Så er Tesla Semi klar til verdens øjne
I nat dansk tid løftede Tesla-boss Elon Musk sløret for selskabets længe ventede lastbil, Tesla Semi. Design og kraft er nøgleordene for den strømlinede maskine, mens et springende punkt for branchen prisen indtil videre svæver i det uvisse.
Vi har talt om den længe, gættet på dens udseende, rapporteret om mulige vejtestforløb og (næsten) holdt vejret mens præsentationen blev udsat et par gange, men nu er den her. I aftes amerikansk tid blev Tesla Semi vist frem for verden af topboss og grundlægger Elon Musk ved en storstilet event i selskabets hovedkvarter i Hawthorne i Californien.
Læs også: Ny aktør på banen med elektrisk lastbil
Ifølge Tesla selv vil deres lastbil, der naturligvis er 100 procent elektrisk og udledningsfri, levere en langt bedre oplevelse for lastbilchauffører, samtidig med at den øger sikkerheden og markant reducerer omkostningerne ved godstransport, som det hedder.
Den forbedrede oplevelse skal først og fremmest hentes via bilens egenskaber på vejen. Uden trailer kan Semien accelerere fra 0 til 100 på fem sekunder, hvilket er på niveau med adskillige af de hurtigste personbiler, og tre gange så hurtigt som en normal lastbil.
Med en fuld last (totalvægt inkl. selve vognen) på 80.000 pund (ca. 36 ton) tager det 20 sekunder, igen omkring en tredjedel af en dieseldrevet vogn, der normalt skal bruge ca. et minut. Trækkraften gør sig også gældende, når det går opad. På en fem procents stigning fortæller Tesla således, at Semien vil kunne holde en stabil fart på 65 miles i timen (godt 100 km/t), igen med fuldt læs, hvor en dieseltrækker sjældent når over 45 mph.
Og det kan den gøre ganske længe. Ifølge Tesla har Semien en rækkevidde på 500 miles (godt 800 km) med fuld last og ved motorvejshastighed. Samtidig er opladningstiden ikke noget, der bør give anledning til større hovedpiner. Med nogle nye megachargers kan Semiens batterier lades omtrent 80 procent op på en halv time. Hvornår de opladere er klar, melder historien ikke lige noget om.
Designet som en pistolkugle og semi-autonom
Tesla handler som bekendt også om futurisk design, og her er Semien ingen undtagelse. Selve er kabinen designet specifikt rundt om chaufføren, hvilket som det nok mest nyskabende inkluderer en central køreposition og et enkelt passagersæde bagved, i stedet for ved siden af som normalt. To touchscreens sørger for adgang til alle bilens funktioner og data.
Fraværet af en normal motor Semiens fire elmotorer ligger placeret ved hver deres baghjul gør desuden at førerhuset kan gøres langt mere aerodynamisk (som en pistolkugle, som Musk sagde ved afsløringen) end man er vant til i industrien. Tesla Semi har således en såkaldt drag-koefficient på 0,36, hvilket er bedre end bl.a. supersportsvognen Bugatti Chiron, som Musk brugte som sammenligningsgrundlag ved afsløringseventen.
Derudover har der været spekuleret meget i, hvor selvkørende Semien vil være, og her er svaret en mellemting; semi-autonom kalder Tesla selv bilen. Førerhuset er således spækket med kameraer, der holder øje med omgivelserne, minimerer blinde vinkler og automatisk giver chaufføren besked ved eventuelle farlige situationer.
Selve kørslen kan i ganske høj grad klares af Semiens Enhanced Autopilot, som sørger for automatisk nødopbremsning, fastholdelse af vejbane, advarsel ved baneskift uden signal og i øvrigt optager hændelser undervejs. Endelig kan Semien også køre i konvoj, hvor en eller flere Semier automatisk kan følge efter en førerbil, sådan som vi kender det fra bl.a. sidste års platooningforsøg i Europa, inkl. Danmark.
Ingen pris endnu, men lave omkostninger
Et springende punkt for Semien er naturligvis prisen. I modsætning til en personbil, så er en lastvogn noget virksomheder investerer i med en klar finansiel model for øje, og som mediet The Verge bemærker, så er Tesla bevidst om konkurrencen fra mærker som Cummins og Daimler. Derudover arbejder bl.a. Toyota og Nikola med brændselsceller som en alternativ, udledningsfri teknologi.
Men indtil videre er der ikke noget konkret udspil fra Teslas side, udover at en reservation koster 5.000 dollars (ca. 31.500 kr.). Her kan Bloomberg berette om supermarkedskæden Meijer fra Michigan som en af de første kunder, der har gjort det.
Tesla fremhæver selv de lave totalomkostninger ved Semien. De få bevægelige dele der er ingen konventionel motor, ingen gearkasse, intet differentiale etc. gør behovet for vedligehold minimalt, og både batterier og elmotorer, der kommer fra Teslas model 3, skal kunne klare mindst 1 mio. miles (1,6 mio. km).
Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden
Derudover er kørselsprisen endog meget lav sammenlignet med en dieselbil. Strøm er langt billigere end benzin, specielt hvis det kan kombineres med egen produktion fra fx solpaneler, og på den baggrund kan en Semi-ejer ifølge Tesla se frem til at spare mindst $200.000 dollars (godt 1,25 mio. kr.) pr. 1 mio. miles alene i brændstofomkostninger.
Tesla Semi går i produktion i 2019. Se hele præsentationsseancen i videoen nedenfor.