26.10.2018  |  Branchenyt

HP og IKEA melder sig ind i kampen mod plastikforurening

HP og IKEA er nye medlemmer af NextWave Plastics, der arbejder for at skabe en global forsyningskæde for plastik opsamlet fra havene. Samarbejdet, der startede i 2017, tæller dermed ti virksomheder.

HP og IKEA stiller sig nu med op i første række i kampen mod plastik i verdenshavene. De har nemlig begge meldt sig ind i NextWave Plastics, som er det første globale netværk, hvis medlemsvirksomheder arbejder for at øge brugen af plastik, der har været i havet og udvikle den første globale forsyningskæde for plastik opsamlet fra havet.

Dermed består NextWave Plastics nu af ti firmaer, der samarbejder for at bremse strømmen af plastik, der løber ud i havet.

Hos NextWave Plastics forventer de, at både HP og IKEA kan gå forrest og vise lederskab, som kan hjælpe andre firmaer til at skubbe til deres grænser for, hvad, de tror, er muligt.

Læs også: Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

“Hos HP tror vi på samarbejde, og vi har allerede vist, at vi vil være bæredygtige ved at fjerne plastik fra havene og genbruge det i vores produkter. Vi vil gerne målrette vores kollektive indsats, samarbejde om at krydse barriere og engagere andre i kampen for et plastikfrit hav”, siger chief supply chain officer hos HP, Stuart Pann.

HP har da også allerede, siden de meldte sig ind i First Mile Coalition i september 2016, arbejdet for at fjerne plastik fra havet og skabe økonomiske muligheder for befolkningen på Haiti. Sammen med de andre medlemmer af First Mile Coalition er det lykkedes at bygge en fungerende forsyningskæde for plastik fra Haiti.

Ifølge HP selv er det således lykkedes at fjerne 250 ton plastik fra Haiti og skabe mere end 600 nye indkomstmuligheder i landet. Det vil sige, at mere end 12 millioner plastikflasker har undgået at havne i det caribiske hav, og i stedet er blevet brugt i blækpatroner fra HP.

På samme måde præsenterede IKEA i juni 2018 sin opdaterede bæredygtighedsstrategi. En af deres nye forpligtelser deri omfatter, at IKEA skal fjerne alle engangsprodukter af plastik fra deres butikker inden 2020, og at de skal designe alle deres produkter efter nye cirkulære principper inden 2030.

“Konsekvenserne ved plastikforurening er alvorlige, og IKEA er opsatte på at bidrage til løsningen på en positive og proaktiv måde. Sammen med de andre NextWave-virksomheder vil vi opbygget et globalt netværk af forsyningskæder for plastik fra havet, lære af hinandens indsats, og samarbejde for at opnå målet om at gøre plastik fra verdenshavet til en handelsvare, og vi vil lave initiativer, der i første omgang skal forhindre plastik i at ende i havet”, siger sustainability manager i IKEA Group Lena Pripp-Kovac.

Løsningen kræver innovation og samarbejde
NextWave Plastics blev lanceret af Dell og Lonely Whale tilbage i 2017. Målet var at bygge på Dells program for plastik i havet, som blev lanceret i 2016. Derfor ville de samle en masse virksomheder på tværs af industrier til at samarbejde om den første globale forsyningskæde.

“Efter vi er blevet mere engagerede i de udfordringer, som vores have står overfor, så er det også blevet tydeligere, at løsningen på plastikforureningen kræver innovative løsninger og åbne samarbejder,” siger supply chain manager hos Dell, Kevin Brown og fortsætter:

”Ingen virksomhed kan løse det alene, og vi er glade for at kunne byde nye medlemmer velkommen, ligesom vi vil fortsætte med at opfordre andre til at samarbejde for at forhindre endnu mere plastik i at nå ud i havene.”

Læs også: Den fremtidssikrede forsyningskæde er klimavenlig og præget af samarbejde

Siden starter har virksomhederne I NextWave, som tæller Bureo, Dell, General Motors, Herman Miller, Humanscale, Interface og Trek, alle udviklet deres produktion, så plastik fundet i områder som Indonesien, Chile, Filipinnerne, Cameroon og Danmark i dag indgår i deres forsyningskæde.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere