Norden: Mere fokus på CO2 fra transport
Som opfølgning på COP21 vil de nordiske ministre for klima og miljø have mere opmærksomhed omkring udslip af drivhusgasser fra transportsektoren.
I weekenden sluttede klimakongressen COP21 i Paris med offentliggørelsen af den længe ventede aftale, som 196 parter verden over har sagt god for (den formelle underskrivelse sker først til i april), og som generelt har fået en god modtagelse.
Sidenhen er efterspørgslen på konkrete handlepunkter vokset støt, og det har de nordiske ministre for klima og miljø reageret på. Med en fælles udmelding gennem Nordisk Råd vil de fem regeringsrepræsentanter fra Danmark, Sverige, Norge, Finland og Island gerne sætte fokus på udledningen af drivhusgasser fra transportsektoren, herunder både shippingindustrien og luftfarten.
I erklæringen fremgår det bl.a. at ministrene har noteret sig, at udledningerne fra international transport ikke blev adresseret specifik i Paris-aftalen. Netop disse udledninger, primært at CO2, forventes at stige med op til 250 procent frem mod 2050, og hvis den udfordring ikke bliver tacklet, så vil det underminere hele den nye aftales langsigtede mål om at holde temperaturstigningen på verdensplan vel under 2 grader.
Fra de nordiske landes side vil man derfor gerne understrege vigtigheden af at både lovmæssigt begrænse og faktuelt reducere udslippet fra den internationale transportsektor, og at man derfor vil fortsætte samarbejdet med organisationer som International Civil Aviation Organization (ICAO) og International Maritime Organization (IMO) for at nå dette mål.
Ifølge FNs klimaorganisation IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) udledte transportsektoren 7 gigaton CO2 i 2010, svarende til 14 procent af verdens samlede udledninger. Heraf tegnede vejtransport sig for næsten tre fjerdele (72 procent), mens shipping udgjorde godt 11 procent og luftfarten godt 10.
-AK