07.11.2018  |  Branchenyt

Digitale services og hurtig levering styrker Ikeas vækst

Ikea Danmarks onlinetiltag ’Klik og Hent' samt ’Ekspreslevering’ hjælper kæden med at vækste. Bekvemmelighed via digitale løsninger er centralt for kæden.

I 2018 lander Ikea Danmarks omsætning på 4,3 milliarder kroner, hvilket er tre procent mere end sidste år. En del af væksten skyldes en markant fremgang i onlinesalget pga. en bedre online-oplevelse samt introduktionen af leveringsydelserne ’ Klik og Hent’ og ’Ekspreslevering’.

Læs også: Ikea i bæredygtig omstilling: eldrevne køretøjer til varelevering

Kædens danske afdeling har det seneste år fokuseret på tilgængelighed, bæredygtighed og bekvemmelighed:

”Jeg synes, det er fantastisk, at vi nu er i stand til at levere et køkken fra den ene dag til den anden. Det er enestående i Danmark, men faktisk også, hvis vi kigger ud i den store verden. Vi har rykket os markant på levering og service, og den rejse skal vi fortsætte for at imødekomme danskernes livsstil og nye forbrugsvaner, hvor convenience og digitale løsninger er tæt forbundet”, siger Johan Laurell.

Ikea Danmarks onlinesalg er vokset med 76 procent i det forgangne år, og 41 procent af ordrerne bestilles uden for varehusenes åbningstider.

Ikea Danmark har i år investeret i nye digitale services, der forbinder online-køb og salg i varehusene. Derudover har kæden købt en lagerbygning i Brøndby, som sammen med de nye digitale ydelser har nedbragt leveringstiden til én til to dage i hele landet.

Samlet set skal det være med til at fastholde og styrke den svenske gigants position i Danmark.

”Konkurrencen på det danske detailmarked er spændende og udfordrende. Som virksomhed konkurrerer vi ikke kun med andre kæder; vi konkurrerer også om danskernes opmærksomhed og prioriteringer. Danskerne har en stor interesse for design og indretning, og i snart 50 år har IKEA været en del af danskernes liv derhjemme. Det er vi meget glade for, og det har været en stor fornøjelse”, siger Johan Laurell, Ikea Danmarks adm. direktør.

Læs også: HP og IKEA melder sig ind i kampen mod plastikforurening

Udover de digitale tiltag er salget af køkkener, møbler og tilbehør til stuen også med til at drive kædens vækst.

- SN

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere