Annonce

Opret nyhed

Danske logistikvirksomheder er nødt til at investere tungt i it, hvis de skal overleve i fremtiden, lyder det fra Scan Global Logistics.

Logistikbranchen har brug for store it-investeringer

Hvis danske logistikvirksomheder skal klare sig i konkurrencen og ruste sig mod potentielle trusler fra nye prisportaler, skal der investeres tungt i it og udviklingen af medarbejdere. Sådan lyder meldingen fra den danske logistikvirksomhed Scan Global Logistics.

IT & DATAFANGST

”Logistikvirksomhederne er nødt til at rykke sig for at følge med konkurrenterne", siger Mark Kristensen, som er direktør i Con-Linq.

Logistik- og transportbranchen er ifølge den danske logistikvirksomhed Scan Global Logistics (SGL) på mange måder bagud, når det kommer til teknologi og it.

Læs også: Amerikansk fond opkøber Scan Global Logistics

Alt for meget bliver stadig printet og håndbåret rundt mellem medarbejderne, hvilket blandt andet gør sig gældende i forhold til de AWB’er (airway bill; kontrakter og kvitteringer med luftfragtselskaber), som ofte skal udskrives i mange eksemplarer.

Hos SGL har man digitaliseret processer såsom ovennævnte, hvilket sparer virksomheden for flere millioner kroner hvert år, fortæller it-direktør Kuno Jensen.

SGL investerer årligt et større millionbeløb i it, mens virksomheden også har udviklet et web-akademi for medarbejderne, så alle kontorer på verdensplan får en ensartet og udførlig træning.

Mange i branchen har noget at indhente
En optælling lavet af Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik i maj 2016 viste desuden, at hver sjette vognmand ikke har en hjemmeside.

”Logistikvirksomhederne er nødt til at rykke sig for at følge med konkurrenterne – og ikke kun for at hente besparelser i deres egne interne processer”, siger Mark Kristensen, som er direktør i Con-Linq, der er IT-leverandør til Scan Global Logistics og specialist i it til logistik-branchen.

Han fortsætter:

”Medarbejderne hos logistikvirksomhedernes kunder er vant til at kunne booke eller købe ting online som forbrugere og have stor prisgennemsigtighed. Den forventning om brugervenlighed og overskuelighed tager de med sig, og der har mange i logistikbranchen noget at indhente”.

En online markedsplads
Forventningen hos SGL og Con-Linq er, at der før eller siden vil blive lavet en online markedsplads ala Momondo, som blandt andet bruges til booking af flybilletter, hvor eksempelvis vognmænd direkte vil kunne udbyde deres services udenom speditørerne.

Google har imidlertid allerede set potentialet i branchen og har derfor investeret i den amerikanske virksomhed Flexport, der har til hensigt at fjerne telefonopkald, fax og Excel-ark fra processen og flytte al arbejdet over på deres online platform.

Kuno Jensen fra SGL forventer dog ikke, at speditører vil blive irrelevante – selv hvis der kommer en revolutionerende, online platform på markedet.

”Mange standardopgaver vil formodentlig rykke online. Men i modsætning til private flypassagerer er international fragt mere kompleks. For eksempel skal man håndtere forskellige toldregler, og der vil virksomheder stadigvæk bruge speditører”, forklarer han.

Læs også: Vi vil gerne være et alternativ til de store

SGL’s omsætning er vokset med 56 procent til 3,2 milliarder kroner siden 2011, mens antallet af medarbejdere er steget med 20 til omkring 700 i samme periode. Ifølge Kuno Jensen kan en del af væksten tilskrives it-investeringerne.

- KLZ

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce