Den selvkørende bil flår i industriens forsyningskæde

De teknologiske fremskridt i retning af selvkørende biler og lastbiler er ved at transformere bilindustriens forsyningskæder og leverandørlandskab i stor stil.

Google er blandt de selskaber, der er langt fremme med de selvkørende biler. Foto: Flickr/Ed and Eddie.

12.08.2016

SCM.dk

Tesla, Volvo, BMW, Google og Uber. Kæmpe selskaber, der alle investerer milliarder i udviklingen af teknologien, der skal understøtte de selvkørende biler og lastvogne, som flere og flere observatører, branchefolk og repræsentanter fra relaterede industrier forventer bliver fremtid inden for en overskuelig årrække.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Den udvikling påvirker selvsagt forsyningskæderne og de mange leverandører, der er knyttet til bilindustrien verden over. Specielt inden for de sidste to år er antallet af opkøb blandt industriens mindre producenter og leverandørvirksomheder nærmest eksploderet, skriver Bloomberg.

I løbet af 2015 og første halvdel af 2016 blev der afsluttet handler til en samlet værdi af 74,4 mia. dollars (knap 500 mia. kr.), sammenlignet med et årligt snit på $17,7 mia. (ca. 118 mia. kr.) i de foregående 10 år. Bag tallene gemmer sig både flere og større aftaler og opkøb end tidligere.

Den centrale årsag til udviklingen er kampen om at følge med skiftet i retning af selvkørende (og på sigt også decideret førerløse) biler og den teknologi, der kræves i den forbindelse. De store leverandører har pludselig brug for at kunne hjælpe bilerne med at se deres omgivelser lige så godt (eller bedre) end en menneskelig chauffør.

Leverandører skal omstille sig eller frygte opkøb
Det betyder et øget fokus på at kunne levere sensorer, kameraer og radarer samt den nødvendige software, der kan udnytte og samkøre de forskellige typer data og omsætte den til instruktioner til bilens autopilot. Og det er vigtige investeringer, påpeger en ekspert.

”Hvis du (som leverandør, red.) ikke opkøber nu og styrker din position inden for automatisk kørsel og forbundne køretøjer, så får du ikke en chance til. For de andre investerer”, siger director of automotive practice hos PWC, Dietmar Ostermann.

Det mere teknologiske fokus giver også plads til nye aktører på bilindustriens leverandørscene. I takt med at delproducenterne bevæger sig væk fra ’kun’ at levere sæder, udstødningsrør og lydpotter og begynder at tilbyde kameraer, sensorer og software, baner det vejen for, at en ’newcomer’ som Samsung kan få foden inden for og samtidig få udviklingen til at accelerere yderligere.

Læs også: Tesla afslører planer for lastbiler og busser

Og de, der ikke er gode nok til at omstille sig og tjene penge, risikerer at blevet snuppet af de større fisk. For som rådgiver i EY’s automotive advisory unit, Peter Fuss, siger:

”Hvis en virksomhed ikke er innovativ og deres produkter ikke er unikke, så overlever de ikke i den hajtank, bilindustriens leverandørsektor er blevet”.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

12.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Fra den første industrielle revolution til Industri 4.0

07.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedring af effektivitet samtidig med at vi beskytter vores planet

05.11.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Hvordan automatisering forvandler medarbejderroller

01.11.2024SCM.dk

Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist

31.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Har du svært ved at skelne mellem AMR og AGV? Her er hvad du behøver at vide

22.10.2024SCM.dk

Ny effektiv rensning af spildevand giver bedre klimaaftryk og bundlinje

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online