Nikola klar med prototype på brintlastbil

I USA er en prototype på en hydrogendrevet lastbil blevet offentliggjort. Rækkeviden er lang og miljøgevinsterne står nærmest i kø.

Nikola One blev præsenteret for mere end 600 brancherepræsentanter, samarbejdspartnere, kunder og pressefolk i torsdags. Foto: Nikola Motor Company.

05.12.2016

SCM.dk

Lidt vand og noget overskudsvarme, der ofte kan anvendes inde i vognen. Det er den eneste udstødning, der kommer ud af den hydrogendrevne lastbil, der er undervejs til den tunge trafik i USA. Og så er motorstøj stort set en saga blot.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

Ved en event i sit hovedkvarter i Salt Lake City løftede fabrikanten Nikola Motor Company (NMC) i torsdags sløret for sin prototype på lastbilen Nikola One, hvis fremdrift vil blive leveret af fire fuldt elektriske motorer, der får deres strøm fra en brintbaseret brændselscelle.

Dermed er verdens første big rig-lastbil med en komplet fossilfri drivline kommet endnu et skridt tættere på virkeligheden. Og med en lovet rækkevidde på mellem 800 og 1200 miles (op til næsten 2000 km) afhængig af last og terræn, så er det en vogn med ikke alene masser af fordele for miljøet, men også praktiske gevinster med tanke på en af elbilens (fortsatte) udfordringer, i form af netop rækkevidden.

For at understøtte udbredelsen af Nikola One, planlægger NMC selv at etablere et netværk af brinttankstationer i USA og Canada, i alt 364 af slagsen. Her vil man have 5-10 hydrogenpumper og en optankning vil tage 10-15 minutter fra tom.

Prisen er en anden af elbilens udfordringer, men det har NMC taget forskud på ved simpelthen kun (indtil videre) at tilbyde Nikola One og den mindre Nikola Two gennem leasingprogrammer. Herigennem lejer man sin lastbil i syv år eller 1 mio. miles, hvad end der kommer først, og herefter kan man uden beregning udskifte til en ny model. Leasingprisen for en Nikola One ligger på mellem 5000 og 7000 dollars (ca. 35-50.000 kr.) om måneden og inkluderer ubegrænset brintoptankning, kørsel, garanti og planlagt vedligehold.

Læs også: DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år

Etableringen af brinttankstationerne vil starte i begyndelsen af 2018 og dermed skulle netværket være klar, når Nikola One efter planen er klar til kørsel i 2020.

-AK

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025SCM.dk

Energiforsyningens rolle i intralogistik er overset

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle