Mærsk: slut med CO2 i 2050

Rederiet A. P. Møller – Mærsk sigter efter at have CO2-neutrale fartøjer i 2030 og har som mål at stoppe udledningen helt i 2050. Rederiet opfordrer industrien til at involvere sig.

Mærsk vil ændrer shippingindustrien med et mål om nul CO2-udledning i 2050. Foto: Mærsk.

06.12.2018

SCM.dk

Det danske rederi A. P. Møller-Mærsk, der er verdens største shippingvirksomhed, vil sætte tempoet op i forhold til at sikre en kulstof-neutral shippingindustri. Rederiet annoncerede torsdag, at målet er at stoppe kulstof-udledningen helt i 2050, samt at alle fartøjer skal være CO2-neutrale i 2030.

Læs også: Mærsk vækster i tredje kvartal

Mærsk lægger vægt på, at det kræver en acceleration inden for nye innovationer, samtidig med at de nye teknologier skal implementeres.

Shippingindustrien transporterer i dag 80 procent af den globale handel, hvilket er en af grundende til at rederiet mener, at den også står til ansvar for at finde løsninger på klimaproblemerne. Det tyder på, at verdenshandelen vil fortsætte med at vokse, og de tiltag der er i dag, er ikke nok til at elimere CO2-udledningen, mener man.

”Den eneste måde hvorpå vi kan opnå den så trængende kulstofneutralisering i vores industri, er ved fuldt ud at skifte til nye kulstof-neutrale brændsler og forsyningskæder”, siger Søren Toft, Chief Operating Officer hos Mærsk.

Nuludledningsfartøjer
Tesla lover pt, at deres elektriske lastbil, Semi, kan køre 800 km med to TEU. Til sammenligning skal et containerskib fragte tusinder af TEU og en f.eks. sejle en tur på over 8.000 km fra Panama til Rotterdam. Der er selvsagt ingen ladestationer i Atlanterhavet, så batteriets korte levetid er problematisk, pointerer Mærsk.

Derfor skal der nye innovative opfindelser til. Den normale levetid for et fartøj er i dag på omkring 20-25 år, men der skal udvikles nye fartøjer frem mod 2050, og det kræver samarbejde, lyder det fra rederiet.

”De næste fem til ti år bliver altafgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovations- og flådeteknologier for at forbedre den tekniske og finansielle levedygtighed af nuludledningsløsninger”, siger Søren Toft og tilføjer:

”Vi har gennem de sidste fire år investeret omkring en milliard dollars og engageret over 50 ingeniører hvert år i at udvikle og implementere energieffektive løsninger. Men vi kan ikke opnå det alene”.

Forskning og udvikling er nøglen til at føre shipping-industrien væk fra fossile brændsler og over mod bæredygtige løsninger, lyder det fra Mærsk.

Læs også: Mærsk investerer millionbeløb i at bekæmpe plastikforurening i Stillehavet

Rederiet påpeger desuden, at ved at sætte fokus på dette ambitiøse mål, håber det at kunne opnå et gennembrud i forhold til at tiltrække ingeniører, teknologi-udviklere, investorer, cargo-ejere og lovgivere til at skabe en stærk industriinvolvering i en bæredygtig shippingfremtid.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

26.11.2025SCM.dk

LEGO-topchef Niels B. Christiansen er Årets Leder 2025

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn