Norden foretager den første testrejse på CO2-neutralt biobrændstof
Rederiet Norden har en stor tro på, at bæredygtig shipping er på vej frem, efter at de sammen med GoodFuels har foretaget den første testrejse med et skib på CO2-neutralt biobrændstof.
I september tog et stort oceangående skib på CO2-neutralt biobrændstof på en testrejse fra Rotterdam i Holland til Tallinn i Estland. Bag testrejsen stod rederiet Norden i samarbejde med GoodFuels, og tiltaget var støttet af flere internationale NGO’er i kampen for at reducere den globale opvarmning.
Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping
“Norden er stolt over at gå foran med at teste og introducere CO2-brændstof, som virkelig gør en forskel i forhold til den meget vigtige dagsorden for at reducere kulstofudledningerne fra shipping”, siger adm. dir. for Norden, Jan Rindbo, om testen, som var en rejse i ballast med den 37.000 ton tunge, 182 meter lange produkttanker Nord Highlander.
For at sammenligne hvordan motoren reagerede på biobrændstof som et alternativ til fossilt brændstof med lavt svovlindhold, blev afrejsen foretaget på fossilt brændstof. Efter en visuel inspektion af motoren skiftede skibet til biobrændstof.
I løbet af rejsen arbejdede motoren med forskellige belastninger i tilstrækkeligt lange perioder for at fastslå stabil ydelse. Efter testen blev der foretaget en visuel inspektion af motoren, som bekræftede, at den ikke blev negativt påvirket af biobrændstoffet.
“Vi sætter pris på, at Norden afprøver konkrete løsninger på klimaudfordringerne. Vi har brug for en indsats her og nu for at kunne leve op til IMO’s klimamål, og vi er stolte af, at Norden gør noget ved det og indtager en ledende rolle indenfor biobrændstof, hvor vi glæder os til at følge udviklingen”, siger seniorrådgiver for det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, der er en af de internationale NGO’er, som støttede testrejsen.
CO2-neutral transport som et bæredygtigt alternativ
Ifølge Norden viste testen, at anden generation af CO2-neutralt biobrændstof både teknisk og økonomisk set er velegnet og dermed et realistisk alternativ til sammenligneligt fossilt brændstof.
“Norden er kommet langt med forbedret brændstofydelse og har reduceret CO2-udledningen pr. ton last transporteret på egne tankere med 25 procent mellem 2007-2017. Med de nye IMO-mål for CO2-udledning er det dog klart, at forbedret brændstofydelse ikke er nok. Vi har brug for alternative løsninger, og med denne test har Norden vist en bæredygtig metode til at opfylde disse mål”, siger Jan Rindbo.
Jan Rindbo forventer, at der vil blive stor efterspørgsel efter CO2-neutral transport, når det udbydes på markedet.
“Nu da vi har bevist, at CO2-neutral transport er et bæredygtigt alternativ, er jeg overbevist om, at mange CO2-bevidste kunder vil kræve denne type transport indenfor den nærmeste fremtid”, siger han, men anerkender dog samtidig, at biobrændstof ikke nødvendigvis er den eneste løsning i det lange løb, selvom han tror, at anden generations biobrændstof i høj grad kan bidrage til at reducere CO2-udledninger her og nu.
Læs også: Maersk forbereder sig på, at svovludslippet skal minimeres
Norden vil fortsat samarbejde med GoodFuels for at få mere erfaring med biobrændstof som et alternativ til fossilt brændstof med lavt svovlindhold, og kigger også på andre muligheder, der kan nedsætte CO2-udledningen. Målet er i den nærmeste fremtid at kunne tilbyde forretningsmæssigt attraktiv CO2-neutral transport til kunder.
- JMA