Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

Nonprofit-organisationen The Ocean Cleanup vil i samarbejde med Mærsk fjerne halvdelen af det plastaffald, der lige nu forurener Stillehavet. Det skal ske ved at installere verdens første offshore rensesystem af sin slags, der via teknologi fanger de flydende plastikstykker.

Mærsk støtter et nyt marine-projekt, der efter planen er det første af mindst 60 affaldssystemer, der på sigt skal rense Stillehavet for 50 procent af det plastik, der lige nu flyder rundt. Illustration: Maersk/Ocean Cleanup.

17.08.2018

SCM.dk

Til september søsætter organisationen derfor det første offshore rensesystem, der skal installeres af Mærsk Supply Service’s AHTS-fartøj (Anchor Handling Tug Supply), i et særligt slemt forurenet område, den såkaldte Great Pacific Garbage Patch (GPGP), ca. 2.000 km ud for San Fransisco.

Her vil en 600 meter lang, menneskeskabt og højteknologisk kystlinje, der holdes flydende via et bøjesystem, blive placeret med det formål at fange de enorme mængder af skrald, der forurener havet.

"Vi er virkelig stolte over at støtte den første installation af Ocean Cleanup-systemet. Store trækoperationer har været en del af Mærsk Supply Service's arbejdsområde i årtier. Det er givende at se, at vores marine kapacitet kan udnyttes inden for nye segmenter og til at adressere det vigtige miljøproblem med plast i oceanerne”, siger Steen S. Karstensen, adm. direktør for Mærsk Supply Service, der sammen med DeepGreen finansierer rensningssystemet.

Det samlede bidrag fra Mærsk løber op i omkring to mio. dollars (ca. 13 mio. kr.), hvilket både omfatter udstyr, installationen af systemet og containere til det indsamlede plastik.

Det indsamlede skrald skal genanvendes
Affaldssystemet er formet som et enormt U og bevæger sig ved at udnytte de naturlige strømforhold på vandet. På den måde holder systemet et tempo, der er hurtigere end affaldets, således at U’ets kanter danner en skål og plastikken samler sig i midten.

Bøjerne forhindrer herefter, at skraldet flyder over, mens en skærm under havoverfladen sikrer, at heller intet skrald slipper væk den vej. Samtidig kan fisk og andre havdyr uproblematisk passere.

Systemet tilpasser sig vindretning og teknologien styrer den hen mod de steder på havet, hvor den registrerer store mængder af affald. Via forbindelse til sensorer i rummet bliver kystlinjens position konstant overvåget og evalueret, således at den kan blive tømt af en flydende skraldevogn efter behov. Herefter  transporteres skraldet til genanvendelse.

Læs også: Båd af affaldsplast skal tackle forurening

Før systemet for alvor kan tages i brug, mangler en sidste test. Systemet vil blive slæbt ved lav hastighed 250 sømil ud fra kysten, hvor det forventes at befinde sig i 60 dage, før det endegyldigt skal på plads i GPGP-området. Udover at trække og installere, overvåger Mærsk Supply Service også oprydningssystemet. Den samlede varighed af kampagnen forventes at være 60 dage.

På sigt er ambitionen at nå op på mindst 60 rensningssystemer, som inden for fem år skal fjerne halvdelen af de omkring 80.000 ton plast, der befinder sig i Great Pacific Garbage Patch-området.

Ocean Cleanup-projektet er på det seneste blevet udsat for kritik fra flere sider, hvilket organisationen imidlertid afviser. Læs mere på vores søstermedie CSR.dk.

- EST

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding