Rapport: Transportbranchen skal være mere digital
Mange danske virksomheder i transportbranchen sakker bagud i forhold til udenlandske virksomheder, når det kommer til digitale muligheder. Manglende viden er ofte årsagen.
Internethandlen skyder i vejret, men den danske e-handel til udlandet sakker bagud og udgør blot 1,6 procent af den samlede danske eksport. Det skyldes især, at mange virksomheder i transportbranchen har svært ved at sætte strøm til deres forretning, fordi de mangler viden og kompetencer.
Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra det internationale konsulenthus Boston Consulting Group. Rapporten påpeger, at det manglende digitale fokus kan ende med at koste både vækst og op til 150.000 arbejdspladser frem mod 2020.
Læs også: Logistikbranchen har brug for store it-investeringer
Mange virksomheder har dog et ønske om at rette op på tendensen og være mere digitale, men mangler både viden og kompetencer.
Tit vil virksomhederne gerne have digitale løsninger, men der er så mange muligheder, så de ikke aner hvor eller hvordan, de skal starte. De mangler forståelsen for den digitale verden og de rette kompetencer til at udvikle dem. Det kommer ikke af sig selv, siger Lars Lytton Kejser, som er landechef i softwarehuset Episerver.
I en rundspørge fra branchefællesskabet DI Handel fortæller 94 procent af virksomhederne, at mangel på viden er en barriere for at udvide internetforretningen.
- KLZ