Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

Amerikanske Nikola Motors har annonceret, at deres kommende elektriske lastbil bliver udstyret med en brændselscelle i stedet for den planlagte gasturbine. Dermed bliver vognen helt CO2-fri.

Nikola One bliver med brintturbinen komplet CO2-fri. Illustration: Nikola Motor Company.

07.09.2016

SCM.dk

I foråret fortalte vi her på sitet om den 2000-hestes ellastbil, som den amerikanske producent Nikola Motor Company (NMC) havde – og stadig har – på tegnebrættet. Et af bilens trækplastre, udover de seks individuelle elmotorer, var den lovede rækkevidde på 1200 miles (næsten 2000 km), som bilen skulle kunne klare på en optankning af den indbyggede turbine.

Læs også: Tesla afslører planer for lastbiler og busser

Netop den turbine fremkaldte dog også en hvis undren blandt miljøfolk, skriver Business Insider, der satte spørgsmålstegn ved, hvordan NMC kunne love (næsten) CO2-fri kørsel med en turbine, der bl.a. kan kører på konventionel gas eller diesel.

I sidste uge annoncerede NMC imidlertid et skifte væk fra netop den fossilt drevne turbine, med nyheden om, at lastbilen, Nikola One, i stedet vil blive udstyret med en brintbaseret brændselscelle, hvilket ifølge producenten vil gøre vognen 100 procent udledningsfri.

Med brændselscellen, der er på 800 volt, vil Nikola One og producentens andre, kommende lastbiler i class 8-kategorien, fuldt lastede kunne køre 8,5 km/l, hvilket ifølge NMC vil være nok til at leve op til myndighedernes miljøkrav de næste 10 år, herunder EPA’s nyligt annoncerede udledningsstandard.

Solfarme og brinttankstationer
Den nu helt fossilfrie lastbil er kun en mindre del af Nikola Motor Companys fremtidsplaner, der også byder på andre, klimavenlige tiltag.

”Ønsket om at blive 100 procent udledningsfri i USA og Canada er et kritisk element i vores langtidsmål inden for produktion og miljø, ikke bare i forhold til energiforbrug i køretøjer, men også hvordan energi bliver produceret. Vi vil producere brint via solfarme som vi selv opfører med en individuel kapacitet på over 100 MW. Også vores produktionsfaciliteter vil blive drevet af udledningsfri brintenergi”, siger CEO for Nikola Motor Company, Trevor Milton, og fortsætter:

”Vi planlægger at have et netværk af 50 brinttankstationer klar til vores kunder i 2020, hvilket vil gøre os til den første virksomhed i verden, der er fuldstændig udledningsfri hele vejen fra energiproduktion over transport til forbrug”.

Læs også: DSV-chef: Selvkørende lastbiler om 5-10 år

Nikola One-lastbilen vil blive lanceret i USA d. 1. december. Hvorvidt – og i så fald hvornår – den kommer til Europa, er indtil videre ukendt, men NMC oplyser, at gasturbinen vil være tilgængelig i lande, hvor brint ikke er tilstrækkelig udbredt.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

25.06.2025KNAPP A/S

Sponseret

Hurtige trends og hård konkurrence er drivkræfterne bag KICKS lagerautomatisering

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle