Mærsk: slut med CO2 i 2050

Rederiet A. P. Møller – Mærsk sigter efter at have CO2-neutrale fartøjer i 2030 og har som mål at stoppe udledningen helt i 2050. Rederiet opfordrer industrien til at involvere sig.

Mærsk vil ændrer shippingindustrien med et mål om nul CO2-udledning i 2050. Foto: Mærsk.

06.12.2018

SCM.dk

Det danske rederi A. P. Møller-Mærsk, der er verdens største shippingvirksomhed, vil sætte tempoet op i forhold til at sikre en kulstof-neutral shippingindustri. Rederiet annoncerede torsdag, at målet er at stoppe kulstof-udledningen helt i 2050, samt at alle fartøjer skal være CO2-neutrale i 2030.

Læs også: Mærsk vækster i tredje kvartal

Mærsk lægger vægt på, at det kræver en acceleration inden for nye innovationer, samtidig med at de nye teknologier skal implementeres.

Shippingindustrien transporterer i dag 80 procent af den globale handel, hvilket er en af grundende til at rederiet mener, at den også står til ansvar for at finde løsninger på klimaproblemerne. Det tyder på, at verdenshandelen vil fortsætte med at vokse, og de tiltag der er i dag, er ikke nok til at elimere CO2-udledningen, mener man.

”Den eneste måde hvorpå vi kan opnå den så trængende kulstofneutralisering i vores industri, er ved fuldt ud at skifte til nye kulstof-neutrale brændsler og forsyningskæder”, siger Søren Toft, Chief Operating Officer hos Mærsk.

Nuludledningsfartøjer
Tesla lover pt, at deres elektriske lastbil, Semi, kan køre 800 km med to TEU. Til sammenligning skal et containerskib fragte tusinder af TEU og en f.eks. sejle en tur på over 8.000 km fra Panama til Rotterdam. Der er selvsagt ingen ladestationer i Atlanterhavet, så batteriets korte levetid er problematisk, pointerer Mærsk.

Derfor skal der nye innovative opfindelser til. Den normale levetid for et fartøj er i dag på omkring 20-25 år, men der skal udvikles nye fartøjer frem mod 2050, og det kræver samarbejde, lyder det fra rederiet.

”De næste fem til ti år bliver altafgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovations- og flådeteknologier for at forbedre den tekniske og finansielle levedygtighed af nuludledningsløsninger”, siger Søren Toft og tilføjer:

”Vi har gennem de sidste fire år investeret omkring en milliard dollars og engageret over 50 ingeniører hvert år i at udvikle og implementere energieffektive løsninger. Men vi kan ikke opnå det alene”.

Forskning og udvikling er nøglen til at føre shipping-industrien væk fra fossile brændsler og over mod bæredygtige løsninger, lyder det fra Mærsk.

Læs også: Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

Rederiet påpeger desuden, at ved at sætte fokus på dette ambitiøse mål, håber det at kunne opnå et gennembrud i forhold til at tiltrække ingeniører, teknologi-udviklere, investorer, cargo-ejere og lovgivere til at skabe en stærk industriinvolvering i en bæredygtig shippingfremtid.

- SDN

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

15.08.2025GS1 Denmark

Sponseret

Lige om lidt rammer producentansvar for emballager stort set alle danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense