Skibsfragt skal udlede mindre CO2

Skibe skal reducere udledningen af CO2 og andre drivhusgasser, når de fragter varer over verdens oceaner. Det var ambitionen og formålet, da flere hundrede branche- og fagfolk mødtes i sidste uge for at diskutere, hvordan man kan gøre skibsfragten mere bæredygtig.

I sidste uge mødtes IMO med NGO’er og beslutningstagere for at diskutere og forhandle om reduktionen af skibes udledning af drivhusgasser. Mødet fandt sted i IMO’s hovedkvarter i London. Foto: IMO.

04.07.2017

SCM.dk

Organisationen International Maritime Organization (IMO) har haft delegationer fra egne rækker, internationale NGO’er og mellemstatslige organisationer samlet i hovedkvarteret i London. I alt var næsten 300 personer samlet for at afholde det første møde under overskriften International Arbejdsgruppe for reduceringen af Drivhusgasser fra Skibe.

Mødet fandt sted i de sidste dage i juni og arbejdet vil munde ud i en rapport, der vil være udgangspunktet for det nærtliggende møde i Marine Enviroment Protection Committee (MEPC 71). De første skridt til en IMO-strategi for reduceringen af skibenes drivhusgasser forventes at blive implementeret ved næste møde i komitéen, MEPC 72, der afholdes i foråret 2018.

Læs også: Nye vinde for fremtidens containerskibe

Ud over IMO’s eget fokus på reduceringen af drivhusgasser og MEPC-møderne blev der i sidste uge også lanceret en ny, global industrialliance, GIA, der støtter levemissionsskibsfragt.

Alliancen er et offentligt-privat-samarbejde, der skal rejse penge og engagement fra internationale virksomheder til det såkaldte GloMEEP-projekt, som GIA er en del af.

GloMEEP har som formål at støtte implantationen af energieffektive tiltag i shipping-industrien og dermed reducere udledningen af drivhusgasser. Bag GloMEEP-projektet er IMO, Global Environment Facility (GEF) og United Nations Development Program (UNDP).

Læs mere om GIA-alliancen her.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

25.06.2025KNAPP A/S

Sponseret

Hurtige trends og hård konkurrence er drivkræfterne bag KICKS lagerautomatisering

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle