Kursus
Root Cause Analysis (RCA)
Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.
Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.
Målgruppe
Alle organisationer og personer, som ønsker at arbejde eller allerede i dag arbejder med systematisk årsagsanalyse til reduktion af afvigelser. f.eks. med afsæt i ledelsessystemer. Årsagsanalyser er grundlæggende for personer som arbejder med ledelsessystemer, men er også et vigtigt redskab til andre personer i organisationen der arbejder med løbende forbedringer.
Indhold
Udgangspunktet er Lean-værktøjer. For at øge udbyttet af kurset, vil det være godt, hvis kursisterne bidrager med eksempler på egne afvigelser, hvor vi kan bruge værktøjerne til at finde de bagvedliggende afvigelsesårsager.
Årsagsanalyser; kursus indhold:
- Hvorfor årsagsanalyser
- Hvad får vi ud af det?
- Forskellen på korrigerende - og forebyggende handlinger
- Organisationers modenhed ift. brug af årsagsanalyser
PDCA-cirklen - grundlaget for løbende forbedring:
- Værktøjer
- 5xhvorfor – herunder 5xhvorfor spørgeteknik
- Fiskebensanalyse
- Pareto-analyse
Validering af effektiviteten af årsagsanalysen:
- D8 - problemløsning i 8 discipliner
- A3-rapport
- Link til ledelsessystemer
- A3 - trin for trin
Faldgrupper og overvejelser der førere til succes:
- Prioriteringsmatrix
- Handlingsplaner og opfølgning
- Kort om målstyring (SMART)