Ny rapport: CO2-reduktion i transporten er ikke så dyr endda

Det vil være langt billigere at nedbringe transportsektorens CO2 i 2030 end tidligere antaget, viser ny rapport

CO2-reduktionen i transportsektoren skal, ifølge en ny rapport, ske ved en gradvis introduktion af allerede kendte teknologier så som 2. generations-biobrændstof samt biogas- og hybrid-elbiler i bilflåden..

21.12.2015

SCM.dk

Hidtil har CO2-nedbringende tiltag på transportområdet haft ry for at være en omkostningsfuld affære. Men en ny rapport, bestilt af Energifonden og udarbejdet af konsulenthuset Ea Energianalyse, viser nu et andet billede.

Læs også: Norden: Mere fokus på CO2 fra transport

I rapporten ’Grøn roadmap 2030’ fremgår det, at der kan skæres godt en tredjedel af CO2-udledningen fra transportsektoren i 2030 i forhold til 2005 for en pris på omkring 1.000 kroner per ton CO2. Det skriver ingeniøren.dk.

Denne reduktion vil ske ved en gradvis introduktion af allerede kendte teknologier så som 2. generations-biobrændstof samt biogas- og hybrid-elbiler i bilflåden. I alt vil det, ifølge rapporten, koste 4,1 mia. kroner for hele perioden.

Til en sammenligning vil de CO2-reducerende tiltag i transporten ifølge det officielle klimakatalog koste mellem 1.499 kroner per ton CO2 for det billigste tiltag og 13.460 for det dyreste.

At der er så stor forskel på de to beregninger kommer også bag på formand for Energifonden og for styregruppen på projektet, Anne Grete Holmsgaard:

”Vi er selv blevet overraskede over, at det er så relativt billigt at nå en reduktion på 35 procent ved hjælp af eksisterende teknologier”, siger hun til ingeniøren.dk.

Stor prisforskel
En del af forklaringen på prisforskellen skal findes i de perioder, som de respektive beregninger tager udgangspunkt i. Mens virkemidlerne i det officielle klimakatalog kun er beregnet frem til 2020, ser rapporten ’Grøn roadmap 2030’ -som navnet antyder - længere frem. Det betyder blandt andet, at det i rapporten fremgår, at investeringerne i elbiler begynder at tjene sig selv hjem i slutningen af perioden frem mod 2030.

Læs også: Transportfremtiden ser lysegrøn ud 

Desuden medregnes de såkaldte forvridningstab, der kommer fra valg af virkemidler, ikke i ’Grøn roadmap’s beregninger. Forvridningstab skygger nemlig for de reelle omkostninger til blandt andet nye teknologier, mener partner i Ea Energianalyse, civilingeniør Hans Henrik Lindboe.

”Forvridningstab kan blafre op og ned, alt efter hvilket virkemiddel man vælger, og kan faktisk også blive negativt. Derfor er det vigtigt at adskille diskussionen af virkemidlerne fra målene, fordi et uklogt eller ineffektivt virkemiddel sagtens kan dræbe en ellers fornuftig teknologi”, siger han til ingeniøren.dk.

Han forklarer, at Klimakatalogets høje priser skyldes, at man eksempelvis ved brug af biobrændstoffer regner med et stort afgiftstab på grund af øget grænsehandel.

I rapportens styregruppe har der i øvrigt siddet repræsentanter for FDM, Dansk Energi, Energi- og Olieforum, Dansk Elbilalliance samt Dansk Transport og Logistik.

Læs rapporten her

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle