CMA CGM og Ikea indgår samarbejde om at teste bæredygtigt biobrændstof
Nyt stort samarbejde mellem møbelkæden Ikea, shippingselskabet CMA CGM, Hollands største havn, Port of Rotterdam, og GoodShipping Program, der udvikler klimavenlige løsninger til shipping industrien, skal teste bæredygtigt biobrændstof til maritimt brug.
Der er kommet vind i sejlene i et nyt samarbejde mellem den svenske møbelgigant Ikea, det franske shipping- og logistikselskab CMA CGM, den hollandske havn Port of Rotterdam, en af Europas største, og GoodShipping Program, der beskæftiger sig med at udvikle bære dygtige løsninger til shippingbranchen.
Læs også: CMA CGM byder også på Ceva Logistics
De fire nye partnere skal teste og måle nye former for bio-brændselsolie til den maritime sektor. I første omgang er det et CMA CGM-containerskib, der i havnen i Rotterdam skal have påfyldt biobrændslet den 19. marts og efterfølgende teste det i brug.
”Om nogle få dage vil vi for første gang teste anden generationens biobrændstof i et af CMA CGMs skibe. At have en HFO-ækvivalent løsning i biobrændstofolie, der er tilgængelig uden ingeniørmæssige eller operationelle ændringer af vores fartøj, giver en sikker, håndterbar og nyskabende mulighed for at lette industriens bredere overgang til nye brændstofløsninger”, siger Xavier Leclercq, Vice President, CMA Ships.
Fokus på brændstof uden emissioner
Det er GoodShipping Program, der skal stå for testningen af den bæredygtige bio-brændselsolie. Og målet er at gå et skridt i den rigtige retning for at mindske kulstof-udslippet på verdenshavene.
Selve brændstoffet er udviklet og gennemtestet i løbet af de sidste tre år af GoodFuels, der er specialiseret i brændstof til den maritime industri.
Biobrændselsolien er helt fri for skovrester og spildolieprodukter og forventes at reducere CO2-udslippet med 80-90 procent i forhold til fossile brændsler, samtidig med at det nye brændsel stort set eliminerer svovloxid-emissioner. Og det alt sammen uden krav motorændringer.
Annonceringen af samarbejdet kommer i en tid, hvor hele shippingbranchen skal skifte til brændsler med lave svovlemissioner ved udgangen af 2020 og en reduktion af CO2-udslippet på 40 procent i 2030 og 70 procent i 2050.
Frontløber i klimakampen
Ikea har sat flere ambitiøse klimamål for deres virksomhed, og møbelkæden mener selv, at biobrændsel er et nødvendigt fokuspunkt, hvis målene skal nås i tide.
"For at blive klimapositive og for at nå vores ambitiøse mål har vi brug for en diversificeret portefølje af løsninger, og biotungt brændstof er en brik i puslespillet. Dette er et avanceret biobrændstof, der ikke indeholder uorganiske materialer og et klart skridt mod cirkularitet”, siger Rashmi Hahn, chef for Category Ocean, Global Transport & Logistics Services, til Ikeas egen hjemmeside.
Det er Elisabeth Munck af Rosenschöld, leder af bæredygtighed, Ikea Global Transport & Logistics Services, helt enig i:
”Gennem vores pilotprojekt ønsker vi at vise, at midlerne til at mindske CO2-udslippet med hensyn til alternative brændstoffer er til rådighed. Vi har et ansvar for at gøre vores del for at reducere virkningen af vores søfragt”, siger hun og fortsætter:
”Gennem vores deltagelse sender vi et signal til vores kunder og den maritime branche om vores engagement i forhold til at nedsætte CO2-udslippet. Kun gennem samarbejde kan vi opnå en hurtig og nødvendig ændring. Med et vellykket pilotprojekt færdiggjort, er vores hensigt at transportere det, der svarer til mindst alle vores containere ud af Rotterdam, på biobrændstof”.
Læs også: Digitale services og hurtig levering styrker Ikeas vækst
Ikea investerer i projektet, fordi møbelkæden hvert år fragter store summer varer med containerskibene. Derved reducerer kæden sin egen kulstofudledning samtidig med, at man bidrager til forskningen.
- SDN