31.08.2018  |  Lager & distribution

Maersk starter test med vindrotorer på tankskib

Tankeren Maersk Pelican er blevet udstyret med to 30 meter høje rotorsejl, som man håber på vil reducere brændstofomkostningerne og CO2-udslippet med 7-10 procent.

I marts 2017 offentliggjorde Maersk Tankers et samarbejde med Shell Shipping & Maritime, det britiske energiteknologiske institut (ETI) og finske Norsepower, der gik ud på at teste vindfremdriftsteknologi på et af selskabets skibe.

Læs også: Nye vinde for fremtidens containerskibe

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det er nu ved at blive til virkelighed. I hvert fald annoncerede Maersk i går, at man har installeret to rotorsejl på tankskibet Maersk Pelican, der er et produktfartøj til langdistanceruter.

Rotorsejlene er 30 meter høje cylindriske, mekaniske sejl, der spinner om deres egen akse for at skabe en trykforskel – den såkaldte Magnuseffekt – der kan drive fartøjet fremad. Med den ekstra fremdrift fra rotorsejlene til at supplere den normale dieselmotor, forventer man at kunne reducere brændstofforbruget og CO2-udslippet med 7-10 procent.

Rotorsejlene, der er fem meter i diameter, blev installeret på tankeren i havnen i Rotterdam, hvorfra man snart vil stævne ud på den første testsejlads.

"Dette projekt er banebrydende tankskibsindustrien. Industrien har gennemgået årtiers teknologisk udvikling, men brugen af vindfremdriftsteknologi ombord på et produkttankskib kan løfte os op på et nyt niveau. Denne nye teknologi har potentialet til at gøre industrien mere konkurrencedygtig på omkostninger ved at flytte gods rundt i verden for kunderne og at reducere de miljømæssige konsekvenser”, siger Chief Technical Officer i Maersk Tankers, Tommy Thomassen.

Appetit på mere
Rotorsejlene har været gennem grundige tests på land, herunder af forskellige mekaniske og præstationsmæssige kriterier. Til søs skal en lang række målinger og evalueringer af sejlenes effektivitet danne grundlaget for en vurdering af den langsigtede tekniske og finansielle levedygtighed i teknologien.

”Vi har store ambitioner for vores teknologi og dens rolle i forhold til at decarbonisere industrien. Installationen af vores hidtil største sæt rotorsejl i partnerskab med disse førende organisationer viser, at der er en appetit på nye løsninger”, siger CEO for Norsepower, Tuomas Riski.

Læs også: Skibsfragt skal udlede mindre CO2

Rotorsejlene på Maersk Pelican er det tredje system, der er installeret på fartøjer i daglig, kommerciel drift. Når vinden er gunstig kan skibets hovedmotorer drosles ned, hvilket spare brændstof og udledninger uden det går ud over tempo eller sejltid. Sejlene er lavet af et letvægtskompositmateriale, der sikrer god balance og minimalt vedligehold.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere