Selvkørende lastbiler ruller nu på offentlig vej

Tyske Daimler har som den første lastbilproducent i verden fået selvkørende lastbiler godkendt til trafik på offentlig vej i Nevada, USA.

Det blå lys i kølergitteret viser, at lastbilen er i selvkørende tilstand. Foto: Daimler. .

11.05.2015

SCM.dk

Selvkørende biler forudsiges af mange til at blive fremtiden for vejtransport – både til mennesker og gods. Og et markant skridt på vejen er nu taget af tyske Daimler, der netop har fået de første selvkørende lastbiler godkendt til brug på offentlig vej i staten Nevada i USA.

De selvkørende lastbiler giver mange fordele, mener Lars van het Erve, PR- og kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark.

”Sikkerheden øges, og miljøbelastningen reduceres, mens arbejdsforholdene samtidig bliver betydeligt bedre for chaufførerne. Forsøg har vist, at søvnigheden reduceres med 25 procent, hvis bilen selv kører, og chaufføren imens udfører andre interessante arbejdsopgaver”, siger han.

Ifølge analysefirmaet Frost & Sullivan kan den selvkørende langdistancelastbil spare op til syv procent brændstof og desuden nedsætte udgiften til vedligeholdelse, eftersom mere jævn kørsel giver mindre slitage.

Radar og stereokameraer overvåger vejen  
De to lastbiler, der nu er i drift i Nevada, er modellen Freightliner Inspiration Truck. Det er i princippet en serieproduceret Freightliner trækker, som er udstyret med den nye Highway Pilot teknologi.

Systemet fungerer på den måde, at et stereokamera og to radarsystemer med op til 250 meters rækkevidde kombineres med en intelligent fartpilot. Systemerne er hver for sig blevet testet i mange år, men kombineres nu fuldt ud og administrerer både speeder, styretøj og bremser.

Før Nevada kunne godkende lastbilerne, var de blevet testet over cirka 16.000 km på testbaner. Samme teknologi bruges også på de selvkørende Mercedes-lastbiler, som i øjeblikket testes i Europa. 

Lastbilen kører som en almindelig lastbil i byer og på småveje, men når den kommer ud på motorveje, kan systemet aktiveres. Lastbilen går derefter over i selvkørende modus og kan tilpasse sig trafikken og gældende hastighedsgrænser. Samtidig tændes et blåt lys i kølergitteret for at vise, at lastbilen er i selvkørende tilstand.

Manuel overhaling
Ved overhaling, vognbaneskift eller ved afkørsler skal føreren selv overtage styringen af lastbilen. Det samme gælder i dårligt vejr og ved vejarbejde eller lignende. 

Læs også: Stort potentiale for selvkørende køretøjer i logistikbranchen

Hvis flere lastbiler med det samme system kører efter hinanden, er de forbundet digitalt. Det gør det muligt for dem at holde en kort afstand for at reducere vindmodstanden, uden at sikkerheden sættes over styr. De bagvedkørende lastbiler får på en brøkdel af et sekund et signal, hvis lastbilen foran for eksempel bremser eller svinger.

”Den store forskel for chaufføren er, at han ikke behøver konstant at på vagt i løbet af lange, monotone arbejdspas, som det er nødvendigt i dag. I stedet kan chaufføren løse nogle mere varierede opgaver, så grænsen mellem kørselsleder og chauffør kan blive visket ud. Desuden kan små virksomhedsejere i branchen håndtere papirarbejde og andre ting, mens bilen tager sig af den kedelige del af kørslen”, siger Lars van het Erve.

- JKK 

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online