USA klar med stramme CO2-standarder til lastbiler

De amerikanske lastbiler skal blive mere brændstofeffektive og derfor har landets transportministerium fremlagt et opdateret sæt standarder for emissioner og brændstofudnyttelse.

USA's store lastbiler skal være mere brændstofeffektive og udlede mindre CO2 i fremtiden, var blandt andet beskeden fra Barack Obama i hans seneste ugentlige tale. Foto: Flickr/marksontok.

17.08.2016

SCM.dk

Fase 2 i Obama-administrationens drivhusgasprogram skal føre til en stribe besparelser, både finansielt og på CO2-kontoen. Illustration: U.S. Environmental Protection Agency/Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration..

Selvom Barack Obamas tid som præsident for USA nærmer sig sin afslutning, så betyder det ikke, at han har slækket på ambitionerne, hvilket bl.a. betyder et fortsat fokus på ikke mindst klimaet og de tiltag, der kan reducere de forenede staters massive udslip af drivhusgasser.

Centralt blandt disse bestræbelser står den amerikanske godstransportsektor og de hundredtusindvis af store lastbiler (heavy duty vehicles), som ruller rundt på landets highways. For at skære i deres omfattende udslip af primært CO2, er de amerikanske myndigheder nu klar med et sæt nye standarder for brændstofeffektivitet og emissioner.

Læs også: Ny rapport: CO2-reduktion i transporten er ikke så dyr endda

Obama nævnte standarderne i sin ugentlige tale fra Det Hvide Hus i Washington i lørdags, og i går blev de så officielt lanceret af det amerikanske transportministerium Department of Transportation (DoP) i samarbejde med landets miljøbeskyttelsesagentur Environmental Protection Agency (EPA).

Standarderne er fase 2 i Obama-administrationens drivhusgasprogram og fokuserer på skære i CO2-udledningerne og forbedre brændstofeffektiviteten gennem den teknologiske udvikling af bl.a. motorer, aerodynamik og brændstoftyper. Standarderne skal indfases gradvist frem mod 2027 og DoP regner med at de vil kunne spare 1,1 mia. ton CO2, over 300 mia. liter brændstof og to mia. tønder olie, samt give nettogevinster for 230 mia. dollars (godt 1.515 mia. kr.).

Dermed vil den amerikanske transportsektor gøre sit til at bidrage til at reducere USA's samlede drivhusgasudslip og på den måde ”hjælpe med at håndterer de udfordringer, de globale klimaforandringer udgør”, som EPA formulerer det.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

27.06.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Stærk logistik kræver fokus på hele værdikæden

26.06.2025SCM.dk

Stærkt Tyskland vejer tungere end USA's toldsatser

26.06.2025SCM.dk

Ahlsell Danmark skifter ud på topposten

26.06.2025SCM.dk

Virksomhedernes indsats driver fremgang i dansk økonomi

25.06.2025Descartes

Sponseret

Descartes opkøber 3GTMS

25.06.2025PALOMAT

Sponseret

Spar stort på PALOMAT®

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle