Den selvkørende bil flår i industriens forsyningskæde
De teknologiske fremskridt i retning af selvkørende biler og lastbiler er ved at transformere bilindustriens forsyningskæder og leverandørlandskab i stor stil.
Tesla, Volvo, BMW, Google og Uber. Kæmpe selskaber, der alle investerer milliarder i udviklingen af teknologien, der skal understøtte de selvkørende biler og lastvogne, som flere og flere observatører, branchefolk og repræsentanter fra relaterede industrier forventer bliver fremtid inden for en overskuelig årrække.
Læs også: En forsmag på fremtidens transport
Den udvikling påvirker selvsagt forsyningskæderne og de mange leverandører, der er knyttet til bilindustrien verden over. Specielt inden for de sidste to år er antallet af opkøb blandt industriens mindre producenter og leverandørvirksomheder nærmest eksploderet, skriver Bloomberg.
I løbet af 2015 og første halvdel af 2016 blev der afsluttet handler til en samlet værdi af 74,4 mia. dollars (knap 500 mia. kr.), sammenlignet med et årligt snit på $17,7 mia. (ca. 118 mia. kr.) i de foregående 10 år. Bag tallene gemmer sig både flere og større aftaler og opkøb end tidligere.
Den centrale årsag til udviklingen er kampen om at følge med skiftet i retning af selvkørende (og på sigt også decideret førerløse) biler og den teknologi, der kræves i den forbindelse. De store leverandører har pludselig brug for at kunne hjælpe bilerne med at se deres omgivelser lige så godt (eller bedre) end en menneskelig chauffør.
Leverandører skal omstille sig eller frygte opkøb
Det betyder et øget fokus på at kunne levere sensorer, kameraer og radarer samt den nødvendige software, der kan udnytte og samkøre de forskellige typer data og omsætte den til instruktioner til bilens autopilot. Og det er vigtige investeringer, påpeger en ekspert.
Hvis du (som leverandør, red.) ikke opkøber nu og styrker din position inden for automatisk kørsel og forbundne køretøjer, så får du ikke en chance til. For de andre investerer, siger director of automotive practice hos PWC, Dietmar Ostermann.
Det mere teknologiske fokus giver også plads til nye aktører på bilindustriens leverandørscene. I takt med at delproducenterne bevæger sig væk fra kun at levere sæder, udstødningsrør og lydpotter og begynder at tilbyde kameraer, sensorer og software, baner det vejen for, at en newcomer som Samsung kan få foden inden for og samtidig få udviklingen til at accelerere yderligere.
Læs også: Tesla afslører planer for lastbiler og busser
Og de, der ikke er gode nok til at omstille sig og tjene penge, risikerer at blevet snuppet af de større fisk. For som rådgiver i EYs automotive advisory unit, Peter Fuss, siger:
Hvis en virksomhed ikke er innovativ og deres produkter ikke er unikke, så overlever de ikke i den hajtank, bilindustriens leverandørsektor er blevet.
-AK