Så er Tesla Semi klar til verdens øjne

I nat dansk tid løftede Tesla-boss Elon Musk sløret for selskabets længe ventede lastbil, Tesla Semi. Design og kraft er nøgleordene for den strømlinede maskine, mens et springende punkt for branchen – prisen – indtil videre svæver i det uvisse.

Teslaboss Elon Musk præsenterede Semi’en ved en stor event i selskabets californiske hovedkvarter. Foto: Tesla.

17.11.2017

Anders Kampmann, SCM.dk

Ifølge Tesla selv vil deres lastbil, der naturligvis er 100 procent elektrisk og udledningsfri, ”levere en langt bedre oplevelse for lastbilchauffører, samtidig med at den øger sikkerheden og markant reducerer omkostningerne ved godstransport”, som det hedder.

Den forbedrede oplevelse skal først og fremmest hentes via bilens egenskaber på vejen. Uden trailer kan Semi’en accelerere fra 0 til 100 på fem sekunder, hvilket er på niveau med adskillige af de hurtigste personbiler, og tre gange så hurtigt som en normal lastbil.

Kabinen ser noget anderledes ud end i en normal lastbil. Den centrale placering af chaufføren, de to touchskærme og passagersædet skråt bagved føreren kombineret med ståhøjde, giver ifølge Tesla en helt anderledes form for plads end set før. Illustration: Tesla.

Med en fuld last (totalvægt inkl. selve vognen) på 80.000 pund (ca. 36 ton) tager det 20 sekunder, igen omkring en tredjedel af en dieseldrevet vogn, der normalt skal bruge ca. et minut. Trækkraften gør sig også gældende, når det går opad. På en fem procents stigning fortæller Tesla således, at Semi’en vil kunne holde en stabil fart på 65 miles i timen (godt 100 km/t), igen med fuldt læs, hvor en dieseltrækker sjældent når over 45 mph.

Og det kan den gøre ganske længe. Ifølge Tesla har Semi’en en rækkevidde på 500 miles (godt 800 km) med fuld last og ved motorvejshastighed. Samtidig er opladningstiden ikke noget, der bør give anledning til større hovedpiner. Med nogle nye megachargers kan Semi’ens batterier lades omtrent 80 procent op på en halv time. Hvornår de opladere er klar, melder historien ikke lige noget om.

Designet som en pistolkugle og semi-autonom
Tesla handler som bekendt også om futurisk design, og her er Semi’en ingen undtagelse. Selve er kabinen ”designet specifikt rundt om chaufføren”, hvilket som det nok mest nyskabende inkluderer en central køreposition og et enkelt passagersæde bagved, i stedet for ved siden af som normalt. To touchscreens sørger for adgang til alle bilens funktioner og data.

Fraværet af en normal motor – Semi’ens fire elmotorer ligger placeret ved hver deres baghjul – gør desuden at førerhuset kan gøres langt mere aerodynamisk (”som en pistolkugle”, som Musk sagde ved afsløringen) end man er vant til i industrien. Tesla Semi har således en såkaldt drag-koefficient på 0,36, hvilket er bedre end bl.a. supersportsvognen Bugatti Chiron, som Musk brugte som sammenligningsgrundlag ved afsløringseventen.

Derudover har der været spekuleret meget i, hvor selvkørende Semi’en vil være, og her er svaret en mellemting; semi-autonom kalder Tesla selv bilen. Førerhuset er således spækket med kameraer, der holder øje med omgivelserne, minimerer blinde vinkler og automatisk giver chaufføren besked ved eventuelle farlige situationer.

Selve kørslen kan i ganske høj grad klares af Semi’ens Enhanced Autopilot, som sørger for automatisk nødopbremsning, fastholdelse af vejbane, advarsel ved baneskift uden signal og i øvrigt optager hændelser undervejs. Endelig kan Semi’en også køre i konvoj, hvor en eller flere Semi’er automatisk kan følge efter en førerbil, sådan som vi kender det fra bl.a. sidste års platooningforsøg i Europa, inkl. Danmark.

Selv op ad en stigning på fem procent skal Semi'en kunne holde en stabil fart på omkring 100 km/t. Illustration: Tesla.

Ingen pris endnu, men lave omkostninger
Et springende punkt for Semi’en er naturligvis prisen. I modsætning til en personbil, så er en lastvogn noget virksomheder investerer i med en klar finansiel model for øje, og som mediet The Verge bemærker, så er Tesla bevidst om konkurrencen fra mærker som Cummins og Daimler. Derudover arbejder bl.a. Toyota og Nikola med brændselsceller som en alternativ, udledningsfri teknologi.

Men indtil videre er der ikke noget konkret udspil fra Teslas side, udover at en reservation koster 5.000 dollars (ca. 31.500 kr.). Her kan Bloomberg berette om supermarkedskæden Meijer fra Michigan som en af de første kunder, der har gjort det.

Tesla fremhæver selv de lave totalomkostninger ved Semi’en. De få bevægelige dele – der er ingen konventionel motor, ingen gearkasse, intet differentiale etc. – gør behovet for vedligehold minimalt, og både batterier og elmotorer, der kommer fra Teslas model 3, skal kunne klare mindst 1 mio. miles (1,6 mio. km).

Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

Derudover er kørselsprisen endog meget lav sammenlignet med en dieselbil. Strøm er langt billigere end benzin, specielt hvis det kan kombineres med egen produktion fra fx solpaneler, og på den baggrund kan en Semi-ejer ifølge Tesla se frem til at spare mindst $200.000 dollars (godt 1,25 mio. kr.) pr. 1 mio. miles alene i brændstofomkostninger.

Tesla Semi går i produktion i 2019. Se hele præsentationsseancen i videoen nedenfor.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle