Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

Når Volvo næste år starter produktionen af sine Polestar-elbiler i Kina, bliver det på en fabrik, der vil leve op til de strengeste miljøstandarder, samtidig med at leverandørerne er tæt på. Det giver et plus på klimaregnskabet.

Volvos Polestar-fabrik er tegnet af norske Snøhætta og skal stå klar næste år. Illustration: Polestar.

30.10.2017

SCM.dk

Volvo er blandt de bilmærker, der satser stort på elbilen som fremtidens transportmiddel, både med køretøjerne under eget navn og i regi af den svenske gigants dedikerede elbilundermærke, Polestar, der for alvor skal ramme verdensmarkedet i de kommende år.

Læs også: Daimler klar med ny elektrisk lastbil

Til det formål har koncernen sat gang i opførelsen af en arkitekttegnet produktionsfabrik i Chengdu i Sichuan-provinsen i Kina, og det er med klimaambitionerne i højsædet. Faciliteten skal således blive en af verdens mest miljøvenlige af sin slags, skriver Teknisk Ukeblad.

Fabrikken opføres i et industriområde kun få kilometer fra Volvos eksisterende site i området, og ikke mindst tæt på en lang række leverandører, hvilket betyder at bilerne kan produceres i Kina uden at de fleste af komponenterne skal sendes fra Europa, selvom nogen af dem dog må importeres fra bl.a. Sverige.

De biler, der bygges til det europæiske marked skal selvsagt fragtes tilbage fra Kina, men det hænger ikke desto mindre sammen både miljømæssigt og økonomisk, forklarer Kjell Waløen, der er ansvarlig for produktion og logistik i Polestar.

”Jo kortere afstand en bil skal transporteres, jo mindre CO2-aftryk har den. Men det giver alligevel god mening; det er billigere at sende en hel bil end at sende alle delene til en bil. En bil er færdigpakket, mens delene skal have luft imellem sig”, siger han til tu.no.

Masser af vand og VE
Polestar-fabrikken bliver den første fabrik i Kina, som lever op til den strengeste LEED-standard (Leadership in Energy and Environmental Design). Det indebærer bl.a. at den skal drives udelukkende med vedvarende energi, primært i form af vandkraft. Chengdu ligger således i en bjergrig region med megen regn, hvilket man vil både udnytte og gardere sig imod.

”Regn og oversvømmelser er et tema i det her område, så vi skal blandt andet bygge en sø på 8000 kubikmeter for at opsamle store regnskyl så at vandet ikke går direkte i afløbssystemet. Vi samler vandet på taget og fører det ned, så vi kan bruge det til vanding. Så får du ikke den her pludselige påvirkning på kloakkerne”, siger Kjell Waløen.

Læs også: Ny aktør på banen med elektrisk lastbil

Derudover understreger han, at der generelt ikke er sparet på noget når det kommer til klimakontrol, temperatur, lys eller strøm, ligesom man ser frem til at den lokale elforsyning kan levere den vedvarende vare. Pt. er der installeret 14.000 megawatt kulkraft i Sichuan-provinsen, men inden 2020 skal vandkraftkapaciteten alene være på 90.000 MW.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

25.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Case: Effektiv opmærkning hos Kohberg

24.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Radical reduction

20.06.2025SCM.dk

300 millioner skal styrke tusindvis af SMV’ers resiliens

19.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Unlocking efficiency with S/4HANA PP/DS Scheduling Optimizer

18.06.2025SCM.dk

Dansk teknologi hæver barren for råmælksost i Europa

17.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Når automatisering kræver mere end standard

16.06.2025SCM.dk

Danmark gør klar til nye produktionseventyr

11.06.2025SCM.dk

Festool fejrer 100 år med blikket rettet mod fremtiden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle