25.03.2019  |  Branchenyt

Maersk klar til biobrændstoftest

Triple E-skibet Mette Mærsk sejler inden længe til Kina med 20 procent biobrændsel i tanken. Testen er det første led i Maersks strategi om at blive CO2-neutral i 2050. Regningen for de ekstra omkostninger lander hos kunderne, men det vil de acceptere, lyder det.

Biobrændstof er et af de helt afgørende værktøjer, hvis den internationale shippingbranche skal gøre sig håb om at sænke sit CO2-udslip, der pt. estimeres til at ligge på omkring tre procent af klodens samlede udledninger.

Læs også: CMA CGM og Ikea indgår samarbejde om at teste bæredygtigt biobrændstof

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det ved man udmærket hos verdens største containershippingvirksomhed, A.P. Møller-Mærsk, som i slutningen af sidste år annoncerede, at man vil være CO2-neutral i 2050. Derfor går man nu videre med at teste netop biobrændsel, når triple E-skibet Mette Mærsk inden længe sejler til Kina med 20 procent biobrændsel i tanken.

På de 25.000 sømil fra Rotterdam til Shanghai vil man i løbet af forsøget, som Maersk kalder verdens største af sin slags, spare 1.500 ton CO2 og 20 ton svovl. Derudover skal man høste læring til fremtiden.

”Biobrændstoffer er en af de tilgængelige løsninger, der kan implementeres på kort og mellemlangt sigt. Gennem dette forsøg sigter vi efter at lære mere om biobrændsler generelt, og at forstå mulighederne for at øge brugen af det på en bæredygtig og økonomisk måde”, siger COO Søren Toft.

Derudover håber man på Esplanaden at den mere klimavenlige sejlads kan blive til en forretningsmodel i sig, og et område, hvor ikke mindst den danske gigant kan komme til at skille sig ud.

”Kan man forestille sig, at Mærsk på et tidspunkt tilbyder en normal skibsrute og en grøn skibsrute? Det kan man sagtens. Hver uge har vi seks afsejlinger mellem Asien og Europa, og der kunne fremover f.eks. være en grøn rute og fem normale. Så kan en kunde som Ikea vælge det ene eller andet, hvor der så selvfølgelig vil være en prisdifference - men på den måde kan vi produktdifferentiere os”, siger Søren Toft til Børsen.

Kunderne skal ville det
Udover at sænke til CO2-udslip arbejder Maersk også på at skære i sine udledninger af svovl, og begge dele medfører selvsagt ekstra udgifter. Maersk har ifølge Børsen selv regnet sig frem til, at omstillingen vil udløse en meromkostning til bunkerolie på ca. 13 mia. kr. om året alene for koncernen selv, og over 100 mia. for den samlede industri.

Den regning har man ikke tænkt sig at dække selv, og derfor er højere priser på containerfragt uundgåeligt, hvis industrien skal lykkes med at omstille sig, forklarer Toft.

”Vores industri kan ikke bære omkostningerne alene, for så kan industrien ikke længere eksistere. Vi skal have væltet omkostningerne over på kunderne, hvilket kan lyde hårdt og aggressivt, men det er stadig kun en brøkdel af de samlede omkostninger i vores supply chain”, forklarer han til Børsen og fortsætter: 

”Men jeg tror, at kunderne accepterer det, hvis de får en fornemmelse af, at andre står i samme situation.”

Generelt oplever man fra Maersks side en stigende efterspørgsel på grønne løsninger fra kunderne, og derfor har man også forhåbninger om, at den bæredygtige udvikling vil brede sig.

”Jeg håber, at det udmønter sig i noget konkret, men det skal også være fordi, kunderne ser en tiltrækningskraft i det. De skal beslutte, at de også bliver nødt til at bruge penge på det”, siger Søren Toft til Børsen, og understreger samtidig, at Maersk fortsætter uanset hvad:

”Jeg tror ikke, at det har nogen indflydelse på, hvor mange øl Heineken sælger i New York, hvis de har betalt 500 dollar mere for en container, der er blevet transporteret på en grøn rute. Men vi skal heller ikke bare sidde og vente på kunderne”, slutter han.

Biobrændstofforsøget bliver afviklet i samarbejde med seks medlemmer af den hollandske bæredygtighedsorganisation Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), bl.a. Heineken, Phillips, Shell og Unilever.

Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping

I den forbindelse fremhæver Søren Toft nødvendigheden af partnerskaber af denne type, når det kommer til at udvikle og teste forskellige bæredygtige tilgange, ligesom han åbner døren for at andre aktører bidrager til indsatsen; ”rejsen er kun lige begyndt”, som han siger.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere