Den fremtidssikrede forsyningskæde er klimavenlig og præget af samarbejde

De store brands er nødt til at tænke på bæredygtighed i deres produktion og supply chain for at mindske risici. Det kræver samarbejde og investeringer i stor stil. Lykkes det ikke, ser fremtiden usikker ud, mener bl.a. Mars.

Geoff Skingsley, Juan Martin og Jorge Laguna-Celis på scenen sammen med moderator Tyler Gillard fra OECD. Foto: Anders Kampmann.

30.07.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

”Bæredygtighed er vores proxy. Hvis en leverandør ikke kan følge med, så finder vi en anden. For hvis du som brand eller producent ikke er bæredygtig, så har du dårlige muligheder for succes i fremtiden”.

Læs også: "Vi skal skabe værdi for både klimaet og vores kunder"

Så kontant var udmeldingen fra topchefen for Mars Multisales, Juan Martin, der var blandt keynote-talerne ved juni måneds Responsible Business Summit Europe 2018, som CSR.dk var med til. Sammen med repræsentanter for L’Oreal og UN Environment var Juan Martin en del af en paneldebat om, hvordan virksomheder kan føre i kampen mod klimaforandringerne ved at gøre deres forsyningskæder mere miljøvenlige.

Ifølge Martin har Mars alene fra sin supply chain et CO2-udslip på niveau med Panama, hvilket man med massive investeringer – 1 mia. dollars over de kommende år – arbejder hårdt på at få reduceret. Målene hedder 25 procent i 2030 og 67 procent i 2050.

Det at arbejde sammen handler grundlæggende om at undgå disruptions fra forskellige sider

Juan Martin, Mars

Dermed afspejler Mars’ bæredygtighedsindsats, der også omfatter en del andre initiativer, meget godt en af de trends, alle tre panelister identificerede, nemlig at man som virksomhed/organisation – specielt i den globale sværvægtsklasse – er pinedød nødt til at forholde sig til miljøaftrykket fra sin forsyningskæde og gøre det mindre, hvis man vil være en del af fremtidens markeder.

”Vi har haft miljørelaterede målsætninger for vores produktion og supply chain siden 2005, og det handler i høj grad om at sende en positiv besked”, sagde L’Oreals chef for Storbritannien og Irland, Geoff Skingsley, og fortsatte:

”Der er mange tekniske udfordringer – CO2-reduktion, mindre affald etc. – men det mest interessant er egentlig det organisatoriske perspektiv; vi har fået 750 leverandører med ombord, som vi skal arbejde sammen med, eksempelvis omkring grønnere transport, og hvordan det skal ske, er jo det store how”.

Minimér risici og undgå disruptions
UN Environment var tilstede i form af direktør for Governance Affairs og Private Sector Relations, Jorge Laguna-Celis, og han betonede ligeledes nødvendigheden af samarbejde – en anden af sessionens gennemgående trends – og det at engagere sig for at sikre forretningen.

”Vi har eksempelvis et partnerskab med Coca-Cola omkring positive forandringer i vores supply chain, ligesom vi arbejder sammen med Google i forhold til sporbarhed af vand og bekæmpelse af forurening på den måde. Det er selvfølgelig noget vi gør for miljøets skyld, men også for – sammen med de private virksomheder, som jo er endnu mere udsatte – at stay in business”, som han sagde.

Ethical Corporation stod som sædvanlig bag årets udgave, den 17. af slagsen, af Responsible Business Summit Europe. Foto: Anders Kampmann.

Med udgangspunkt i, hvordan UN Environment selv har samlet sine bæredygtighedstiltag i en samlet vision, så opfordrede Jorge Laguna-Celis også de deltagende virksomheder til at samle sig omkring fælles målsætninger, også selvom det er konkurrenterne, man skal invitere indenfor.

”De brede kollaborationer er nødvendige for at skabe varig forandring. Det gælder eksempelvis kampen mod plastikforurening, hvor industrien er nødt til at gå sammen omkring cirkulære modeller til produktion og forbrug, og for at skabe efterspørgslen blandt forbrugerne”, sagde han.

Afslutningsvis satte Juan Martin lidt flere ord på dels de økonomiske aspekter knyttet til det vigtige samarbejde, og dels i forhold til generel risikominimering i forsyningskæden.

Læs også: Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden

”Det at arbejde sammen handler grundlæggende om at undgå disruptions fra forskellige sider. Klimaperspektivet er en ting, forurening en anden. Og så ved vi også, hvordan kvalitetsproblemer med eksempelvis en råvare kan smadre et brand natten over og koste et selskab hundredvis af millioner i tabt indtjening og damage control”, sagde han.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle