og dermed reducere brændstofforbruget.

Læs også: Renault vil reducere brændstofforbruget på lastbiler

HWP’en repræsenterer niveau 2 i Daimlers automationstests. Niveau tre, hvor chaufføren ikke behøver at overvåge systemet og derfor kan bruge tid på andre opgaver eller hvile, er allerede blevet testet på bane, men hvornår det er klar til rigtige veje, er endnu usikkert.

Daimler vil nu evaluere dagens test og melde resultaterne ud i løbet af den nærmeste fremtid. Se en kort film fra testen her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia