Mærsk: slut med CO2 i 2050

Rederiet A. P. Møller – Mærsk sigter efter at have CO2-neutrale fartøjer i 2030 og har som mål at stoppe udledningen helt i 2050. Rederiet opfordrer industrien til at involvere sig.

Mærsk vil ændrer shippingindustrien med et mål om nul CO2-udledning i 2050. Foto: Mærsk.

06.12.2018

SCM.dk

Det danske rederi A. P. Møller-Mærsk, der er verdens største shippingvirksomhed, vil sætte tempoet op i forhold til at sikre en kulstof-neutral shippingindustri. Rederiet annoncerede torsdag, at målet er at stoppe kulstof-udledningen helt i 2050, samt at alle fartøjer skal være CO2-neutrale i 2030.

Læs også: Mærsk vækster i tredje kvartal

Mærsk lægger vægt på, at det kræver en acceleration inden for nye innovationer, samtidig med at de nye teknologier skal implementeres.

Shippingindustrien transporterer i dag 80 procent af den globale handel, hvilket er en af grundende til at rederiet mener, at den også står til ansvar for at finde løsninger på klimaproblemerne. Det tyder på, at verdenshandelen vil fortsætte med at vokse, og de tiltag der er i dag, er ikke nok til at elimere CO2-udledningen, mener man.

”Den eneste måde hvorpå vi kan opnå den så trængende kulstofneutralisering i vores industri, er ved fuldt ud at skifte til nye kulstof-neutrale brændsler og forsyningskæder”, siger Søren Toft, Chief Operating Officer hos Mærsk.

Nuludledningsfartøjer
Tesla lover pt, at deres elektriske lastbil, Semi, kan køre 800 km med to TEU. Til sammenligning skal et containerskib fragte tusinder af TEU og en f.eks. sejle en tur på over 8.000 km fra Panama til Rotterdam. Der er selvsagt ingen ladestationer i Atlanterhavet, så batteriets korte levetid er problematisk, pointerer Mærsk.

Derfor skal der nye innovative opfindelser til. Den normale levetid for et fartøj er i dag på omkring 20-25 år, men der skal udvikles nye fartøjer frem mod 2050, og det kræver samarbejde, lyder det fra rederiet.

”De næste fem til ti år bliver altafgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovations- og flådeteknologier for at forbedre den tekniske og finansielle levedygtighed af nuludledningsløsninger”, siger Søren Toft og tilføjer:

”Vi har gennem de sidste fire år investeret omkring en milliard dollars og engageret over 50 ingeniører hvert år i at udvikle og implementere energieffektive løsninger. Men vi kan ikke opnå det alene”.

Forskning og udvikling er nøglen til at føre shipping-industrien væk fra fossile brændsler og over mod bæredygtige løsninger, lyder det fra Mærsk.

Læs også: Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

Rederiet påpeger desuden, at ved at sætte fokus på dette ambitiøse mål, håber det at kunne opnå et gennembrud i forhold til at tiltrække ingeniører, teknologi-udviklere, investorer, cargo-ejere og lovgivere til at skabe en stærk industriinvolvering i en bæredygtig shippingfremtid.

- SDN

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.11.2025

Sted

Online