USA klar med stramme CO2-standarder til lastbiler
De amerikanske lastbiler skal blive mere brændstofeffektive og derfor har landets transportministerium fremlagt et opdateret sæt standarder for emissioner og brændstofudnyttelse.
Selvom Barack Obamas tid som præsident for USA nærmer sig sin afslutning, så betyder det ikke, at han har slækket på ambitionerne, hvilket bl.a. betyder et fortsat fokus på ikke mindst klimaet og de tiltag, der kan reducere de forenede staters massive udslip af drivhusgasser.
Centralt blandt disse bestræbelser står den amerikanske godstransportsektor og de hundredtusindvis af store lastbiler (heavy duty vehicles), som ruller rundt på landets highways. For at skære i deres omfattende udslip af primært CO2, er de amerikanske myndigheder nu klar med et sæt nye standarder for brændstofeffektivitet og emissioner.
Læs også: Ny rapport: CO2-reduktion i transporten er ikke så dyr endda
Obama nævnte standarderne i sin ugentlige tale fra Det Hvide Hus i Washington i lørdags, og i går blev de så officielt lanceret af det amerikanske transportministerium Department of Transportation (DoP) i samarbejde med landets miljøbeskyttelsesagentur Environmental Protection Agency (EPA).
Standarderne er fase 2 i Obama-administrationens drivhusgasprogram og fokuserer på skære i CO2-udledningerne og forbedre brændstofeffektiviteten gennem den teknologiske udvikling af bl.a. motorer, aerodynamik og brændstoftyper. Standarderne skal indfases gradvist frem mod 2027 og DoP regner med at de vil kunne spare 1,1 mia. ton CO2, over 300 mia. liter brændstof og to mia. tønder olie, samt give nettogevinster for 230 mia. dollars (godt 1.515 mia. kr.).
Dermed vil den amerikanske transportsektor gøre sit til at bidrage til at reducere USA's samlede drivhusgasudslip og på den måde hjælpe med at håndterer de udfordringer, de globale klimaforandringer udgør, som EPA formulerer det.
-AK