Shippingindustrien er slet ikke klar til de kommende svovlkrav

Den 1. januar 2020 træder de nye krav om indholdet af svovl i maritimt brændstof i kraft, men industrien er langt fra klar til skiftet, lyder det fra eksperter. Danmark skal teste drone fra EU i kampen mod svovlforureningen.

Fra d. 1. jaunar 2020 må skibenes udstødning højst indeholde 0,5 procent svovl i internationale farvande, men industrien er ikke klar til kravene, vurderer eksperter..

17.04.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Sådan siger shippingeksperten Daniel Yergin, der er næstformand for analysevirksomheden IHS Markit, til SupplyChainBrain (SCB) om de kommende, strammere IMO-regler for skibes svovludledninger i internationalt farvand, der med effekt fra d. 1. januar 2020 begrænser det tilladte indhold af svovl i skibsbrændstof til 0,5 procent mod 3,5 procent i dag.

Regningen for de nye regler bliver massiv, og selvom fordelene for miljø og folkesundhed er åbenlyse, så er forvirringen omkring betydningen af reglerne omfattende. Eksempelvis er der store spørgsmålstegn omkring, hvorvidt der i det hele taget vil være nok lavsvovlholdigt brændstof tilgængeligt, når reglerne træder i kraft, bl.a. fordi scrubbere næppe kommer til at fylde meget.

Producenterne har ifølge SCB ikke været klare i udmeldingerne omkring deres omstillingskapacitet, og en analyse fra Navigistics Consulting forudser en mangel på en million tønder om dagen i første halvdel af 2020. Og rederierne er usikre på, hvad det nye brændstof vil gøre ved motorerne.

”Det værst tænkelige scenarie er, at brændstoffet ikke er tilstede [d. 1/1]. I så fald vil IMO ikke have andre muligheder end at skubbe startdatoen med tre til seks måneder. Det håber jeg ikke sker”, siger associate director for IHS Markit, Stephen Jew, til SCB.

Stort behov for nye brændsler
Shipping- og fragtvirksomhederne er heller ikke ligefrem trygge ved situationen. En undersøgelse fra konsulentvirksomheden Drewry fra efteråret 2018 viste, at en tredjedel af de adspurgte virksomheder i branchen havde ”dårlig” eller ”meget dårlig” forståelse for de kommende regler, mens over 80 procent er usikre på, hvad skiftet vil betyde for brændstofomkostningerne. At regningen i sidste ende lander hos kunderne, er der dog næppe tvivl om.

Og selv dem, der er godt forberedte på kravene, kan ikke hvile længe på laurbærrene. På længere sigt vil IMO reducere industriens drivhusgasudledninger med 50 procent i 2050, samme år som Maersk, der også gør klar til svovlreglerne, vil være helt CO2-neutrale.

Det kommer til at stille store krav til tilgængeligheden af eksempelvis flydende naturgas (LNG), både når det gælder produktion og infrastrukturen til at levere den, og formentlig også nyudviklede biobrændstoffer, måske i kombination med batterier eller alternative fremdriftsløsninger

Svovlsnifferdronen skal patruljere over Storebælt og tage målinger i røggassen fra skibenes udstødning for at måle svovlindholdet. Foto: Erhvervsministeriet.

Snifferdrone på vej ved Storebælt
Herhjemme er svovlkravene allerede noget lavere end de kommende grænser fra IMO. De danske farvande hører således under de såkaldte SECA-områder (Sulphur Emission Control Area), og her har grænseværdien for svovlindholdet i skibsbrændstof siden d. 1. januar 2015 været på blot 0,1 procent.

For at holde øje med, om de fartøjer, der sejler igennem dansk territorie (Grønland og Færøerne ikke omfattet), bliver der i dag taget målinger fra dels helikoptere og dels fra Storebæltsbroen, hvor der er monteret en ’svovlsniffer’ over sejlrenden under højbroen. Derudover foretager Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen årligt ca. 150 olieprøver fra skibe i danske havne.

Inden længe kommer der imidlertid yderlige assistance fra luften. I tre måneder skal en drone udlånt af EU’s sikkerhedsagentur for søfart, EMSA, således patruljere over Storebælt med en tilsvarende svovlsniffer i næsen, og på den måde bidrage til overvågningen af svovludslippet fra skibe.

”Siden 2015, hvor de skærpede svovlregler trådte i kraft, har vi halveret indholdet af svovl i luften over Danmark til gavn for både miljø og sundhed. Nu har vi et nyt redskab til at overvåge om skibe udleder for meget svovl, hvilket er vigtigt for konkurrencesituationen for de mange lovlydige danske rederier”, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Den danskudviklede teknologi fungerer ved, at dronen flyver ind i røggassen fra skibets udstødning, hvor den hurtigt kan sniffe sig frem til mængden af svovl i brændstoffet. Disse data bliver med det samme tilgængelige på land, så myndighederne kan følge op, hvis et skib ikke overholder kravene til svovlindholdet i brændstoffet.

Læs også: Maersk klar til biobrændstoftest

Ifølge Erhvervsministeriet overholder langt de fleste skibe og rederier svovlgrænserne, men enkelte vælger et billigt brændstof med højt svovlindhold, som belaster miljøet langt mere end brændstof med lavt svovlindhold. Bøder for at overtræde svovlreglerne spænder fra 30.000 til 300.000 kr.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.12.2024SCM.dk

Ny bæredygtighedscertificering kan hjælpe med nyt emballagedirektiv

18.12.2024SCM.dk

International lederprofil skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd

18.12.2024WITRON Group

Sponseret

How intercultural teams help WITRON to evolve

18.12.2024SCM.dk

Wrist Ship Supply køber op i Brasilien

18.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Second Life Truck – Hvor økonomi og miljøhensyn går hånd i hånd

17.12.2024Descartes

Sponseret

AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri

17.12.2024SCM.dk

Odense får et nyt stort produktionsanlæg til mange milliarder og et kæmpe lager

17.12.2024SCM.dk

Intelligente ventilatorer udløser stor AI-pris

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup