DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år

Topchefen i DSV, Jens Bjørn Andersen, forudser at selvkørende lastbiler kan være en realitet om 5 til 10 år. I første omgang dog kun på motorvejene, og chaufførerne har ikke noget at frygte lige med det samme.

DSV-topchef forudser førerløse lastbiler på motorvejene om 5-10 år. Foto: DSV.

09.08.2016

SCM.dk

Den selvkørende fremtid er et tilbagevendende diskussionsemne i transportbranchen i disse år. At det sker er alle efterhånden enige om, det er mere tidsperspektivet, der giver anledning til debat. For hvor nogle ser den chaufførløse lastbil nærmest lige rundt om hjørnet, så er andre mere tilbageholdende.

Læs også: En forsmag på fremtidens transport

Det handler selvsagt også om, at de selvkørende biler vil komme i forskellige stadier, sådan som Andreas Egense fra Vejdirektoratet også kunne fortælle deltagerne på Transportøkonomisk Forenings årlige Logistik- og godskonference på Børsen i København i slutningen af januar.

En af dem, der en af de første faser nærme sig, er topchefen i den store transportkoncern DSV, Jens Bjørn Andersen. I et interview med amerikanske Bloomberg fortæller den danske CEO om sine forventninger til automationen inden for logistikbranchen, og han ser de selvkørende lastbiler blive til virkelighed allerede inden for de næste 5-10 år.

Turen til og fra kontoret tilbringer Jens Bjørn Andersen nemlig i en Tesla, og den giver ham dagligt et direkte indblik, hvordan, og ikke mindst hvor hurtigt, teknologien flytter sig.

CEO for DSV, Jens Bjørn Andersen. Foto: DSV.

”Nogle gange når jeg kører hjem fra arbejde, kører jeg næsten hele vejen uden at røre hverken speeder eller bremser, og jeg holder kun på rattet, fordi loven siger jeg skal. Så teknologien er der, den skal nok lige finjusteres, og så har vi bare brug for nogle lovgivningen følger med”, siger han.

Lang vej til automatisk bykørsel
Det første skridt vil i Jens Bjørn Andersens øjne være at tillade førerløse lastbiler på motorvejene, muligvis i dedikerede vejbaner sammen med andre selvkørende biler. Næste skridt – bykørsel – er noget længere væk.

”Fuldt ud automatiserede lastbiler, der også kan håndtere distributionen i storbyer som Paris, London eller København er mange år væk. På den sidste strækning af en leverance vil der stadig være brug for rent praktisk at bære varer ind og ud af bilen, og der skal tages hensyn til bytrafik, cyklister og så videre, så der har man altså brug for et menneske”, siger han.

Derfor mener han heller ikke, at chauffører fra hverken DSV eller andre steder i industrien skal frygte for deres job inden for den nærmeste fremtid.

Læs også: Fra normal lastbil til selvkørende

”Vi har stadig brug for folk, der håndterer forsendelserne, konsoliderer lasten, pakker lastvognen optimalt, udfylder dokumentation og rådgiver kunderne. Alt det vil ikke ændre sig selvom der ikke behøver at sidde nogen bag rattet”, slutter Jens Bjørn Andersen.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025SCM.dk

Trump vil tage Panamakanalen tilbage

21.01.2025SCM.dk

Uddannelser og erhvervsliv samarbejder om grønne løsninger

21.01.2025SCM.dk

Campus Kalundborg satser på biobaseret produktion

20.01.2025SCM.dk

Rådgivning for 66,5 millioner kroner skal booste SMV’ers vækst

17.01.2025SCM.dk

Indspark: Nye spor i sandet for industri- og logistikejendomsmarkedet

14.01.2025SCM.dk

Svensk transportvirksomhed opkøbt af dansk logistikkoncern

14.01.2025SCM.dk

Virksomheder styrker fokus på SCM-kompetencer

13.01.2025SCM.dk

Advisense styrker positionen som Nordens GRC-frontløber

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup